Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 999 ggr
Egycsaj15
6/18/14, 12:47 AM

Skogsmus?

Hej jag var på väg och så hittade jag en bebis skogsmus som en katt försökte äta upp. Jag räddade stackarn och har hen i en bur nu. Vad äter en sådan? La in lite kattmat kål och tomat. Några tips? Vill inte den ska bli uppäten!

Annons:
[Tilde]
6/18/14, 12:55 AM
#1

Släpp ut den! Det är olagligt att hålla vilda djur i fångenskap och den har det nog bättre i naturen än i en liten bur :) Förhoppningsvis klarar den sig ute.

Mysan_
6/18/14, 1:08 AM
#2

Släpp ut den igen som #1 säger, även om du ville vara snäll mot musen. Det är bara naturligt att katter jagar möss. :)

Egycsaj15
6/18/14, 1:13 AM
#3

Kanske naturligt men wolfgang ska bo inne tills han blir större och kan släppas ut. Han e en bebis och ingen kattmat

Egycsaj15
6/18/14, 1:14 AM
#4

Man får hålla vilda djur inomhus i en eller två dygn btw

Mysan_
6/18/14, 9:27 AM
#5

#3 Du får inte hålla ett vilt djur mer än 2 dygn i fångenskap, det finns faktiskt en lag på det. Och när du skriver "tills han blir större" föreställer jag mig att du ska ha honom inne i flera veckor. Du måste släppa ut honom, han är ju till och med helt frisk och mår bra.

[Tilde]
6/18/14, 10:32 AM
#6

'Han' är ju inte skadad? Vad finns det då för grund att hålla den? Jag tror inte man får fånga in fullt friska djur och hålla som husdjur i två dygn "bara för att"..  Låt naturen ha sin gång.

Annons:
Flöffo
6/18/14, 12:51 PM
#7

Är du ens säker på att det är en bebis?

//Flöffo

Egycsaj15
6/18/14, 2:06 PM
#8

Det är helt klart en bebis. Och nej ja tänker inte låta wolfgang bli kattmat!

Mysan_
6/18/14, 3:34 PM
#9

#8 Om du inte släpper ut honom efter 48 timmars fångenskap bryter du mot en lag, och det är inte heller nått fel på musen, så bara släpp ut den. Möss ska bo ute i naturen, låt den vara fri till att göra vad den vill.

Anne.K
6/18/14, 6:19 PM
#10

Man bör inte ta in vilda möss även ur smittsynpunkt. Man kan få in otrevliga smittor via vildmöss.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Grodan
6/18/14, 7:30 PM
#11

Visst kan jag förstå att det är upprörande att se katter leka eller plåga med små djur. Men man behöver inte ta hem dem. Det räcker med att gå emellan, skrämma bort katten och låta det lilla djuret få en chans att återhämta sig och sedan gå hem.

Mitt råd är att du går ut med musen till det ställe där du fann den och släpper ut den. Se till att den är gömd och inte fullt synlig. Den kommer att söka sig hem till mor, syskon och släkt och bli accepterad i flocken utan krusiduller. Om du däremot håller musen hemma några dagar, någon vecka, minskar chansen att den blir accepterad i sin flock igen och den är så gott som död ändå. Möss är flockdjur, de klarar sig sällan utan flock…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: