Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 541 ggr
Emouse
2014-08-04 01:29

Blir hanar tamare?

Jag hade en diskussion med en bekant om det här med skillnader mellan han och honmöss. Jag kom fram till att hanarna är lite lugnare och mysigare medans honan är nyfiknare. Det beror ju också på individen själv men Kan ni utveckla det lite? Vad som faktist är största skillnaderna mellan honan och hanen i temperament och i allmänhet? :)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Vattnadal
2014-08-04 16:11
#1

Honor har lite mer energi, då de ska orka med att boa och ha ungar, så de är ofta livligare.

Hanar luktar lite mer istället, eller deras kiss gör.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emouse
2014-08-04 22:33
#2

Tack! Blev lite osäker när vi diskuterade. Hade för mig att det var som du sa:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2014-08-05 07:42
#3

Tamare eller räddare? Det går inte att säga sådär generellt. Det beror både på hantering som bebis och under uppväxt, och så är det även genetiskt.

En del möss blir lätt tama, och gillar att umgås med människor. Andra fortsätter för evigt vara "nervösa" när du kommer, kanske lugna i handen, men gillar aldrig människor.

StillaSinnet
2014-08-05 18:43
#4

Jag vill inte heller använda begreppet tam eller tamare utan väljer att benämna hanar som  lugnare än honor. 
Med tamhet menar jag hur väl de vill komma till ägarens hand, möta upp och visa nyfikenhet på den som har hand om musen. Kontakten helt enkelt. 
Honor är inte mindre tama bara för att de har mer energi, och tamheten är inte generell över kön utan från individ till individ.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Emouse
2014-08-05 20:44
#5

#4 Exakt det som jag ville komma fram till!😉 Tack!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: