Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1022 ggr
OneSound
2014-07-18 14:56

Hur många möss i 60 l?

Hej!

Jag funderar på att ev. skaffa möss. Har tänkt hit och dit på olika djur som min sambos bror kan tåla och som funkar i vår vardag.

Har kikat lite på akvarium och terrarium på Blocket, tycker det blir finast. Men funderar lite på storleken. Om vi säger att jag väljer ett akvarium på 60 liter, hur många möss skulle ni ha i det?

Såg också ett stooort akvarium på 520 liter. Blir det istället för stort? Kanske svårt att nå ner till botten?

Och en sidenote: Har ni (om ni har) akvarielampan tänd? Hur är ventilationen i modernare akvarium?

Tacksam för svar 😃

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
CaptainBunchie
2014-07-18 15:06
#1

Jag skulle ha max 2 möss i ett 60L.
520 liter skulle nog bli lite stort kanske. Visserligen är desto större desto bättre, men 520 liter tar ju upp sådan fruktansvärd plats och kan som du säger bli svår att både nå ner i och rengöra.

Akvarielampan har jag inte på alls, tror det skulle bli obehagligt ljus från den och dessutom värmer det på en hel del.
Ventilationen blir skaplig om man har nätlock (helt enkelt öppet).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Minoth
2014-07-18 15:11
#2

Nej du kan ha fler möss än 2 i ett 60 liters :) en grupp på 4-5 utan problem

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

OneSound
2014-07-18 15:35
#3

Tack för era svar! 👍

#1 Ang. 520 l: Ja tänkte väl det. Man vill ju enkelt kunna nå och fixa.
Just att det tar upp plats gör ingenting då vi har en bra plats, men att nå enkelt är viktigt för mig.

Ja, tänkte det. Att det blir för varmt och så :)

#2 Okej, det är väl lite som man själv tycker antar jag :) Men skulle helst vilja ha ett 100 liter, skulle vara perfekt!
Dock kan jag tänka mig att ha typ 3-4 i, men länge sedan jag höll på med möss. (En kompis höll på med möss när jag var yngre)

Aut viam inveniam aut faciam

Tsunamis
2014-07-18 16:00
#4

Jag har ca 4 på 30L vilket många andra här också har. På 60 Skulle du kunna ha 5 utan problem och då har de bra med utrymme.

MvH  Tsunamis

OneSound
2014-07-18 16:17
#5

#4 Jaha men då så! Hoppas jag kan ha möss nu bara.. :)

Aut viam inveniam aut faciam

Grodan
2014-07-19 15:17
#6

Jag vet inte mycket om liter. Går mest på mått.

Enligt lagen skall kortaste sidan vara 20 cm, samt även höjden.

Här finns en burräknare för möss http://gerodean.se/burraknare/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
OneSound
2014-07-19 15:42
#7

Okej tack!

Har bett om att få måtten på akvariet, så kan jag kolla där sen.

Men tydligen ska de göra test hos läkaren först i höst… Jag som velat ha husdjur så länge arghh.. 😕

Aut viam inveniam aut faciam

CaptainBunchie
2014-07-19 16:17
#8

60L akvarium brukar vara mellan 60x30x30 (54L) och 60x30x40 (63L) (L x B x H), såvidare det inte är ett högt kar/hexagon. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

OneSound
2014-07-19 16:57
#9

#8 Ja okej! :)

Hittade ett större terrarium som jag är sugen på att köpa nu.. haha.

Aut viam inveniam aut faciam

hejkomochhjälpmig
2014-07-19 20:51
#10

Större är alltid bättre! 😃 Mycket lättare att få plats med roliga saker till mössen ju större det är. 60 liter är väldigt litet för ett så aktivt och nyfiket djur som möss tycker jag faktiskt, jag hade kört på åtminstone det dubbla. Det blir dålig ventilation i akvarium också så ett terrarium är bättre ur det avseendet också! :)

StillaSinnet
2014-07-20 10:20
#11

jag önskar att du undviker akvarium och terrarium om du inte kommer köra med öppna burar som ger god ventilation. Min erfarenhet är att stängda terrarier har få lite ventilation i sina nät. 

Däggdjur alstrar både värme och fukt på ett sätt som reptiler inte gör. Dessa utrymmen är byggda för att hålla kvar fukt och värme för djur som kräver det.
Det finns gnagare och insektsätande däggdjur som passar bättre för terrarium än för gallerburar/dunor osv. Det är tex pygmémöss (som är för små för gallerburar och vill ha lite tempererat), zebramöss (som vill ha tempererat) och Gerbiler (som vill gräva på djupet).

Akvarium är ännu sämre och ju djupare det är desto värre. Det beror på att  gaser som tex koldioxid och ammoniak är tyngre än syre/luft sjunker och lägger sig därför kvar på botten och  i bon och inredning vilket leder till dåligt syresatt miljö där mössen lever. Ju fler möss desto sämre luft. 

leta efter en "behållare"/bur som är nätad med stora gallerytor där gallret sitter max 5-10cm upp från botten. Lägre ansättning av galler är inte nödvändigt och det innebär också att mössen gräver upp strö som kan trilla ut och stöka till utanför buren. Stansad plåt som terrarium har räknas inte som galler. Glest nät med rutor på 4-5mm  anser jag kan räknas som galler.

Jag vill tillägga att möss är mycket allergena och därför varnar jag för att prova med det till en allergiker. 

Möss har mycket känsliga luftrör som inte är utvecklade för att leva instängda i sin egen urin och utandningsluft så man kan liksom inte stänga in djuren innanför gals för att slippa allergener i luften.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-07-20 10:22
#12

Jag rekommenderar natalråttor från uppfödare som föder upp mot sällskap eftersom de har individer som är mer anpassade att kela med. De luktar ingenting och tål att leva i akvarium/terrarium bättre

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OneSound
2014-07-21 17:52
#13

Hmm vad tråkigt :/ Då blir det nog inga muslingar då. För jag skulle inte kunna göra mig av med dom om det inte funkade. Nåja, får tänka på det.

Tack för alla svar :)

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
Lindb
2014-07-21 21:10
#14

Men det finns hopp! Jag är allergisk mot alla pälsdjur, tagit sprutor i tre år utan resultat, men två honor funkar för mig om jag bara är noga med städningen! :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

OneSound
2014-07-21 22:36
#15

Åh, jaså! Vad är det för sprutor? :)

Aut viam inveniam aut faciam

Upp till toppen
Annons: