Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1028 ggr
ElinBlomdahl
7/9/14, 8:17 PM

AKUT! Musbebis

Hej! Jag behöver akut hjälp då jag hittade en musbebis på marken utanför stallet för 30 min sedan ensam. Jag kan verkligen inte bara skita i sådant. Den piper och rör sig lite och sitter just nu under en glömlampa för att värma upp sig lite.  Jag kan INGENTING om möss, vad ska jag göra?

Annons:
Zakaraa
7/9/14, 8:21 PM
#1

Är du säker på att det är en bebis så det inte är en vuxen mus då?
Vildmus är det garanterat dock så det finns inte så mycket du Bör göra. Jag skulle släppt ut musen på ungefär samma ställe du hittade den på.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ElinBlomdahl
7/9/14, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Haha ja jag kan till och med sätta mitt liv på de ;) Den är nyfödd!

ElinBlomdahl
7/9/14, 8:26 PM
#3

Den blir piggare och piggare nu när den ligger i värme

Zakaraa
7/9/14, 8:27 PM
#4

Okej då kan jag nästan garantera att den inte kommer överleva. Troligtvis har något rovdjur tagit den från boet.
Utan den viktiga mjölken från mamma och skydd så kommer den lille inte överleva.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ElinBlomdahl
7/9/14, 8:28 PM
#5

Okej men vill iaf känna att jag gjort ett försök. OM den fått i sig den viktiga delen av mjölken, vad kan jag göra. Haha jag har ersättning till hundvalpar hemma, kan de gå?

Zakaraa
7/9/14, 8:34 PM
#6

Personligen anser jag att det humanaste skulle vara att hjälpa till att ta bort snabbt istället. 
Jag kan endast råttor men jag skulle gissa på att det är ungefär på samma sätt. Har dock aldrig tagit in ett vilt djur och fött upp. Men vill du göra ett försök så ska det vara modersmjölkersättning för katt, matning en gång i timmen, ca 1g viktuppgång efter matning. Att skaffa en amma är dock det bästa för du kommer som människa aldrig kunna uppfylla de krav som denna lilla bebis kräver i så här tidigt stadie.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
ElinBlomdahl
7/9/14, 8:39 PM
#7

Jag vet att det inte kommer att gå lika bra som de hade om jag hade haft en mamma men vill verkligen göra det bästa jag kan. Jag kan inte bara slänga iväg den. Det gör alldeles för ont i hjärtat speciellt när man känt bebisens hjärtslag. Tack så mycket för tipsen!

Minoth
7/9/14, 9:02 PM
#8

Man får inte hålla vilda djur mer än 48 timmar., det är naturens gång. Lägg tillbaka den ute, eller bättre, avliva den själv om du kan

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ElinBlomdahl
7/9/14, 9:08 PM
#9

Jag bryr mig faktiskt inte, ärligt talat. Sedan kommer jag märka ganska snabbt om den tar sig eller inte

StillaSinnet
7/10/14, 6:24 PM
#11

Jag kan tänka mig att musmamman har flyttat ungarna av en eller annan anledning och blivit stressad/skrämd, kanske av er när ni kom,  så ungen är tappad. Hade du låtit den legat kvar hade hon säkert snart hämtat den.

Det jag har lärt mig av alla mina räddningsaktioner är att livet har sin gång och det är inte alltid rätt att oss att lägga oss i… 😕

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
7/12/14, 5:18 PM
#12

Musungen ser inte ut att vara mer än några timmar gammal. Tyvärr finns ingen sportlig chans att klara en sådan mus, inte ens på ESBILAC. För att klara så nyfödda behövs utbildning och inte ens viltrehabiliterare klarar alltid sådär nyfödda.

När musungarna däremot är över 3 dygn gamla finns chans att med ESBILAC göra dem starka, friska och växa fullt normalt. De har då fått sin moders första mycket viktiga mjölk - utan den kan de inte klara sig, bygga upp immunförsvar osv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenihundar
7/14/14, 11:21 PM
#13

Hur gick det?

Annons:
Upp till toppen
Annons: