Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 1135 ggr
ariama
2014-09-28 08:05

Artlink! (om fällning)

Jag funderar fortfarande på din utställda pearl som var i fällning.

(funderar enbart pga "kunskapshunger", haha 😃 )

Omdömet blev "för mörk bakdel". Efter vad jag hörde och förstod, var framdelen bra färgad, dvs lagom ljus.

Enligt vad jag tyckte, var "fällningslinjen" tydlig. Se #16. och #17. och #18. här:

http://mus.ifokus.se/articles/54240beece12c46368007c48-pals-och-pigment-foton-och-lankar?articles-1

Enligt ( den helt underbart goa och kunniga domaren Anneke, som smält mitt hjärta) kan hon (självklart) bara döma vad hon ser, men hon trodde inte att musen skulle se annorlunda ut när fällningen var avklarad.

Och jag är jättenyfiken på hur fällningen kommer att utvecklas. Jag kan tänka mig att hela musen kommer att ha en ljusare, jämnare, och bättre färg om några veckor. 

Men jag vet ju givetvis inte alls! Framför allt har jag noll kunskap eller erfarenhet vad gäller de silvrerade färgernas utveckling med ålder.

Skulle tycka det vore jättehäftigt om du kan följa förloppet fotografiskt. Men det kanske är för svårt… Det är inte lätt (tycker jag i alla fall) att fota fällning så det syns. Oftast ser jag inte ens att musen fäller, om det inte är extrem färgförändring.

Annons:
ariama
2014-10-01 07:36
#1

Jag får väl puttta upp den här lite, tills hon hittar hit … 😉

StillaSinnet
2014-10-01 20:42
#2

Nu är jag här som hastigast! Pearl ligger ofta i fällning. För det mesta kan man se en sidolinje under första silvreringsfällningen när de får sin vuxna päls. Det blir som en vit rand på sidan. Den har jag lyckats fota för länge sedan. 

jag har så lite tid för att fota uppföljningar. Risken blir att det glöms bort men jag kan göra ett försök 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-10-02 07:49
#3

Möss ligger ofta i fällning! (Alla möss) Och då är alltså pearl en variant som det syns väl på.

Du behöver ju inte fota om du inte hinner, bara notera. Hur förändras pälsen på pearl med varje fällning? Förändras den, ljusare, mörkare?  Om pälsen förändras, i vilken ålder är då pearl som bäst, utställningsmässigt?

Denna mus jag såg, hade ju nya pälsen ljus och gamla mörk. Det jag inte vet är om det är färgskillnad på nya och gamla pälsen, eller om denna individ är kroniskt mörkare på bakdelen.

Det är vad min nyfikenhet handlar om. 

😃

Tsunamis
2014-10-02 11:13
#4

Dave snackade myyycket om Pearl han satt inne med rejäl kunskap om dem. Ofta kunde de ha mörkare fläckar i pälsen där silvreringen inte riktigt nådde ner till botten om jag inte minns fel. Inte 'fällning' som sådan men kunde helt klart ge sken  av det. Han blåste igenom alla Pearl han bedömde för att se om silvreringen låg ända ner till botten överallt på ryggen för det var tydligen vanligt att den inte gjorde det. Sånt ändrar sig genom musens hela liv men de blir ljusare med åldern hela tiden också.

Kortare päls överlag har Pearl genetiskt därav de nästan till synes kala magarna. Rätt intressant faktiskt.

Genetiskt påverkar pearl genen lymfsystemet i stor utsträckning. Därav att de kan ha problem att dia för många ungar (tuttar är ju en lymfkörtel)  och han rekommenderade max 4 ungar till dem och lägga över resterande ungar till annan mamma. 

I regel ställs bara hanar på utställning för honor har fler mörka fläckar i pälsen och konstiga fällningsränder än vad hanarna har (igen pga lymfsystemet).

MvH  Tsunamis

ariama
2014-10-02 12:07
#5

Intressant, Tsunamis, tack! 😘

Alla mina frågor här, rör ju egentligen inte "pearl" i sig. Däremot är jag väldigt intresserad av hur fällning påverkar olika färger - eller sånt som "ser ut som fällning", och här trillade ju pearl rakt ner i min nyfikenhetshåla. 😃Där ligger den och vrider sig och gläds åt varje "svar" som den matas med.

StillaSinnet
2014-10-03 19:50
#6

#3 jag vill påstå att de blir ljusare med åldern men tappar lite av sin kalla ton också eftersom de i grunden är blå som rostar lite.

#4 jag tror Dave pratar om pe-genen och våra är ju byggda via blått och silvreringsgen ddsisi men av ytterligare något som Anniina har svårt att sätta fingret på. Mina honor får stora kullar och har inget problem med digivning nämligen.

Precis så gör vi ju med cream som jag egentligen skulle vilja är en agoutivariant med tydlig krämfärg, men eftersom de är DY så bakar vi ist bone och kallar dem cream…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2014-10-03 21:45
#7

#6. Om de blir ljusare med åldern (och all färgförändring sker i samband med fällning) bör ju din mus få en bättre, ljusare och jämnare färg när fällningen är klar, så som jag tänkte. 

Jag är välidgt nyfiken på om så kommer att bli fallet …

Rostar blå med åldern? Hurdå? *nyfiken i en strut*

StillaSinnet
2014-10-05 18:29
#8

#7 vanliga blå får en brunton de också, så även pearl. Det gör att de inte ser lika klart kalla ut med åldern. Blå ungar, om man inte pratar pearl,  är ju extremt blå men färgen försvagas sakta. Gamlingar han se mer grå än blå ut och blå burmeser kan på äldre möss se ut som lilac burmeser på yngre möss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-10-05 19:12
#9

Okej, tack. Olika färgvarianter har olika åldrar då de är mest tacksamma att ställa ut, om man tänker standard. Så blå och pearl bör ställas unga för att få bäst resultat. Likaså röd A(y) innan fetman tar dem.

Andra "rödfärger", RY,  tan,  agouti,  cinnamon osv  (färger som innehåller pheomelanin) blir tvärtom bättre färgade med åldern och gör bäst ifrån sig när deras färger mognat.

Andra färger som är bäst i en viss ålder, med avseende på standard?

StillaSinnet
2014-10-05 21:24
#10

Svart kan tappa lite intensitet. Siameser får sina fula flammig fällningar då och då och oftast honor som går i avel. Några talar om hormoner, andra om värme/kyla som ger det.

Peral är knepiga för de ljusnar med åldern och det gillas, men färgen faller och det gillas mindre. Nu ville iof Anneke ha mörka pearl men det är den första som säger det. Äkta pearl är nästan vita

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-10-06 07:40
#11

Intresssant, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: