Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 488 ggr
Cindy S
8/6/14, 12:48 AM

Hur mycket daglig aktivering?

Hej, hur mycket aktivering kräver möss? En ny leksak per dag och en timme i lekhagen(som möbleras om någon gång i veckan?) Mycket mer?

Jag har läst olika sätt att aktivera möss här på sidan och vet VAD man kan göra, det är väl mer hur MYCKET man behöver göra för att inte få olyckliga möss.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
ariama
8/6/14, 8:47 AM
#1

Det är lite olika med olika möss, men framför allt vad DU vill. 

Om du inte kan en dag, så behöver du inte få dåligt samvete.  En stor bur med inredning som de kan "använda sig av", och kompisar att interagera med, så är flertalet möss nöjda med sina liv.

Inredning att "använda sig av" betyder att de ska kunna "gräva", gnaga, springa en del, klättra, balansera, boa, och möblera om som de vill.

Jag själv löser det med - från botten och upp:

  • Tidningspapper under ströet. Flertalet möss älskar att gräva fram det och bita/riva bitar av det, och göra bokonstruktioner.

  • Jag gör "lådor" av pappkartonger, som de kan använda som bon, och både gnaga fler hål i, och möblera som de vill, eller använda som toaletter, eller bra platser att hämta mat till och sitta och äta. (får bytas när de är för trasiga eller smutsiga)

  • Äggkartonger!! Alla mina vänner och släktingar samlar sina tomma äggkartonger åt mig. Det kan aldrig bli för mycket. De älskar att krypa in i dem, samt tålmodigt pulverisera dem.

  • Grenar, stegar, och annat som de kan klättra på. Gallerburar erbjuder klättermöjligheter.

  • Jag har öppna burar, som jag kan bygga på höjden med flera våningar. Akvarier med påbyggnader.

En stor bur full med inredning, älskar mössen, och de mår gott av det. MEN, då MÅSTE mössen vara kommunikativa, och gilla människor, inte vara rädda och gömma sig, för då får man aldrig tag i dem utan att "riva hela buren", och det funkar ju inte.

Några inlägg som visar lite hur jag gör:

http://mus.ifokus.se/discussions/52caa0edce12c475300011f1-vackert-bo-jag-bygga-vill

http://mus.ifokus.se/discussions/4ee76f60d4ebea71c4009b15-uppmoss-nermoss

och tips: http://mus.ifokus.se/articles/4faba67288f4725325000a6f-kartonger-toarullar-mm

Cindy S
8/6/14, 12:48 PM
#2

Tusen tack!

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[hasselmusen]
8/6/14, 8:13 PM
#3

bra tips!

TeeWeed
8/6/14, 8:26 PM
#4

Jag försöker leka med min Cubone varje dag, men är det dagar som jag inte hinner så passar jag på att lägga i en äggkartong eller annat roligt så han inte ska ha tråkigt.. Är ju bättre att ha flera möss ihop, men du har säkert fått med dig att killar normalt inte går så bra ihop.. så vet du att du inte kan leka eller aktivisera dina möss så ofta så kanske du borde skaffa ett litet gäng med tjejer och inte en kille :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Cindy S
8/6/14, 11:09 PM
#5

Jo, flera tjejer skulle det nog bli.  Valet står mellan en guldhamster eller två-tre möss. Det är eventuell veterinärkostnad ifall de behöver det som håller mig tillbaka från att välja möss.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

TeeWeed
8/7/14, 5:49 PM
#6

#5 Det gäller att köpa från en uppfödare som satsat på friska möss. Gå inte på samma smällen som jag och skaffa från uppfödare som föder upp till föder, det har blivit dyrt för mig :) Nu har jag bara en hane som kommer från den friskaste musens kull, och han har det gått bra med fram tills nu. 

Jag har haft båda hamster och möss och jag rekommenderar möss, de är mer sällskapliga och livliga, och jag tycker det är roligare att se de springa runt och utforska. Det finns många uppfödare här på iFokus som säkert vill hjälpa dig :D

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Annons:
Cindy S
8/7/14, 5:52 PM
#7

Jo, jag har planerat att ta från någon uppfödare här. Svårt bara att välja gnagare :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

TeeWeed
8/7/14, 7:45 PM
#8

Hehe, lurt att vara säker på vad man vill ha först ja :D 
Önskar dig lycka till oavsett om det blir möss eller hamster! :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Cindy S
8/7/14, 8:11 PM
#9

Jag har haft möss när jag var liten, syrran hade då vintervit dvärg och för ett par år sedan hade jag en guldhamster. Jag skulle ha alla slags nu om jag kunde, hehe. Men eftersom att det var ett tag sen jag var nära möss och dvärgar så är jag väldigt osäker.

Om råttor inte pissade överallt skulle jag nog ha sådana nu istället(har haft det med). Men då ökar ju kostnaderna på en gång också(inte bara för att jag måste köpa nya saker när de blir nerpissade, hehe).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: