Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 671 ggr
Emouse
2014-06-30 15:40

Gallerburen vs dunan

Jag är osäker.. jag har två burar och jag vet inte vilken de skulle trivas bäst i, men de trivs hyfsat bra i dunan de har nu. Den är stor. Längden är ca 60 och bredden ca 45 och på höjden 30. Men jag får ingen bra kontakt med dom och det är svårt att möbelera på höjden. Gallerburen är mindre och det har tidigare bott en hamster där. Måtten ca L45 H40 B35 och den är fräcsh och ny. Lätt att inreda. På bilden på dunan är den ju bebodd med tråkig inredning, och bilden med galler nästan oinredd men med ett glasspaket fast i taket och ett rör- extra hylla/bolåda. Och en liten upplyft plast grej med papper i. Vet dock inte om jag vågar ha dom däri, ca 1 cm galleravstånd, men mina är lite tjocka och klumpiga. Funkar det endå? Ursh, beslutsångest. Tips? (Flummigt inlägg)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Emouse
2014-06-30 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2014-06-30 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

..

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
2014-06-30 16:42
#3

Det är två möss du har, eller hur? Hoppas jag minns rätt. Storleksmässigt fungerar båda burarna till två möss, enligt burräknaren kan man ha 5 möss i dunan och 4 möss i gallerburen. Trivs mössen bra, så kommer de inte ens att försöka komma ut mellan gallret, även om de ryms. Men om du byter bur kan det ju vara bra att i början ha den på ett bord eller annat utrymme som är begränsat så de inte kan rymma långa vägar om de kommer ut ur buren. 

Om du får bättre kontakt med mössen tycker jag den mindre är ett bättre alternativ. Det kan ju även vara att den får mössen att röra på sig mera, och bli lite slankare om de måste gå upp och ner längs ramperna. Du kan kanske fästa andra saker i gallret som de kan klättra längs i gallerburen. Jag skulle lägga maten högst upp i gallerburen, så de var tvugna att motionera lite för att komma åt den. 🙂

Det skadar ju inte att testa med den andra buren, eller hur? Du har ju båda burarna redan hemma. Funkar det inte är det bara att byta tillbaka.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

nakizagg
2014-06-30 16:59
#4

Mina möss fick först bo i ett Juwel akvarium på 100 liter. Men tyckte lätt det blev för hög luftfuktighet där i. Så när min hamsterhona dog för 1-2 veckor sen fick de flytta till hennes gallerbur. Jag har fortfarande rätt unga och slanka möss. De kan definitivt ta sig igenom gallret om de vill. Första dagarna hade jag buren ståendes på ett skåp så att jag kunde kontrollera om de smet ut. Men ännu har ingen smitit ut och dom verkar stormtrivas i gallerburen (mycket mer än i det stora akvariumet),

Emouse
2014-06-30 19:05
#5

Okej. Ksn ha den på ett bord och se om det funkar då!:) tack för era ord. #1 ja, två möss är det vad jag har;) #2 okej, får se om de trivs lika bra då!:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2014-07-01 23:22
#6

Oj vad glada dom blev:) är jätte glad att jag bytte bur! När jag hade den andra buren ville dom inte ens upp men nu SER dom mig och kommer fram och utforskar lite i öppningen:) och ena som verkligen ÄLSKAR att slöa i en strumpa går mer än gärna ner i den direkt! Kan ju vara för att man kommer framifrån istället för över:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
nakizagg
2014-07-02 00:19
#7

Mission accomplished. 😎

KickiG
2014-07-02 07:55
#8

#6 Vad underbart! Hoppas ni kommer att få riktigt bra kontakt nu.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: