Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 732 ggr
Flöffo
9/13/14, 9:58 AM

Saltsten, plasthus, hjul

Är nybörjare när det gäller möss och har varit inne och läst lite då och då. Har inte planer på att skaffa några just nu utan är bara intresserad. Såg att vissa har plasthus, hjul och saltsten till sina möss och blev lite fundersam. Jag har haft hamstrar och har en del erfarenhet gällande dom. För hamstrar ska man absolut inte ha saltsten och plasthus. Undrar bara om det är detsamma för möss? Vet att det är helt olika djur men det borde väl ändå vara så? Och när det kommer till hjul så har jag kompisar som är gerbil kunniga och då har jag hört att man inte ska ha hjul till dom då svansen är en del av ryggen och det kan ge dom ryggproblem när svansen böjs sådär. Det är samma för möss eller hur? Ville bara försäkra mig. 🙂

//Flöffo

Annons:
Ellenfyrkant
9/13/14, 10:07 AM
#1

Inte saltsten, helst inte plasthus, inget hjul

Mvh Ellenfyrkant

CaptainBunchie
9/13/14, 12:08 PM
#2

Inte saltsten, inte hjul.
Plasthus är individuellt för både mus och ägare. Endel vill inte ha plast alls till sina möss, endel tycker det är smdigt då det är lätt att rengöra.
Enlligt min erfarenhet gnager inte möss alls lika mycket som andra små gnagare, har själv haft plasthus utan att de blivit gnagda på även om jag föredrar trähus. Trähusen är de betydligt mer på när det gäller gnagningen. Men somsagt är det individuellt, om man märker att musen gnager mycket på huset bör man kanske byta ut det mot ett i kartong, trä eller liknande.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Flöffo
9/13/14, 1:52 PM
#3

Okej. Det är inte så att dom kan få något problem med huden eller så pga plasthus?

//Flöffo

Namiko
9/14/14, 7:20 AM
#4

Kartonger är kanske inte det snyggaste men väldigt praktiskt som hus. Dom gör sina egna ingångar och det är lätt och billigt att byta ut dom med jämna mellanrum.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Flöffo
9/14/14, 10:13 AM
#5

#4 Japp. Jag har alltid använt mig av kartong och trä så mycket som möjligt. Eventuellt lera/keramik. :)

//Flöffo

Flöffo
1/9/15, 10:02 PM
#6

Det verkar ändå som att väldigt många använder hjul och till och med hamsterbollar. Nu har ju jag som sagt aldrig haft möss, men jag gissar att dom är ganska små. Så därför tänker jag att har man ett stort hjul kanske inte svansen böjer sig alls. Är det därför? Gerbiler och även råttor är ju ganska stora ändå, ca 20--25 cm med svans har jag läst, om möss står det att dom är ungefär 15-20 cm med svans. 🙂

//Flöffo

Annons:
KickiG
1/9/15, 10:21 PM
#7

Plasthus kan bli för fuktiga för möss, det beror lite på hur mycket öppningar de finns i dem. Själv använder jag absolut mest kartonger, papperspåsar o dyl. Jag tycker det är bekvämast att bara slänga sakerna när de är smutsiga istället för att hålla på att tvätta. Trä är trevligt, men jag tycker det börjar lukta kiss väldigt fort om dem.

Springhjulet bör vara så stort som möjligt om man har det till möss, inte de små som heter att de är till för möss. 20 cm i diameter är rekommenderat. Själv har jag ett springhjul med diametern 17 cm, och det är råtta och hamster det rekommenderas för enligt etiketten. 17 cm är lite i minsta laget tycker jag.

Nu har jag ingen mus som springer jättemycket i springhjulet, med vissa möss kan beteendet bli "på" och de bara springer och springer konstant. Dessutom är mössen väldigt aktiva i största allmänhet, och de har många klättermöjligheter, och rör sig mycket även på andra sätt än det ensidiga springhjulsspringandet.

Hamsterboll tycker jag personligen inte om till något djur, eftersom djuret är instängt och inte kan komma ut när det vill. Vad gäller rygg och svans i hamsterboll så är det samma som för springhjul, det skall vara tillräckligt stort så att musen är så rak som möjligt då den springer.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Flöffo
1/9/15, 11:07 PM
#8

#7 Okej. Tack för att du tog dig tid att svara :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: