Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1084 ggr
ariama
2014-09-09 12:01

Sällskapsmöss (kontra Utställningsmöss).

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skillnaderna mellan sällskapsmöss och utställningsmöss är i mina ögon stora.

Första skillnaden gäller aveln. Urvalet i kullarna. Att få fram en bra standardmus är ett svårt projekt, med väldigt många olika detaljer i utseendet, som behöver vara på ett exakt rätt vis. Det gäller både färg och typ.

Det handlar om nyanser och små detaljer. Det handlar om polygener, och att samla ihop många av dem, inom flera olika grupper av polygener dessutom. Samtidigt. Det gäller att finna bra avelsdjur från början (det kan ligga 30 års avelsarbete bakom en riktigt engelsk utställningsmus!). Sedan gäller det att inte förlora de rätta polygenerna, vilket är hur lätt som helst (att förlora dem alltså).

När jag avlar på beteende, kan jag inte hålla utseende-polygener samlade! Det blir för många kriterier att hålla reda på. Jag får välja, och det har jag gjort.

Jag kan standarden ganska bra, men avlar inte efter den, och saknar alltså en stor del erfarenhet vad gäller utställningsmöss.

Så min tråd kommer att handla om sällskapsmöss!

I mina urval är jag ganska "sträng" när det gäller typ och färg - dock efter egna kriterier, dvs i stora drag, inte detaljerna. För allra främst handlar det om beteendena hos mina möss. Stamtavla, och beteende.

Stamtavla, därför att mina bästa möss (enligt mig då), ganska ofta inte får lika "bra" ungar som föräldrarna, men det kommer tillbaka efter en eller två generationer, och jag försöker få fler och fler som "direkt-ärvs".

Beteende-mässigt ska en bra sällskapsmus - i mina ögon då - först och främst vara NYFIKEN. Och KOMMUNIKATIV.

När jag kommer in i musrummet, vill jag att mössen kikar fram för att se vad som står på.

När jag lockar på dem, vill jag att de ska komma.

Annons:
ariama
2014-09-09 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett par ännu ej namngiva ☺️unga (8 veckor) tjejer får demonstrera vad jag menar. 

- Jag kommer matte!

ariama
2014-09-09 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Annan syster i annan "låda" 😃 .

- Jadå, jag kommer!

ariama
2014-09-09 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

- Kommer, som sagt.

ariama
2014-09-09 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

(inget klätter på armarna, det gillar jag inte)

- Okej, vart ska vi nu då?

ariama
2014-09-09 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lekbordet, kul! Måste undersöka allt!

ariama
2014-09-09 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad finns där uppe? Är det en spännande bok?

En sällskapsmus ska i mina ögon vara pigg, glad, och nyfiken. Den ska gilla att utforska.

En sällskapsmus är tacksam att "bygga saker" åt.

När jag gör om något i deras bur när de fortfarande är där, blir jag alltid så full i skratt! För de klättar på händerna för att se vad jag gör, kikar "över axeln", springer i vägen, kollar, undrar, tycker det är jättekul! SÅ vill jag att de ska vara. De ska vara MED.

Annons:
ariama
2014-09-09 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Pigg, glad, och ivrig. Utan att vara "nervig" eller springig. Trots "ivern" och "rörligheten/utforskar-andan" ska de vara lugna, och ha "bra nerver".

ariama
2014-09-09 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De ska vara kommunikativa, de ska "gilla mig", de ska söka kontakt. De ska kunna "tala om" vad de vill - dvs de FÅR ha "en egen vilja"!

Här kommer hon och hälsar på mig… "Kul att se dig!" …

Alana82
2014-09-09 12:20
#9

Det låter som min katt :D en nyfiken abbesinier som är med överallt, så vill jag att mina möss i framtiden ska vara med

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
2014-09-09 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

… för att i nästa sekund vandra vidare: " … men jag är inte klar här."

ariama
2014-09-09 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9. haha, ja, just det. Det är något jag önskar av alla mina djur, inte bara möss.

- Puss, matte.

ariama
2014-09-09 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

- Okej, vi är klara här. Nu vill vi vara med dig! 😘

ariama
2014-09-09 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Honey Mary gick en runda, men vill något annat…

Annons:
ariama
2014-09-09 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Okej, då Mary. Ta din rekogniseringsrunda på golvet…  (ursäkta suddig bild)

ariama
2014-09-09 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Upptäckaranda, var det. Var är musen? Haha!

ariama
2014-09-09 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Kom nu lilla vän, så går vi hem.

ariama
2014-09-09 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En bra sällskapsmus. I mina ögon. Är såhär:

Den ska komma när jag ropar på den. (den FÅR låta bli, för att den har annat för sig, jag kräver inte "hund-lydnad", haha).

Den ska vara NYFIKEN, och alltid vilja veta vad som händer, inte gömma sig för att "slippa se" om något händer.

Den ska vända sig MOT mig, inte FRÅN mig, när jag har den i handen och pratar med den på nära håll. 

Den ska ha "bra nerver".  Den ska inte kissa och bajsa i handen på mig, eller på annan plats när jag tar ut den ur buren. (en ohanterad mus går givetvis inte att döma på det viset).

Även om den är ivrig, livlig, pigg och "rörlig", ska den inte vara "springig".

Den ska gå upp frivilligt i min hand, UTAN att behöva springa vidare! Den ska INTE klättra på min arm, den ska INTE "klättra och flänga" över huvud taget.

Den får gärna vara lite försiktig, på mus-vis. Den ska "tänka sig för" innan den handlar.

Den ska bli tam "av sig självt" liksom, av vilja och nyfikenhet. 

Jag ska få ögonkontakt med den.

Och sist men inte minst: Jag ska bli varm i hjärtat av den!!!!! Och den får gärna få mig att skratta!

❤️

Tsunamis
2014-09-09 13:45
#18

Mycket informativt och intressant att läsa!

Jag funderade i det här banorna när jag stod och hängde in nya hängmattor åt ett gäng unghonor som är på gång att säljas. De är allt annat än utställningsmöss, även om de i stort sett härstammar helt eller delvis från utställningslinjer (de är nog tom. 'fula' i utställningssamanhang. Kanske lite därför de inte blev sålda på en utställning jag var på i Danmark förra helgen) och jag tänkte hur trevligt det var för särskilda individer kom helt klart fram mer än andra. 

Men jag tycker jag har lyckats välja en ganska bra bur till dem för nu bor de i en 65L Samla där locket är i nät så de klättrar upp på kanten och kan väldigt lätt komma ut i handen. Tror jag alltid ska ha mina saluhonor så, de är så nyfikna att de ändå alltid väljer handen 🙂

MvH  Tsunamis

ariama
2014-09-11 11:42
#19

Jo med visst, Tsunamis, precis så.

Och nu vill jag bara meddela att de två icke-namngivna fotomodellerna i den här tråden är döpta. De heter Honey Moon och Månskugga.

Systrarna Månslöja och Månsten är blygare och inte lika sällskapliga, så de kom inte med. Om de inte ändrar sig - vilket de knappast gör, deras "läggning" brukar följa dem genom livet - så får de aldrig träffa någon stilig man i framtiden. Det är förbehållet - troligtvis, framtiden utvisar - Honey Moon och/eller Månskugga.

Upp till toppen
Annons: