Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 553 ggr
Cindy S
2014-08-08 21:06

Fråga om ensamma hanar, lukt och sällskapsbehov.

Två frågor; vad brukar lukta mest; en hane i en bur, eller två honor i en bur?

2. Verkar en ensam hanmus ha lättare bli deprimerad ifall den inte får umgås mycket med matte/husse, eller kräver den samma lektid(inte inräknat leksaker för aktivering)?

Jag har nämligen svårt att välja nyss husdjur och vet att jag bara har råd med två gnagare(budget för veterinär inräknat) och har svårt att välja mellan hamstrar och möss, och undrar därför ifall jag borde leta efter en mushane som visat att han måste bo ensam (och då har jag också råd med en hamster som vill vara ensam). Men ifall en ensam mushane kräver mycket tid varje dag för att han saknar sällskap kanske det är bäst ifall jag satsar på två honor istället.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
TeeWeed
2014-08-08 23:49
#1

Ang lukt så kände iallafall inte jag någon skillnad från två honor ihop och en hane ensam. Det enda jag känner skillnad på är när han kissar direkt på mig, det är en ganska intensiv lukt, men inget problem så länge det inte är på kläderna eller annat tyg, då byter jag :)

Min erfarenhet är att han klarar sig väl ensam, så länge han har leker och fodergömmor med mera. Han verkar inte behöva mig på något sätt så det är väl mest för min egen skull när jag tar han upp och myser. Dock älskar han att ligga i halsduken och få värmen ifrån mig :) Skall inte säga något om två honor ihop då jag inte hade mina så länge pga att de var sjuka, och Cubones mamma mådde verkligen inte bra mentalt.. Så nu har jag alltså bara en hane, och detta fungerar jättebra. De kräver inte så mycket för att de skall ha skoj.. släng i en kartong, några toarullar och fodergömmor så har de kul så det räcker :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Cindy S
2014-08-09 00:15
#2

Ok, då vet jag.

Det här med att pissa utanför buren, händer det mycket oftare med hanar än med honor? Revirmarkering?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cindy S
2014-08-09 09:12
#4

Tack. Synd att du märkt annorlunda angående sällskapsbehovet.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

TeeWeed
2014-08-09 10:20
#5

#2 Nää, det tycker inte jag. Dock kissar han lite mer per gång, men kiss är kiss liksom. Med honorna så hände det att jag inte märkte att de kissade på mig och jag lyckades smeta kiss i ansiktet på mig själv, haha! Med hanen så är det såpass mycket att jag märker det direkt :) Och han verkar bajsa mer och mer sällsynt, men detta kan säkert vara individuellt och inte bero på könen :)

Det är som Ariama skriver om de olika typerna, sen hittar man alltid olika där med. Du får helt enkelt berätta uppfödaren vad du vill ha, så finns det ganska säkert något för dig! :) Du kan ju börja med att läsa om de olika typerna och utgå från det. 

Sen måste du inte lyssna på allt jag skriver då jag endast skriver utifrån mina erfarenheter, och jag har bara haft en hane, och har bara honom att utgå ifrån :)

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Tsunamis
2014-08-09 10:27
#6

Hanar luktar mer än honor i 90% av fallen. Deras kiss luktar starkt och är man känslig för lukt så bör man städa lite eller hela buren hos en hane var 5:e dag medan honor bur på sin höjd 1 gång i veckan/varannan vecka. Tycker lite si och så om vilket kön som blir tamast så jag skulle ju rekommendera honor faktiskt. Och definitivt möss över hamstrar, möss är roligare, mer aktiva och mindre bitiga.

MvH  Tsunamis

Annons:
TeeWeed
2014-08-09 10:33
#7

#6 Jag har med andra ord haft tur med lukten 🙂

Han kanske luktar starkare med tiden! Håller med Tsunamis, har haft båda hamster och möss och möss är mycket roligare!

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Vattnadal
2014-08-09 11:19
#8

Hanar kan komma i en ålder då de markerar på allt, och kissar ner buren för att markera. Städar man ofta, kan de kissa ännu mer. Detta beror på testosteron, och hanar som avlas på något lägre testosteronhalter luktar lite mindre, har inte samma behov av att markera och brukar kunna bo fredligt med andra hanar.

Vill man har hanar som är snällare för näsan, så är det alltså temperamentsavlade hanar som gäller.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: