Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1751 ggr
ariama
2014-09-29 20:50

Rubin-ögon, och fawn.

Min nyligen hemkomna cinnamon broken Tsunami´s Presidente har rubinfärgade ögon. Och jag undrar var dom ögonen kommer från. 

Genetiskt har chocolate-genen bruna ögon (inte svarta), fast det kan vara mycket svårt att se,  Argentevarianterna är baserade på rödögongenen p/p.

Presidente ska ha mörkt bruna ögon, vore dom röda var han en argente (ch-ar). Rubinögonen är "fristående" från hans färg.

Det finns flera olika gener som ger rubinfärgade ögon. Tydligen börjar någon av de generna finnas i Sverige. 

Detsamma gällde Tsunami´s röda mus (hereford) som jag såg.  Hon hade också rubinfärgade ögon.

- Fawn, sa domaren.  Hur ser du det, frågade jag, på ögonen eller pälsfärgen? Båda dera, var svaret. Men så här efteråt när jag tänker på det, tror jag vi pratade förbi varandra.

"Fawn" i Sverige är en röd/gul mus med röda ögon, dvs rödögongenen p/p. Det har inte Tsunamis röda mus, som jag då vill kalla "röd", fast röd är det sista hon är. Inte gul heller, Inte så bra färgad, med andra ord (avlad på hereford, som var bra, inte färgavlad). 

Så jag tror vi använder färgbeteckningarna för "röd" och "fawn" olika i olika länder. Domaren var frånHolland.

Hur som helst har även den musen rubinfärgade ögon. Det är lite spännande, och kastar omkull färgbeteckningarna lite, tänker jag.  Eller?

Annons:
Tsunamis
2014-09-29 22:09
#1

Jag ska ta och höra med Dave angående det här med rubinögon för han dömde båda mina "rödögda" röda bläsade möss Grimhilt och Rose som Anneke strök färgen på och skrev Fawn (det gjorde alltså inte han). Men han kallade dem dock för Recessive Yellow, vilket inte stämmer då de föddes med färgen de har idag, likaså har alla syskonen fötts guldmynt-gul/röda som DY gör. Dock är de ju lika 'dåligt röda' = gula som vissa RY kan bli så jag ser ju varför han tyckte så. 

Jag är mer övertygad om att vitteckningen här har ett finger med i spelet. Men helt säker är jag inte! Dock har många av mina choklad röda ögon på foton tagna med blixt, likaså en del av mina röda. Detta har jag bara sett på mina Hereford inte mina Broken (och de är ju inte släkt alls för jag har inte korsat dem)  men jag ska gräva lite och se vad för gener det finns mer som påverkar ögonfärgen. 

Hur blir dina choklad/cinnamon på foton tagna med blixt? Bruna och inte röda?

MvH  Tsunamis

ariama
2014-10-02 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad gäller gul/röd-färg på DY och RY så är det "sak samma" (när de är vuxna). Det handlar bara om färgavel. Båda varianterna kan vara lika bra och lika dåliga. Det är i alla fall min erfarenhet, det är vad jag har sett.

Vad gäller att RY alltid föds mörka/sotade, så visst. Men det behöver inte alltid vara så. 

Jag hade en DY för ett par år sedan, med DY-pappa och DY-syskon. Vid ca 3 månader först, blev jag misstänksam, och sedan fick jag inse att hon faktiskt var RY (bekräftades även via avel sedan).

Som bebis, och ung, hade jag inga misstankar. Hon var en DY-unge bland andra DY-ungar. hon var alltså RY. Foto:

ariama
2014-10-02 08:39
#3

Jag har haft fler RY som inte varit särskilt sotade som små, även icke-tecknade och svartögda. Rödögda,  dvs fawn, verkar ha mindre sotning överlag. Men det är svårt att säga, för de röda är också vädligt känsliga för genetisk bakgrund (dvs de andra färggenerna).

(Och nu skriver jag "röd", oavsett kvaliteten fenotypiskt.)

Jag är ju liksom ingen hejare på vita och blekta möss. Men har för mig att jag sett vita möss med rubinögon i stället för röda ögon, men de var inte såhär mörkt rubin.

Tecknade möss har jag ju, men de har alltid varit svart,- brun-, eller rödögda.

Jag fotar nästan alltid mössen med blixt. Att se skillnad på svarta ögon och mörkt bruna, är svårt. Det gör jag sällan. Men jag har aldrig sett några "rödögda" cinnamon. 

Klart lingonröda, eller bruna/svarta, är de ögonförger jag sett hittills på mna möss.

Tsunamis
2014-10-02 09:51
#4

Enligt Dave är det inget skumt utan det är viteckningsgenen i kombination med chokladgenen som gör detta, båda bleker ju ögats pigment. Desto mer vitt desto mer blekt, sen är det ju beroende på hur 'bra' grundfärgen var från början också. 

Att jag inte sett det på mina broken stämmer inte det har jag faktiskt men bara lyckats glömma av det.  Sen kanske du och jag inte har riktigt samma vittecknings-gen? Därav ögonfärgs-skillnaden? Dina blir ju gärna den där med pil på huvudet och vitt längs ryggen medans mina är de "kossa brokiga" i brist på bättre ord. Mina Herefordar de få gånger de fått mycket mer fläckar än bläsen på huvudet, de har också dragit åt ko-fläckigt brokat hållet. Jag har medvetet undvikigt att köpa in någon som har 'variegated' vitteckningen men nu har jag faktiskt en hemma som föddes i en utparning. Ska bli intressant att se om hon får några ungar med eller utan blekta ögon. Dock tror jag inte hon kommer få chokladungar vilket är väl synd men det hade väl kanske bevisat min tes i så fall. får se vad som dyker upp hos henne.

Ang. DY eller RY det kommer jag märka när jag korsar två som inte är röda men tillhör samma linje. Det har jag inte gjort än då rött är precis det jag ville få fram där så då har ju alltid minst en förälder redan varit röd.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-10-02 12:15
#5

That make sence. Låter trovärdigt alltsammans.

Mina tecknade är mest åt berkshire-hållet, mer eller mindre övertecknade, därav ryggen också. Alltså, inte särskilt mycket vitt, i relation till broken t.ex.

Egentligen gillar jag inte den här övertecknade berkshirevarianten, men den har fått breda ut sig eftersom jag gillar mössen extra mycket som har burit på det. Men jag ska försöka minska ner överteckningen igen.

ariama
2014-10-03 12:36
#6

#4. "Enligt Dave är det inget skumt utan det är viteckningsgenen i kombination med chokladgenen som gör detta, båda bleker ju ögats pigment."

… fast det förklarar inte svartögd vit, eller rubinögd fawn … ??

Annons:
Grodan
2014-10-03 17:07
#7

Jag tror att Tomas hona Kelly (DY fawn astrex) hade rubinröda ögon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-10-03 21:38
#8

Ja, Kelly från 2005 … somliga blir kändisar! 

Kelly, mamma till min Förgätmigej, född 5 dec 2005 tror jag det var. Hon (Förgätmigej och alltså även Kelly) finns kvar långt bak i mina stamtavlor som uråldrig anförvant.

Min fråga är egentligen om en rubinögd röd ska heta röd eller fawn. Vad den är genetiskt vet jag inte.

Enligt både svensk och finsk standard är röd A(y)/*  P/*  och fawn A(y)/*  p/p, alltså svartögd respektive rödögd. Rödögongenen ger inte rubinfärgade ögon.

Längst ner på denna sida står litegrann om ruby eyes:

http://www.thefunmouse.com/varieties/selfcolors.cfm

ariama
2014-10-06 08:53
#9

Jag lämnar "rubinögonen" i hjärnans mapp över olösta frågor.

Det existerar flera gener för rubinfärgade ögon, men de är kopplade till genetiska problem (eg. för få plodplättar så blodet får svårare att koagulera vid skador). Jag tror inte de rubinögda jag sett/vi sett, har någon av dessa mutationer.

Som Tsunamis skriver, mkt troligt är den blekta färgen kopplad till tecknade möss, mkt vitt, blekare ögon. Det låter troligt att melaninet även reduceras i ögonen, även om det aldrig saknas helt (dvs ger röda ögon).

Samtidigt har inte alla tecknade (eller helvita "tecknade") blekta ögon (rubinfärgade), och vissa icketecknade utan vitt, har blekta ögon. Kanske tänker jag bara fel, men  mysteriet kvarstår för mig.

En dag kanske någon berättar för mig så jag förstår, eller jag finner något skrivet någonstans. Tills dess är jag lyckligt ovetandes 😃

Alwyn
2022-02-04 11:19
#10

Ariama löste du mysteriet? Rubinögon har på sista tid dykt upp här 😂

ariama
2022-02-04 12:29
#11

Ingen aning. Tror inte det. Har glömt frågan fullständigt. Du får forska. ☺

Upp till toppen
Annons: