Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 898 ggr
Ejeen
6/24/14, 9:12 PM

Skaffa möss, vilken sort?

Hej! Jag har Gerbiler i mer än halva mitt liv och tycker det skulle vara kul att testa något nytt. Och jag känner för möss då jag vill ha några/någon klättrande krabat! Jag har tittat runt lite på olika sorter men undrar om ni skulle kunna skriva och berätta om den sorten ni har. Gärna bilder, fördelar och nackdelar med dem, hur de ska bo och lite fakta om sorten. Om ni ser att någon redan skrivit om eran sort så får ni gärna fylla på med fakta! Försök att få med så många som möjligt! Tack!

Annons:
KickiG
6/24/14, 9:55 PM
#1

Hej Ejeen, och välkommen hit! Roligt att du intresserar dig för möss. De flesta här inne har den vanliga tammusen (Mus Musculus) som delas upp i olika typer, den engelska typen och svenska typen är de vanligaste. Är det deras skillnad du tänkte på? Eller skillnaden mellan tammus, natalmus, pygmemus, taggmus och sebramus?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ejeen
6/24/14, 10:14 PM
#2

#2 Skillnaden mellan alla, jag har tittat lite men hittar ingen tydlig information och tycke om dem små djuren. Jag har ju haft gerbiler innan så jag tror att jag är lite mer än nybörjare men vill ändå vet det mesta som finns att veta.

KickiG
6/25/14, 6:42 AM
#3

Jag har bara erfarenhet av tammusen, och det du läser här på mus i fokus gäller tammöss. Engelsktyp har jag aldrig haft, bara blandad typ och svensktyp. Mina två första möss var från en skola och jag skulle spontant jämföra dem med möss från djurbutik. Nu har jag möss från en uppfödare. 

Den största skillnaden mellan de två första skolmössen som var blandad typ och de tre jag har nu som är av svensktyp och uppfödare skulle jag säga att inte är beroende på typ utan på avel. Det är lättare att veta vad man får när man köper från uppfödare eftersom de ofta avlar mot något visst, och många även avlar på temperament, alltså mot möss som är sociala och lätta att hantera.

Vad vill du ha dina möss till? Vill du mysa med dem? Lära dem tricks? Ha dem som "tittmöss" och mera följa med vad de gör? 

Jag tror, OBS tror - vet ej, att tammusen är den som bäst lämpar sig till mys och umgänge.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tsunamis
6/25/14, 9:40 AM
#4

jag har lite erfarenhet av alla så jag kan ju berätta lite i alla fall. Tammus och Taggmus är de två mest sällskapliga av de alla. Taggmöss är något modigare och frammåt än vanliga tammöss så vill man ha en exotisk musart så rekommenderar jag dem. Annars finns ju tammöss i många olika färger & storlekar. En mus bits i princip aldrig, de är väldigt snälla. 

Möss överlag gillar att klättra, så man kan ha dem i akvarium (precis som gerbiler) men de vill gärna ha lite grenar att klättra på. Till möss kan man ha plastsaker också, för de gnager inte alls lika mycket som gerbiler. Till mina har jag hängmattor, kartonghus och grenar det brukar vara mycket uppskattat. 

Nataler kan vara svåra att få tama, det finns inte direkt någon i Sverige som fokuserar på att föda upp tama och snälla nataler utan de föds (tyvärr) mest upp till reptilfoder. 

Pygmemöss och Zebramöss är mkt fina att titta på men inga keldjur. Pygmeér för de är så små, och zebramössen är väldigt snabba och svåra att få tama.

MvH  Tsunamis

Ejeen
6/25/14, 11:00 AM
#5

#4 Tack! Något jag tycker är synd med möss är att deras svansar inte är håriga som gerbiler. Har lite svårt för deras svansar. Men vill skaffa de bland annat för att det är otroligt fint med en mus bur med mycket grönt och grenar. Men tammöss går det att "gossa" med dem?

Tsunamis
6/25/14, 11:53 AM
#6

Jodå men det tycker jag allt. Det är ju individuellt hur gosiga de är, men i överlag så tycker jag mössen gillar att gosa mer än vad gerbiler gör.

Hanar brukar vara mer gosiga än honor, men så brukar det ju också vara på ganska många djurslag. Mushanar luktar dock mer än honor.

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: