Annons:
Etikettfotografier
Läst 6226 ggr
ariama
7/16/14, 11:39 AM

amaira-möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd där jag lägger upp foton jag gillar, på mina möss.

Först ut är en bild som visar den gulaste musen jag har, och den rödaste musen jag har - båda är Recessive Yellow, och båda är mycket rara och trevliga.

Den gula är Honey Lemon, en snart 2 månaders hane. Och den lite rödare heter Honey Mary, hona som närmar sig halvåret.

(Mary löper inte, så det blir inga foto-konsekvens-ungar!)

Samma färggen, men de olika nyanserna beror på andra modifieringsgener (polygener). De gula är mycket lättare att få fram än de röda. Som tur är gillar jag gult bäst. Men rött är en utmaning (där jag inte kommer så värst långt… )

Annons:
ariama
7/16/14, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Honey Siberia får vara med. En härlig favoritmus. RY givetvis, satin långhår.

ariama
9/13/14, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Honey Mary lös på golvet. Passar på att spegla sig.

Mary kommer när jag ropar/lockar, så det är inga problem att ha henne lös på golvet. Dessutom gillar hon det så mycket.

ariama
9/13/14, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Moon Shadow. En mycket trevlig chocolate/tan satin långhår.

ariama
9/13/14, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Assi, agouti korthår. Hon är faktiskt inte satin, trots sin glans! Om man tittar på magen syns det tydligt att hon inte är satin. Härlig mus med relativt fin färg och bra storlek. Sotad dock, tyvärr.

ariama
9/13/14, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Assi.

ariama
9/13/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

igen.

Annons:
Cert
9/13/14, 2:02 PM
#7

Jättefina och rara möss! Superduperfina!

Helena1978
9/16/14, 9:54 AM
#8

Fina möss😍Jag gillar sotad agouti.

ariama
10/2/14, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bolåda. Överraskade i sömnen, flå´t.

ariama
10/2/14, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En av mina goaste och finaste vänner, Yamsa.

ariama
10/2/14, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Några vakna som vill hälsa. 😘 Sue-Ellen och Honey Moon.

ariama
10/2/14, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Moon Shadow.

ariama
10/14/14, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#7 och #8. Tack! 😘

Gullig liten ponke … Honey Marwin.

Annons:
ariama
10/14/14, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vacker mus - mindre vackert foto tyvärr. Sue-Ellen har en typ helt i min smak. Lång slank kropp utan att vara det minsta mager. Harmonisk typ med lagom stora ögon och öron,  en relativt utsökt svans (syrrans svans är bättre, den är "perfekt" 😃) samt härlig storlek. 

Färgmässigt är hon "sämre", Men det gör inget, jag färgavlar inte svart det allra lilla minsta, det motarbetar ALLT jag jobbar med. Tyvärr är tanfärgen blek. Att den går upp på tassarna bryr jag mig däremot inte om.

Ansiktet kunde var lite bredare, hon är liiite "snipig", men annars är hon "perfekt" i mina ögon. (Huvudet syns dåligt på fotot eftersom hon vänder bort det, hon har ett relativt vackert huvud också).

Tre månader gammal, och alltså inte fullt vuxen.

ariama
10/18/14, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Marva. RY-dam på 2 1/2 månad. Fotad utan blixt.

ariama
10/18/14, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sand-Y. Cinnamon/tan. (med stora vackra ögon)

ariama
10/18/14, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sand-Y är en i mina ögon mycket vackert typad mus, jag gillar henne skarpt på det viset. Beteendemässigt är hon väldigt försiktig av sig, men hon blir bättre hela tiden (utan att jag anstränger mig för att göra henne "bättre", hos mig väljer mössen själva!)

ariama
10/18/14, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hon ska dejta Tsunami´s Presidente. Sand-Y har stora, vackra, uttrycksfulla ögon, som kompenserar Presidentes lite mindre ögonstorlek.

ariama
10/18/14, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Presidente visar upp sig också. 😘 Han är en trevlig och snäll mus.

Tsunamis
10/20/14, 8:58 AM
#20

#19 Jaaa finis killen! ❤️ Snygg tjej han ska få också! och en väldigt fin stenkompis hon hade i #18 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
10/21/14, 10:51 AM
#21

Haha, stenkompisen ska inte avlas på. Det är bara en utställningssten.

Alltså, jag ställer ut den. I fönstret. 😛

ariama
10/30/14, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Mina sötnosar! (Några av många)

Marva, Malena, Melina. (från vänster till höger)

ariama
11/2/14, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Gult och brunt är fint ihop! ❤️

(gäller dock inte min jordbruna hand som jobbat i trädgården)

Alana82
11/2/14, 10:00 PM
#24

Å vad jag vill ha möss från dig, de är så fina

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
11/7/14, 9:35 AM
#25

Tack Alana! Och tänk 😉, det tycker jag med 😃. Dom är PRECIS som jag vill ha dom!  ❤️

Men så har jag också avlat fram dom sedan 2006.

Nåja, från början visste jag inte riktigt vad jag var ute efter, man prövar sig fram. Och så tar det tid/generationer att komma dit man vill. Och jag har fortfarande mycket att jobba på och med.

Min första, och största, "fråga" jag haft genom åren är: "Vad är en mus?"

Fånig fråga? Det tycker inte jag, det är fortfarande min viktigaste fråga, att lära känna musen som art, etologiskt, för att kunna veta vad jag ska ha för förväntningar, vad som är realistiskt att försöka avla fram vad gäller beteendet.

För, det är BETEENDET som är det allra viktigaste för mig, när det gäller mina möss.  Samt att färgerna hållt sig inom "mina" färggener. Och att de varit sunda (faller inom beteendet), och att de varit "behagliga" att se på (dvs något sånär vettig typ).

ariama
11/7/14, 9:50 AM
#26

Att få fram standardmöss som gjort bra ifrån sig på utställningar, har jag inte brytt mig ett dugg om!  Det är andra saker som varit viktigare för mig, än pyttesmå detaljer i färgfördelning och färgnyans.

Inte ens "petclass" funkar riktigt för mina möss. De lägger sig inte stilla i handen och låter sig klämmas på av främmande människor. 😮

Om däremot en domare kom hem till MIG, och träffade mössen i deras hemmiljö, och fick uppleva deras interaktion med mig - och med "domare" som gäster - hur de kommunicerar, umgås, är pigga och glada utan att vara springiga eller nerviga, hur lätta de är att både plocka upp och klappa på och pussa på - de kommer självmant, går upp i handen självmant eller låter sig plockas upp självmant.

Ja, jag har en hel drös "vinnare" här.  Inte på utställning, men HÄR. och det räcker för mig. ❤️ Det är JAG som lever med mina möss. 

(obs, alla mössen är inte så här, men många är det)

ariama
11/8/14, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ny stjärna på björndalshimlen: Simba, RY satin.

Hon är bara 5 veckor och 2 dagar, men redan stor och vältypad (hoppas det håller i sig, hon ska ju växa väldigt mycket till), och en ren klar färg fast hon är så ung.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
ariama
11/8/14, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Förutom att hon är stor och snygg och bra färgad, är hon trevlig, tam, social, snäll och kommunikativ. Det gillar jag! Hjärta

Tsunami säger det så bra när hon skiljer på inlärd tamhet och medfödd tamhet. Det ena får man arbeta för med tålamod med varje enskild mus, det andra avlar man fram (förhoppningsvis, eller lyckas få ändå om man har tur)).

Simba har en medfödd tamhet (jag avlar ju på det).

Emouse
11/8/14, 4:38 PM
#30

#29 Gillar ögonen, stora och uttrycksfulla. Riktigt fin i pälsen är han också. Den där gulglittrande färgen!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
11/15/14, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Syskongänget (några av dem).

ariama
11/15/14, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Melina och Marva.

ariama
11/15/14, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Dom hör ju till mina favoriter, denna syskonskara. Melina kollar om det kanske finns något spännande under handen, innan hon kliver upp ovanpå den.

ariama
11/15/14, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Teckningen är pannfläcks-berkshire.  Melina visar upp hur en berkshiremage INTE ska se ut enligt standarden - men det bryr vi oss inte så mycket om, Melina och jag. 😘 (magfläcken ska t.ex. vara helt vit utan färgade fläckar i den)

Annons:
ariama
11/15/14, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Förskräckligt dålig bild på en av Sveriges sötaste (och snällaste) grabbar!

Honey Lemon är långhår, och han putsar alltid ansiktet så att pälsen står rakt ut, och han ser ut som en sådan där gammaldags farbror med riktigt yviga polisonger!  Nån gång ska jag ta ett bättre foto! Det är han värd! ❤️

ariama
11/23/14, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Några ungmöss …

ariama
11/23/14, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Gissa vilka som har Presidente till pappa 😃. Det finns en "Obama" också… (och tänk att han råkar vara chocolate)

ariama
11/23/14, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Man ska nog inte fota vita möss mot vit bakgrund…

ariama
11/23/14, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Sylva pussar Stenansiktet.

ariama
11/23/14, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

"Bäst att hålla i sig med svansen" säger Saska.

KickiG
11/23/14, 9:08 PM
#41

#39 Modig Sylva!

#40 Förstår Saska!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
11/28/14, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

.

ariama
11/28/14, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

.

ariama
11/28/14, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

.

ariama
11/28/14, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

.

ariama
12/18/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

"Lilla tokiga Saska", tänker jag när jag ser det här fotot, och många andra kort på henne.  Hon lyckas alltid se ut som en liten bebis på fotona.

Men hon är ingen bebis, hon är inte liten, och hon är långt ifrån "tokig" 😘.

Hon är en ganska stor mus med tyngd, utan att vara fet eller ens tjock. Beteendemässigt är hon en mycket snäll och lugn tjej, inga förhastade beslut här inte.  Ändå är hon inte rädd, och hon är alltid framme och hälsar, och kollar vad som händer.

Hon kommer självmant upp i handen, även om hon på ett lite lustigt vis "håller i sig", för säkerhets skull.  Inte så att hon klamrar sig fast, men hon ställer sig liksom lite bredbent eller hur jag ska förklara det.

Gullig är hon i alla fall! Barnbarn till min söta fantastiska  favvomusa Honey Crisp.

ariama
12/18/14, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Simba och Saska. ❤️

ariama
12/18/14, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Det här är ett flera år gammalt foto som jag drömmer över.

Den här rödglansen vill jag ha igen, på mina cinnamon! Jag jobbar på temat och en dag har jag dom igen, de här vackert guldröda cinnamonerna.

"Golden cinnamon" och "golden agouti" är bland de vackraste färgerna jag vet. Men svåra att få fram.

Annons:
ariama
2/3/15, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Det är alltid spännande med ungar. Blir de som man - "jag" heter det - hoppas och planerat?  Svaret får jag vänta flera månader på. 😃

Denna nya kull består av enbart cinnamons. Mamman är röd RY och pappan är cinnamon med rött i stamtavlan. De är så läckra just nu, fotade idag. Men den första yttersta pälsen som växer ut, visar inte hur de ser ut när hela pälsen är utvuxen. Eller hur de ser ut när de "tappat bebispälsen". Eller hur de ser ut som fullvuxna när färgen mognat.

Helt oskriva kort, är de, de små raringarna. Mycket björndaliga sällskapsmöss i stamtavlorna, så de bör bli mycket trevliga också. Men man vet aldrig. 😃

ariama
2/3/15, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Här är Smasker, chocolate/tan satin långhår. Trots det osmakliga namnet är han mycket "smaklig".  😘

Han ingår i min chocolate/tan-avel, och här visar han upp sin guldglänsande mage, och de vita tänderna som alla satin-möss har.

ariama
2/3/15, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Simantha, chocolate/tan satin korthår, får vara med här också fast hon även hamnade i månadens mus-tävling.

Skogshumblan
2/11/15, 9:17 PM
#52

Gudars så fina möss ni har! Jag är ju lite svag för chocolate-färgade och helvita med mörka ögon märker jag.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2/12/15, 9:54 AM
#53

Tack Skogshumblan! 😘

By-the-way … vad är "humbla" för något?  Nu måste jag fråga! Har undrat länge.  😃

KickiG
2/12/15, 10:23 AM
#54

#53 *sänder en tacksam tanke till ariama  för frågan, för nu behöver inte jag ställa den*

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2/12/15, 10:33 AM
#55

Hahaha ❤️

Annons:
Skogshumblan
2/12/15, 10:50 AM
#56

Haha. Jo det är en knubbig liten sagoväsens humla. Ett hittepånamn på en hittepåfigur :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
2/12/15, 11:08 AM
#57

Okej, ungefär som jag tolkat det då. 😃 Gulligt! (älskar också humlor, och andra insekter)

ariama
2/20/15, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Lurviga och gulliga Smaska visar upp sig. Obs, inte Saska som i bilderna ovanför, utan Smaska (dotter).

ariama
2/20/15, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Här är Smaska underst och Inova i min hand.

ariama
2/20/15, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Inecta (svart), med Inova till vänster och Smaska till höger.

ariama
2/20/15, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Inte så bra foto på Smaska, men man ser hennes härliga rödtonade chocolate-färg. Hon har fortfarande lite för ljus färg för att vara riktigt bra chocolate. Men jag gillar den här både milda och "färgstarka" nyansen i alla fall. (och så är det förstås svårt att se exakt vad jag menar, via ett foto)

ariama
2/20/15, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Gullig cinnamongrabb vars datum snart går ut, fast han är alldeles färsk (ung) …

Annons:
ariama
2/20/15, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Spencer igen.

ariama
3/5/15, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

"Monstermusen" Sue-Ellen. 😘 Den största mus jag har, och har haft. Hon väger omkring 70 gram, kanske t.o.m. lite drygt, nu vid 7 månaders ålder.

ariama
3/5/15, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Gillar färgerna på dessa unga grabbar. En RY och två Cinnamon/tan. (RY längst bort)

ariama
3/5/15, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

.

ariama
3/5/15, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Mamman är röd RY och RY-grabben är jag ganska säker på även han kommer att bli ganska röd (dvs mer rödton än gulton). Och cinnamongrabbarna har redan nu en fin "röd" lyster. Inbillar jag mig i alla fall. 😃

ariama
4/14/15, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#68

Dags för några nya foton. Honey Lion är 2 1/2 månad.

ariama
4/14/15, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#69

Här är mamma och mostrar. Chocolaten är syster. (ck/t).

Annons:
ariama
4/14/15, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Och ett par andra raringar. 😘

ariama
6/2/15, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Chic. Liten vacker räddhare. 😘 Sju veckor idag. Kommer att bli ganska stor, fast hon växer lite långsamt i början. Cinnamon-even, satin korthår.

ariama
6/2/15, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Gosig och snäll grabb (inte rädd, men inte heller gåpå-ig, bara trevlig).

ariama
6/2/15, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Honey Lion. Genuin björndalare. Tam, snäll, pigg, nyfiken. Härlig mörk RY-färg. Fyra månader gammal. Hade önskat honom 7 gram större bara 😉.

ariama
6/2/15, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Estelle visar upp sin fina svans. Faktiskt gillar hon bäst att visa baken till. Dvs kommer helst inte frivilligt upp i handen, fast hon kommer fram och hälsar nyfiket och är väldigt snäll.

ariama
6/2/15, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Estelle igen. Fyra och en halv månad. Svartögd creme, satin långhår.

ariama
6/2/15, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Honey Marva och Honey Smile bakom.

Smile är en fyra månaders grabb, men här ska inte bli några ungar. Jag bara jämför RY-färgen. (Marva löper inte)

Annons:
ariama
6/2/15, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Mimmi, ck/t-joker (joker är benämning på en teckning utan namn) och Honey Trix.

Honey Trix är bara 6 1/2 vecka, men har redan denna gedigna RY-färg, utan sotning och väl utfärgad för att vara så ung. Givetvis kommer hennes färg att djupna ännu mera allteftersom.

Skogshumblan
6/2/15, 4:37 PM
#78

Oj så fina möss du har! Kul att få läsa om deras kynne också.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

ariama
6/3/15, 10:26 AM
#79

Tack Skogshumblan! 😘

Zamwyn
6/3/15, 7:23 PM
#80

Så många vackra! ❤️ Satt och kikade genom precis hela din fotoblogg förra veckan också, för allt ögongodiset.

ariama
6/4/15, 10:08 AM
#81

😃

ariama
9/17/15, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Svarta ungar med röda öron.

Lite lustigt, de är inte tan!

Det här är ett fel som lätt dyker upp om man blandar in tan i en self-avel. Dvs tanstrån runt svansfäste, öron, och sådär/såhär. För mig är det okej, eftersom jag avlar tan, men får icke-tan ibland när jag avlar ut.

Det jag gillar är den röda färgen! Inte ens mina tanmöss har sådär röd färg som bebisar. (en icke röd mus kan ju bära anlaget för bra rödfärg, utan att det syns).

Nå, som vanligt återstår det att se vad det blir när de blir stora. Det är mycket som brukar förändra sig. Men söta är de, med sina röda inneröron!

ariama
9/17/15, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Vi tar en närbild också.

Kanske ser det "brunt" ut, men det är pheomelanin (rött/gult), för svart och brunt eumelanin förekommer inte samtidigt på ett och samma djur, det är antingen eller. Men eumelanin och pheomelanin kan förekomma samtidigt.

Annons:
Emouse
9/17/15, 4:53 PM
#84

Du verkar ha så härliga möss Amaira!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Zamwyn
9/17/15, 4:56 PM
#85

Små brunöron, vad roligt! Det må vara ett fel officiellt, men det är ju rätt charmigt.

Grodan
9/17/15, 8:10 PM
#86

tan-öron… hihi… fördel med c-gensvarianter… noll tan-öron


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
9/17/15, 8:35 PM
#87

Så många fiiina!

ariama
10/21/15, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#88

Lite mera foton. Jag har roat mig med att ta fram lite tecknat ett tag. Tänkte mig broken, men teckningar tecknar ju sig själva mest😃. I RY förstås. För att se hur det ser ut.  Här är ett par av Apples döttrar: Astrakan (RY) och Aroma (Ci).  Mycket goa och rara.  Aroma "bättre" än Astrakan, eftersom hon (Aroma) både kommer först och sedan är lugnare i handen.  De är öppna och frimodiga, fast de ser lite "tryckande" ut i handen nu när jag fotade dem.

Tsunamis
10/21/15, 2:46 PM
#89

Åååhhh vill ha ❤️ superfina tecknade! 

Efter lite mer jobb med mina holländska icke- rumpfläck broken så tror jag allt att en av dem kan passa hos dig  och göra mycket rolig nytta😉

MvH  Tsunamis

ariama
10/21/15, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#90

Astrakan igen, och Spectra som är chocolate/fox-splash (vilket syns väldigt dåligt, jag har inte avlat för att få bra splash, bara "lekt" en smula med anlaget).

Spectra är också en stjärna på min mushimmel. Trygg och go redan som bebis. Är så glad att jag får några sådana här igen, i kombinationen lugn, trygg, men ändå pigg och glad, kommunikativ, och tam-från-början, och gillar människor. Ska komma när jag kommer, och vilja gå upp i handen. Pigg på äventyr, men ska även kunna ta det lugn. Ska gilla att bli klappad och pussad.

Annons:
ariama
10/21/15, 2:48 PM
#91

#89. "Rolig nytta" - hahahah, ja, precis!!  Så är det! 😘

ariama
10/21/15, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

Inte så vacker, chocolatefärgen är sorglig och tanfärgen med, men Oohhh så trevliga de här syskonen är (som ni bara ser en av).  Så otroligt lugna och trygga och kommunikativa och ändå pigga och  glada och gillar att vara med.

ariama
10/21/15, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#93

Tänkte ta ett foto på Lima, som visar en bra chocolatefärg, och en tan med guldlyster, men hon sov. Hon kikade visserligen fram, men bara för att tala om att hon faktiskt sov, en annan dag/tidpunkt passar henne bättre, sa hon.   Så, okej då.  Lima är en helt underbar musa, som jag ska visa foton på en annan gång, enligt önskemål (hennes önskemål, haha).

När jag ändå var i farten slängde jag iväg ett foto åt ett annat håll, med tjejer som  tyckte att dom kunde vara med om inte Lima ville!

Nu får det räcka för idag. Är förkyld och trött, och tänkte - ibland räcker krafterna till - gå till affären och köpa godis att proppa i mig som tröst. Och läsa en bra bok.

Lindb
10/21/15, 4:54 PM
#94

Hmm, är Sparv Timjans avkomma? 😃

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Emouse
10/21/15, 6:52 PM
#95

Amaira, en sak jag måste göra innan jag dör är att köpa en mus av dig! Vet att du inte säljer men då får jag tamejfn kidnappa en istället;) nästintill avgudar dina möss- fastän jag aldrig träffat en.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
10/22/15, 8:32 AM
#96

Ja, Sparv är en Timjandotter. 😃

Emouse, ett sådant inlägg kan resultera i att jag kanske finner någon åt dig nån gång. 😘 Jag säljer möss, men inte många och inte ofta. Väntetiden kan ligga på ett halvår…

Det största problemet är att inte alla mina möss blir sådär mysiga, och de som blir det, behåller jag.  Drömmen är att lyckas avla en "stabil stam" med trygga, stresståliga, pigga, glada, lugna, människoälskande, av-sig-själva-tama muslingar, som dessutom är vackra.

Jag fortsätter drömma. 😘

ariama
10/22/15, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#97

Idag sa Lima att hon gärna ville bli fotad. 😘 Så här kommer några foton. Den med brandgula kanten visar hennes chocolate-färg väldigt bra. RY-tjejen är dottern Ami.

Lima bara älskar den där stubben att sova i, det är verkligen en favorit, och hon bryr sig inte alls om ifall de andra har valt annan plats så hon blir ensam.

En bild visar hennes bur/akvarium. Inte så vackert, men de har möblerat själva efter eget huvud, så det är nog bra. På "övervåningen" har de en heltäckningsmatta! Brukar samla på mig provbitar från affärer där det finns gratis. Funkar ibland i vissa lägen. Stubben är fasttejpad i en stor mugg med vatten, så stubben inte ramlar ner (med mus i om det vill illa). Är alltid noga med att allt är stabilt för mina möss.

Jag bad också Lima visa sin fina tanmage, vilket hon gärna gjorde. Men hon fattade inte att jag hade velat se huvudet också, samtidigt.

Annons:
ariama
10/22/15, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Så vi gjorde om det där med tanmagen, Nu gick det bättre. 😃

ariama
10/22/15, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#99

Här kommer en bildkaskad på Lizorna med mor och mostrar.  Det är lustigt - idag har de bestämt sig för att "vara tama och gilla människor".  Det behövdes bara att jag hade dem uppe för fotografering i går! De är 7 veckor och 3 dagar i dag.

ariama
10/22/15, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#100

En bildbombning till.

"Åhå, här har varit en hane före  mig!" säger Esmet i min hand.

Spjuver är ännu en Timjan-avkomma, Lindb 😃. En liten gullig grabb med tydliga inslag av svensktypat (liksom Timjan). Gillar färgtonen och lystern! (Spjuver kan jag tänka mig att sälja så småningom -när han börjar lukta för mycket- om någon är intresserad.)

Och så är det de där svarta som jag visade som bebisar här ovanför, de där med röda öron! Vuxna möss har ingen päls alls i sina öron, så all rödfärg är borta nu.

ariama
10/22/15, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Oj, höll på att glömma Sympathi och Symphoni. Gulltjejerna! Men sen får det räcka för den här gången. 😃

Zamwyn
10/22/15, 2:26 PM
#102

Fina bilder och möss, som alltid. 😃 

Spjuver har ett jättefint litet huvud, tycker jag! Är han nån typ av splash-variant han också?

ariama
10/22/15, 2:39 PM
#103

Ja han är splash/fox satin korthår. Är svartbaserad, dvs "vanlig splash", men nyanserna är fina. Lite blåton fast med guld i, typ. Varifrån blåtonen kommer vet jag inte. Blått är ju också en kall färg medan guld är varmt. Alldeles ärligt, så är jag inte helt klok på det här med splashgenen och hur den yttrar sig.

Lindb
10/22/15, 8:13 PM
#104

Vilka snuttisar! Och oj vad innovativa namn du fått till! Symphoni och Spjuver var jättegulliga namn. Verkligen fin lyster på Spjuver, splash och tricolor är några av mina favoriter, det verkar kunna bli sådana olika varianter där. Visst har du något tricolor-projekt på g? 😃 Krya på dig förresten!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
KickiG
10/22/15, 10:20 PM
#105

#97 Du glömde nog ge henne instruktioner om att huvudet också skall synas. Du sa väl bara "Ska vi fota fina magen?" och så fick du fina magen. 😉

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jonnson
12/2/15, 2:44 PM
#106

Åh herregud vad fin Spjuver är! Jag är eventuellt på jakt efter en hane om ett tag.. Vart i landet finns du? När är tanken att han eventuellt ska flytta?

ariama
12/2/15, 7:00 PM
#107

Jo Spjuvermusen är väldigt gullig, men han har redan nytt boende. Jag bor utanför Stockholm. Inga nya parningar i år dock, och iinga salumöss syns vid horisonten ens… Sorry.  🙂

jonnson
12/2/15, 9:33 PM
#108

Ingen fara, förståeligt att någon annan hann knipa honom före mig. Får helt enkelt vänta ett tag till på den rätta hanen :)

ariama
12/26/15, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#109

Kolsvart med stjärn och vita strumpor och magfläck är onekligen läckert!

Trigona är så fin tycker jag. Strumporna går högt upp, på frambenen täcker det vita hela benen ända upp. Bakbenen har stoppar som berkshire ska vara. Även om hon har lite brunt i sig, ger hon irl intryck av "kolsvarthet" i de flesta ljus. Rar är hon också!! ❤️

(fast hon har mer haklapp än magfläck 🙂)

ariama
2/1/16, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Sötnos! ❤️

AnnaCDSG
2/1/16, 10:48 PM
#111

Otroligt vackra möss! 😍

Annons:
Zamwyn
2/2/16, 9:28 AM
#112

Jag är ju också berkshirefrälst (även om brokiga åt broken/even-hållet också är fina) så tycker om när du delar med dig av bilder på dina, amaira. Man får det bästa av två världar med berkisarna tycker jag; mkt av vacker grundfärg och dessutom söta teckningar som skapar mkt personlig variation bland mössen.

Alwyn
2/2/16, 10:29 AM
#113

Åh den här tråden är så farlig! Drömmer om fina möss 💙 En vacker dag…gärna snart. Har ett ledigt akvarium nu ju :)

ariama
5/19/16, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#114

Några nya dagsfoton. 

Astrakan, RY-broken satin korthår.

Piri, svart-broken satin korthår.

Lyster, RY-splash korthår.

Trigona, svart-berkshire korthår.

Grodan
5/20/16, 10:55 PM
#115

#114 fina!

(tänk så lång tråd du har… du som inte gillar långa trådar…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alana82
5/20/16, 11:13 PM
#116

Helt underbara möss

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
5/21/16, 7:03 AM
#117

Tack! Haha Grodan, ja, jag funderade på att starta en ny tråd, och gör det nog nästa gång jag har foton, den här börjar verkligen bli för bökigt lång.

Det är också en bra funktion att kunna ha många foton i ett inlägg (bara fotona har samma storlek) och det kommer jag använda mig mer av fortsättningsvis.

Grodan
5/22/16, 7:06 PM
#118

#117 Länken "Olästa" funkar rätt bra för de som inte orkar skrolla annars.

Själv tycker jag det är riktigt kul att ha en tråd som spänner över flera generationer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sanjolina
5/23/16, 1:09 PM
#119

Du har så fina möss! 😍

Upp till toppen
Annons: