Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1863 ggr
Galenidjur
2014-08-04 23:38

Hjälp - Sår i örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkte precis något som såg ut som torkat blod vid Lucys öra, men då hon inte ville sitta still en enda sekund och låta mig titta närmare bestämde jag mig för att ta kort och…ja ni ser ju. Utanpå örat har hon en lite större sårskorpa och inuti är det flera småsår. Hon verkar inte störas av det dock utan är lika pigg som vanligt, men det gör ont om man rör vid det. Någon som har en aning om vad det kan vara? 😕Ska jag försöka göra rent det på något sätt eller låta det vara och se hur det utvecklar sig?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Galenidjur
2014-08-04 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser örat ut på håll.

När jag ser på den här bilden (som jag också tog precis nu)  blir jag även lite osäker på hennes kroppsform.Ser hon tunn ut eller är det bara jag som inbillar mig? :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ariama
2014-08-05 07:55
#2

Det verkar som om hon kliat örat, alltså kliar något.

Tunn … hur gammal är hon? Är hon färdigväxt kanske hon skulle vara lite "stadigare" (dvs över 6 - 7 månader). Jag tycker dock att hon ser fin ut. Tycker att många möss istället lätt blir lite överviktiga. Andra kanske tycker annorlunda.

Tycker också att hon har väldigt fin päls. Nacken syns inte, är hon tunnhårig i nacken?

Överlag ser din musa fin ut på alla vis! Förutom örat då.
Vad det är, vet jag inte. Ohyra ligger närmast till hands. Låt örat vara, men sök orsak och behandling, så hon blir av med klådan.

Du fårsäkert bättre och fler råd från andra med mer erfarenhet. Jag vet faktiskt inte.

Galenidjur
2014-08-05 12:33
#3

#2 Hon är 1 år och 4 månader så hon är färdigväxt. Tyckte att hon såg lite märklig ut på den här bilden, och hon har faktiskt blivit tunnare än hon varit innan (hon har alltid varit störst, men nu har hennes syster gått om henne) så undrade om hon kanske blivit för tunn. Men bra.  Nepp, hon har inte tunnare päls i nacken. 

Jag har inte sett henne klia sig, men så kanske det ligger till. Ohyra låter rätt troligt nu när jag tänker efter…Får inspektera hennes syster också och se om hon har något… 

Någon annan som har något råd?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
2014-08-05 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dagens öra. 

Nu har jag sett kliandet med egna ögon så det stämmer alltså. Hela tiden kliar sig stackarn. Örat har inte blivit sämre sen igår , men jag misstänker att det snart kommer bli det om hon fortsätter hålla på såhär :(

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ariama
2014-08-06 08:15
#5

Det är tyvärr vetrinär som gäller. Ju förr dess bättre.

Alexw
2019-04-09 10:08
#6

Har en mus som har fått likadant som på era bilder, vet ni vad det var? Fick ni någon behandling?

Annons:
monsi
2019-04-09 11:03
#7

Vetrinär och pencelin 🤔.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Galenidjur
2019-04-09 14:07
#8

 #6   Ingen aning vad det var då såret läkte av sig själv rätt snabbt.. JAG fick däremot extremt mycket klåda på armar och ben (det kliade så jag blev gråtfärdig) nästan samtidigt och läkare gav mig ett medel mot skabb. Men om det är ett sammanträffande vet jag dock inte. Konstigt sammanträffande i så fall kan man tycka.  Men å andra sidan,  skabb borde väl inte heller försvinna av sig själv… 🤔

Hur som helst så har jag tyvärr inga konkreta svar! 

#7 detta var 5 år sedan  så hon är död sen länge :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Alexw
2019-04-09 19:50
#9

8# tack för svar! Min lilla dam verkar inte vara besvärad där hemma så låter det gå en vecka och ser om det blir bättre, annars vetten:) kanske ligger något i vad du säger där med att det kliar på dig! Jag har själv fått några konstiga kliande utslag under veckan. Har lätt för att på eksem så låter det ligga på is ett tag till.. :) det som säger imot något smittsamt är ju att ingen av de andra mössen som bor med henne har fått något liknande:/ tack igen för svar! :)

monsi
2019-04-09 20:42
#10

9 vetrinär och ev pencelin. Har haft en hona med liknade sår.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: