Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 628 ggr
litenelvis
2014-09-22 21:14

(K) 2 mushonor

Hej!

Jag har funderat länge nu på att skaffa mig ett husdjur, då jag pluggar etologi och djurskydd på universitetet, alltid haft djur (dock inte sedan jag blev student och flyttade) och jag har väldigt mycket fritid och går 2-4 dagar ett par timmar i skolan varje vecka och så har jag då en del pengar över. Jag har läst på om och hälsat på olika djur och föll direkt för möss. Tidigare har jag dock bara haft hamster och katt, men är hundvan också, så jag är väl insatt i vilket ansvar som krävs.

Jag har förstått att det är bättre att hålla honor ihop än hanar och att de luktar och jag känner att 2 stycken är lagom. Jag bor nu i Uppsala, men kan ta mig till Sthlm, men har familjen i Skövde och Habo också. Och kan ta tåget en bit om det är värt det för en bra uppfödare.

Jag är mest intresserad av färgerna black tan och siamese (lite som att ha en liten liten rottweiler och siames :)), men även cinnamon, cream, agouti silver och andra utan "band", helst enfärgade.

Försökt läsa på massor på olika musuppfödares hemsidor och j är på iFokus och då jag pluggar djurskydd är jag väldigt noga med stora burar och god välfärd! Jag är 21 år gammal. Fråga gärna mer!

Annons:
ariama
2014-09-23 08:54
#1

Hej Litenelvis och välkommen!

Du har alldeles rätt, möss är underbara djur! Men försök få tag i djur som är bra och mycket hanterade från början, som är tama och - framför allt - som gillar människor! Håll koll på det. Möss kan vara så olika, och ett par "vettskrämda" möss har du ingen större glädje av (och inte mössen heller).

Möss är skygga djur av naturen, så därför "varnar jag dig" så här. Men får du tag i rätt sorts små vänner, så törs jag garantera att din lycka blir total! 😘

Tsunamis
2014-09-23 09:03
#2

Hejsan, välkommen hit!

Skriv gärna vart i landet du finns så blir det lättare för uppfödare att hitta dig 🙂

MvH  Tsunamis

Alana82
2014-09-23 09:19
#3

Hon skrev uppsala ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tsunamis
2014-09-23 11:08
#4

Sorry kan inte läsa tidigt på morgonen 😂

MvH  Tsunamis

litenelvis
2014-09-27 14:07
#5

Tack för tipsen!

Vad säger ni här på forumet om möss från djuraffär? Förstått att det inte alltid är bästa alternativet, men jag längtar verkligen efter två små gullisar.

Stinastygg
2014-09-27 15:54
#6

Själv försöker jag få tag på det jag vill ha via uppfödare i första hand men om det inte går inom rimlig tid så kontaktar jag djuraffär. 

Jag har mössen till sällskap och avlar inte, så det är inte "lika viktigt" för mig att de är av "bra kvalité". Låter hemskt, men jag tror att ni förstår.

Annons:
Tsunamis
2014-09-28 01:18
#7

#6 jo fast rent krasst sagt (missförstå mig inte nu) så handlar det om så väldigt dålig hälsa på mössen från djuraffär. Strunt samma om färg eller form på djuren utan vi snackar om så basic saker som hälsa och livslängd. De säljs billigt och i kvantitet istället för kvalitet. Möss är ett sånt djurslag där detta inte funkar, de är så små med snabb ämnesomsättning så blir de sjuka så går det i raketfart. De kan se ut att må bra på morgonen och du kommer hem från jobbet och hittar dem avlidna. Uppfödare vet om detta och gör sitt bästa på att förbättra det på alla sätt och vis. Det är väldigt sällan jag själv sett en så tydlig skillnad på djur från uppfödare som från djuraffär än på just möss.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-09-28 07:12
#8

Förutom det Tsunamis skriver, är det tyvärr alltför vanligt att få med sig felbedömda kön, eller honor (även "bebisar" , dvs runt 5 veckor) som sedan visar sig vara dräktiga. 
Beteendet på zoo-mössen kan också vara "precis vad som helst". Livrädda och/eller stereotyp-beteenden av olika slag. Men du kan också ha tur - man vet aldrig. Brukar du köpa lotter? 😉

ariama
2014-09-28 07:16
#9

Du pluggar ju djurskydd …  *tänker*  …  Möss i djuraffärer skulle behöva sitt eget djurskyddsombud … (och många gånger även deras köpare 😛 )

Ja, det kan faktiskt vara så illa ibland…

litenelvis
2014-09-28 15:05
#10

Jo vi har mycket kritiska uppgifter kring djuraffärshållning, men är inte superinsatt i gnagardelen ännu! Tack för tipsen. Ska hålla tummarna för att jag hittar en bra uppfödare. Självklart är insidan viktigare än utsidan på en liten kompis!

Ungar… Hjälp

Vattnadal
2014-09-29 15:22
#11

Jag har för tillfället honor i argente creme texel och argente texel till salu. Har en cinnamon texel, men det är en hane. GHar även argente creme satin korthårs honor till salu, av lite bättre typ, dvs kan ställas ut om du vill. 

Jag finns 6 mil norr om Gävle, men har en syster i Uppsala, och nära vänner med, så frakt brukar inte vara något problem.

Kommer att sätta ihop några av mössen som var med på SM i dagarna. Om 6-8 v kommer det att finnas agouti, silver agouti, argente och argente creme i korthår, astrex, långhår och texel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: