Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 711 ggr
KickiG
2014-09-14 07:10

Kortlivade möss

Sitter här och är väldigt trött på möss just nu. Min korta karriär som musägare har varit fylld av ännu mera kortlivade möss.

De två första, Smulan och Gnuttan, de kom ju från en skola. De var inte avlade på temperament, livslängd, hälsa eller något sådant. De var dessutom DY. Att de bara blev ett drygt år gamla förvånar mig egentligen inte. Men det var fetma, tumörer, Rossel, svullna geggiga ögon, parasiter, barbering och annat med på vägen. De var skygga, men blev jättetama med en massa arbete. Och jag lärde mig massor.

Sedan blev det fyra möss från en uppfödare.

Första med problem var Mary. Hon fick ett sår som vägrade läka. Eller såret läkte, men hon skrapade upp det igen. Jag sprang till veterinären flera gånger. Det var skrapprov, antibiotika som injektion 4 gånger, antibiotika att äta i 2 gånger/dag i två veckor, det testades olika salvor och till och med sockerbehandling på såret. Till slut gav jag upp och hon fick somna in. 

För ett tag sedan fick Nellie en tumör som kom "från ingenstans". Den växte jättefort, och hon fick somna in. Robyn hade för två veckor sedan inte det minsta lilla tecken på ohälsa. Ska ringa veterinären för tid till avlivning i morgon, hon har nu en jättestor tumör. Jag tycker mig se att Amanda har en liten ojämnhet på magen med, att hon ser lite osymmetrisk ut. Kanske jag är nojig. Hon får åka med till veterinären hon också.

De här tumörerna som Nellie och Robyn har, de är lite skrämmande. De kommer så fort. Man hinner inte med. Gnuttan gick med sin första tumör i nästan ett halvår, den växte jättelångsamt.

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Jag tror att Amanda också får somna in, oberoende av om veterinären hittar tumör eller ej på henne. Jag ser det som sannolikt att hon får en tumör snart i alla fall, eftersom båda systrarna fått det (Mary var från en annan kull).

Och jag tror att jag tar en liten paus från mössen. Måste fundera om jag orkar med djur som dör ifrån mig i så här rask takt. Mary blev inte ens ett år gammal. Nelli blev ett år, Robyn och Amanda är nu ca 1 år 1 månad. Måste fundera om jag vill ha möss från samma uppfödare, eller om jag skall ta från någon annan. 

Mycket att tänka på nu. Men i vilket fall som helst, så stannar jag kvar här på mus i fokus i alla fall. Jag tycker ni är så trevliga alla här.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
ariama
2014-09-14 07:39
#1

Kramar till dig. Kicki ❤️. Och du MÅSTE stanna kvar!!! Pronto!! Jag gillar dig för mycket för att du ska försvinna!!!

(och givetvis gör du som du vill och känner, och jag respekterar (!) jag skriver bara spontant hur jag känner)

Jag beklagar dina förluster. Och får "tusen tankar" av ditt inlägg… som nog resulterar i en egen tråd, om mina egna möss och min mushållning, med djur som kanske inte blir så gamla, och som kan bli sjuka på alla möjliga olika vis.

Jag vill ju inte att du slutar med möss. Samtidigt vet jag ingen som kan garantera att du nästa gång får friska och långlivade möss, dvs som lever tills de blir två år, för längre tid än så ska du nog knappast förvänta dig att få behålla såna här små vänner.

Möss är UNDERBARA små husdjur (när man finner de trevliga sällskapsmössen) men ett par år går fort och vill man ha möss, får man räkna med att ha "omsättning" . . .  Man genomlever förluster, oftast oftare än med två års mellanrum.

KickiG
2014-09-14 09:24
#2

#1 Jag stannar kvar, och möss blir det säkert igen. Och jag vet att möss inte blir gamla. Men de skulle gärna få bli närmare 18 månader än 12 månader före alla tråkiga tumörer och problem dyker upp. Eller åtminstone kunde någon enstaka bli det. 

Sedan om/när nya möss kommer så tänker jag ha flera och olika åldrar i samma flock. Förra omgången möss (systrar) avlivades samtidigt när båda hade tumör. Den här omgången möss var alla samma ålder, och försvinner nu också väldigt nära varandra. Jag tror att det skulle vara lättare om det alltid skulle bli någon kvar, och nya komma in i ungefär samma takt som de äldsta dör. Lättare för mig, alltid ha någon att ta hand om.

Och du har rätt. Möss ÄR underbara. 

Men jag måste ta mig en funderare, tänka efter vad jag vill, vad jag vill ha och vad jag har utrymme för.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2014-09-14 10:14
#3

Ja, man måste ta sig "funderare" emellanåt.

jossa5
2014-09-15 12:38
#4

Nej, fy vad tråkigt! Beklagar  sorgen för alla möss! 🌺

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

KickiG
2014-09-15 17:35
#5

Nu är musburen tyst, tom och städad. Saknar redan prasslet och ljudet av Vattenflaskan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: