Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2242 ggr
ERSA
2014-07-16 23:29

(Akut?) En husmus/skogsmus(?) behöver hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade den lilla krabaten liggandes utanför dörren (bor i en förort nära en liten skog). Jag vet inte proceduren för att ta hand om den, jag vet inte vad det är men den hade massa små-löss i pälsen. Jag tvättade honom och tog bort alla löss, försökt stoppa i den vatten. I början rörde den sig knappt alls men efter att den (jag tror) fått i sig lite vatten rör den sig lite granna fast föredrar att ligga still. 

Veterinären tar inte hand om vilt. Viltjouren har inget med möss att göra. Något tips? Hur får jag den att må bra helt enkelt så jag kan släppa ut den.

För att tillägga så har den under min närvaro aldrig öppnat ögonen - vet inte om det betyder något. Har tagit hand om den i c:a 2 timmar.

Annons:
Emmaslindh
2014-07-16 23:45
#1

Tyvärr säger jag det som många nog kommer säga = släpp ut den igen redan nu. Även fast man vill hjälpa måste man låta naturen ha sin gång, och vilda möss kan bära smittor som även är påtagliga för oss människor. :/

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

ERSA
2014-07-16 23:48
#2

Inte ens låta den återhämta sig lite? Jag är rätt övertygad om att den inte klarar sig i sitt nuvarande tillstånd. Något kan jag väl göra, eller?

Tjeja
2014-07-16 23:49
#3

Skogsmöss är allätare men äter främst vegetabilier som gräsfrön.

Har du något extra gott hemma? något som hjälpte på min mus förr när inget annat fungerade var en liten mini pytteklutt med kaviar.  Det var liksom föör gått för att motstå och då slickade den i sig något slick så piggnade den till snart.  Om den nappar på kaviar.. blanda i en mikropartikel/halft dammkorn alvedon med kaviaren gör mirakler på en liten mus.

Nu är nog risken stor att det tyvärr är försent för dendär lilla… :(

men annars har du något frukt hemma? lite sockervatten.. vad som helst som ger en liten gnutta med energi så att den själv får lust att börja äta igen! Vad har du för frön nötter hemma (naturella)? Eller havregryn kanske är bäst av allt om den börjar äta till sist. Mask eller larver vore bra om nu lössen sugit ut den på blod. lika så cvitamin rika bär och frön.

bra om den får i sig vatten. men tvinga inte då är risken större att det hamnar fel och allt blir värre!

berätta gärna hur det går.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2014-07-16 23:52
#4

Jo då ge den en changs men släpp ut den sedan när den piggnat till!

.. om du inte får den att äta är nog det barmhärtigaste att helt enkelt avliva den på något snabbt vis så den slipper plågas till döds. Kan låta hårt men är ändå snällast då. :'(

*Redigerat av moderator då det inte är tillåtet att diskutera avlivningsmetoder*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ERSA
2014-07-16 23:53
#5

Jag blev rekommenderad av viltjouren att blöda upp lite torrfoder (hund). Jag googlade till mig att kokt ris kan göra gott. Så det är vad som finns tillgängligt. Jag vet inte om det är en skogsmus eller vad, men tar ditt ord på det då. Den är verkligen liten (vet inte vad den ska vara för storlek).

Vatten blandat med mjölk är ett stort nej? Jag kan testa kaviar knepet. Har nog banan och äpple tillgodo här. Sockervatten kan jag nog blanda till själv. Ska kika ifall jag har havregryn eller kanske några cornflakes.

Tack för svar!

Tjeja
2014-07-17 00:01
#6

berätta hur det går! Uppblött torrfoder för hund kan kanske vara en nödlösning om du väl får igång den att äta.. men du måste få igång den först..

och då lär inte hundmat locka då grunden i det är kött och dessa möss föredrar vegetariskt eller mask, larver och skalbaggar.

Alvedon är ju utprovat på möss och råttor för människors räkning, det fungerar därför på möss också. Men det måste vara en ytterst liten mängd bara, om du tänker på hur stor en tablett är iförhållande till oss och vår kroppsvikt och tänker dig att ge motsvarande till en mus i fårhållande till storlek och vikt. Det blir en mikrosmula litet som spetsen på en nål, men det hjälper oftast fantastiskt bra!

Tänk också på att den lilla är så liten att ett knappnålshuvud med kaviar och några små havregryn gärna lite uppblötta räcker för att den ska bli mer än mätt! ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
ERSA
2014-07-17 00:04
#7

Ja, jag försöker stoppa i den lite kaviar, men vet inte om något kom i. Någon mikrodroppe vatten tror jag den fick i sig dock. Den verkar ha det lite svårt med motoriken. Höger bakben har den inte så bra koll på. När den väl försöker röra sig snavar den å ramlar åt vänster sida hela tiden 😕. Jag vill verkligen göra allt för att den ska återhämta sig.

Tjeja
2014-07-17 00:09
#8

aj då… lilla plutten. den bör återhämta sig hyfsat snart och bara minuter efter att den slickat i sig lite kaviar och alvedon ska den piggna till ganska mycket.

Är den lika dan om en timme kanske du får hjälpa den lilla att segla vidare istället.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ERSA
2014-07-17 00:18
#9

Varför trillar den omkull hela tiden? Hur gammal är den? Tänker i och med att den inte ens öppnat ögonen.

Kaviar ville den inte ha men lite maltsocker-vatten fick den i sig. Han försöker röra på sig men ser ut att somna till och från - kanske ska låta den vila upp sig?

Inte vågat peta i den alvedon ännu.

Tjeja
2014-07-17 00:26
#10

att den går snett kan ju bero på nästan vad som helst… att den är skadad i ryggen.. kanske den varit fångad av något rovdjur och kommit undan? Nervskada efter näringsbrist eller vad som helst. Eller så har den kanske en hjärnskada/blödning som gör att den inte kan gå rakt längre.

Jag tycekr du ska pilla i lite alvedon och se vad som händer. Hjälper inte det att få den piggna till är det nog bättre att den får somna in helt. :( den måste piggna till och äta annars är det inget hopp att hålla på med. Vilda möss sover vanligtvis inte långa stunder i sträck så här års som vi gör.

*Redigerat av moderator då det inte är tillåtet att diskutera avlivningsmetoder*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2014-07-17 00:29
#11

Förresten… det kanske är en näbbmus… ser det ju ut som med de små öronen. I så fall äter den i normala fall insekter.. och då borde kaviar i alla fall bara bättre än havregryn.. 

oavsett borde den kvickna till snart om den ska ha någon prognos att återhämta sig igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ERSA
2014-07-17 00:29
#12

Jag livestreamar honom här: http://www.twitch.tv/ilbanzx 

Ifall någon annan snappar upp något symptom. Ska försöka följa honom med kameran när han väl rör sig. Tack för tipsen annars.

ERSA
2014-07-17 00:30
#13

Den verkar dock inte ha någon näbb.

Annons:
ERSA
2014-07-17 00:38
#14

En annan gissning skulle kunna vara skogssork. Är ungefär den storleken, fast denna är rätt liten oavsett.

Tjeja
2014-07-17 00:38
#15

de behöver inte ha näbb de har bara liten långsmalare nos som är lite mer rörlig än på vanliga möss.

Näbbmöss är egentligen inte ens möss faktiskt :)

Läs lite om näbbmöss och kika på blider på nätet får du se.

Är det en näbbmus behöver den troligen akut massor med animalisk mat i sig och håller på att svälta ihjäl just nu. De äter flera ggr mer kött än sin egen kroppsvikt på en dag för att överleva…

oavsett så är ju animalisk föda något vanliga möss också äter ibland så kan vara bra för den i nuläget oavsett sort.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JohannaEkroth
2014-07-17 00:42
#16

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

ERSA
2014-07-17 00:47
#17

Tack, ska genast läsa genom den!

Lamina
2014-07-17 00:50
#18

Jag har redigerat några inlägg i tråden då det inte är tillåtet att diskutera avlivningsmetoder här. Som medlem på forumet är man skyldig att känna till skrivreglerna och följa dom. Se detta som en varning.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ERSA
2014-07-17 00:54
#19

Tack Höstlegenden. Blir veterinären i morgon bitti å leta på denna ESBILAC. Min mus verkar vara under veckan gammal då den inte öppnat ögonen. Jag undrar varför den låg framför dörren min…Den kan ju knappt gå. Jag uppdaterar vad som händer.

Lamina
2014-07-17 00:57
#20

Till ämnet. Musen du har hittat är troligen inte mer än en bebis, knapp 2 veckor gammal. Var den full av löss är den i mycket dåligt skick och kommer allra troligast inte klara sig. Det humanaste vore att ta bort den. En så liten mus i sådant skick klarar sig inte utan mamma.

Vill du ändå ge den en chans så är det mjölkersättning den ska ha, Esbilac. Det lär du knappast få tag på såhär dags. Men har tyvärr inga tips på vad du kan ge istället…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
JohannaEkroth
2014-07-17 01:02
#21

Håller tummarna. Sockervatten tänker jag.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

ERSA
2014-07-17 01:04
#22

Tack för svaret. Efter all efterforskning så kan jag dra liknande slutsatser. Esbilac verkar också säljas på apoteket, å det finns ett väldigt fåtal apotek som är öppet dygnet runt, några inne i Stockholms centrala delar. Inte lätt för en som bor avsides. Tusan också.

ERSA
2014-07-17 03:07
#23

Charlie (som jag kallade honom), klarade sig inte till veterinären…Avled nyss :(. Han som tycktes ha piggnat till å rörde på sig. Sjukt ledsen…

JohannaEkroth
2014-07-17 04:08
#24

Jag beklagar! Så tråkigt, men du gjorde vad du kunde. ❤️🌺

Styrkekramar! 🤗

Sov gott, Charlie! 🌈

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lamina
2014-07-17 04:55
#25

Trist… 🌺

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tjeja
2014-07-17 08:56
#26

Tråkigt! :( men som andra skriver, du gjorde det bästa du kunde i alla fall. Sov gott nu lilla plutten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Moag
2014-07-17 09:57
#27

Om du hittar en medtagen mus i framtiden, är det nog bäst för den om du låter den vara.  Att försöka rädda ett djur till varje pris är inte alltid det bästa.  Men fint av dig att du ville försöka.

Annons:
Grodan
2014-07-19 15:26
#28

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: