Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 682 ggr
mikeiko
2014-09-02 10:59

Mus behöver akut hjälp!! STHLM

En liten svart mus som inte ser vild ut springer förtvivlat fram och tillbaka på perrongen T-bana Hornstull mot Fruängen/Norsborg! Fick veta av min syster. Kan nån rycka ut och hjälpa stackaren?

Annons:
Lamina
2014-09-02 11:54
#1

Tror inte en mus har så stor chans på ett sådant ställe. Och att fånga den vid liv är nog snudd på omöjligt. Men om jag kunde skulle jag hjälpa till iaf. Tyvärr bor jag så illa till att det skulle ta 3 timmar att komma dit. Men om någon lyckas få tag på den så har jag ett hem att erbjuda.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
2014-09-02 12:03
#2

Senaste uppdateringen är att den nu tagit sig ner på spåret ändå, så då är det ju kört att försöka komma åt den iaf. :(

Lamina
2014-09-02 12:09
#3

På ett sätt lika bra. Den har nog större chans till överlevnad där människor inte kommer åt den. Och gott om mat då människor är ena jäkla skräpfontäner. Så länge den inte klantar sig så illa att den blir påkörd så har den faktiskt en chans utan våran hjälp. ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
2014-09-02 12:12
#4

Där ser man, jag kan verkligen inget om möss utan trodde att de var mer hjälplösa! Tänker på tamråttor jag varit med och räddat, som verkligen inte varit anpassade för ett liv i det vilda…

mikeiko
2014-09-02 12:25
#5

En tanke, finns det svarta möss vilt i Stockholms tunnelbanesystem? Jag har nämligen bara sett bruna så tog för givet att det måste varit en tam mus, men det kanske inte stämmer?

Emmaslindh
2014-09-02 12:36
#6

Har sett en hel del mörka möss på gränsen till svarta vid våra t-banor ända sedan jag var liten, så skulle tippa på att det finns svarta vilda t-banemöss :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Lamina
2014-09-02 12:46
#7

Vildmöss ska ju inte vara svarta. Men det kan säkert hända att dom, liksom kaninerna jag trodde var förrymda i Solna, blandat sig med förrymda tammöss. :/ Jag vet faktiskt inte hur stor chans en förrymd mus har, jämfört med en råtta, att överleva (är för trött att orka grammatik…) Men det handlar ju lite om förutsättningarna också. Ta råttorna i Avesta t.ex., dom överlevde nästan allihop i 2 veckor utomhus. Dom hade goda förutsättningar då dom hade en rishög och folk la ut mat. Hade dom släppts lite tidigare på sommaren tror jag faktiskt att dom skulle haft en chans att lära sig livet som vildråttor tillräkligt bra för att överleva vintern också. Hade det inte varit för att LS var ute efter dom hade dom kanske klarat sig riktigt bra..? En råtta i ett lite mer utsatt läge, oskyddad från rovdjur och utan mat hade knappast klarat sig lika bra. Samma med mus. Musen har fördelen att den är mindre och lättare smiter undan våran syn. Tam mus eller inte, människan är livsfarlig om den blir upptäckt. Men en mus som har fördelen att kunna hålla sig nära människan utan risk att bli dödad får ju både mat, värme och skydd från rovdjur. Skulle alltså gissa på att musen har en fördel p.g.a. sin storlek. Men i grund och botten handlar det om förutsättningar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
2014-09-02 12:48
#8

#6 Den här var kolsvart dock, om det gör någon skillnad?

Lamina
2014-09-02 12:54
#9

Min erfarenhet säger mig att möss väldigt snabbt blir förvildade om dom blir fria. Jag hade nyligen en musunge som rymde och gömde sig bakom mina stora burkomplex där jag omöjligen kunde komma åt henne. Det tog en månad att få tag på henne. Hon är fullständigt vild! Hennes syskon är hel underbara, men hon är rädd, bitsk och ohanterlig. Innan hon rymde vid 3 veckors ålder så var hon en av mina favoriter i kullen… Poängen med historien är att även tama möss kan snabbt börja bete sig som vildmöss och verka vara helt vilda trots att dom egentligen inte har en aning om hur dom ska överleva i det vilda. Usch, jag svamlar. Ska nog sova nu, lång natt på jobbet…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

KickiG
2014-09-02 13:41
#10

#9 Inte svamlar du så mycket tycker jag. Majoriteten av våra tama djur är nog inte så tama som vi vill tro. Tama snälla katter som blir övergivna/bortsprungna kan bli oerhört vilda och aldrig vänja sig vid livet i ett hem igen. Det finns många fall av hundar som är på rymmen och otroligt snabbt blir skygga och undviker människan istället för att söka sig till den som de gjort tidigare. Vi hade ett fall här i Finland med en hund som varit på rymmen några månader. När de äntligen fick den fångad (var tvungna att använda fälla) så valde de att avliva den. Delvis pga de fysiska skador den ådragit sig, men också för att den ursprungligen skygga hunden nu var helt livrädd för människor.

Helt säkert gäller samma regler för möss och råttor också. Rymmarna blir snabbt förvildade, och lär sig leva ett vilt liv. Har de rätta förutsättningarna så överlever de, lika som de möss och råttor som är födda vilda. En tunnelbanestation borde ju vara rätt idealisk att bo på, massa gömställen, människor som håller rovdjur borta till en viss del, och massvis med mat.

Möss och råttor måste nog vara två av de mest anpassningsbara djuren i världen, ena riktiga överlevare är de.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: