Beteende, hälsa & skötsel

Toalett.

2014-10-02 14:27 #0 av: ariama

Det underlättar verkligen när jag har möss som använder toalett! Särskilt i burar där jag har många möss, är det fantastiskt att bara fixa toan, och inte behöva byta i hela buren stup i kvarten.

Denna lilla plastlåda från IKEA, gjorde jag från början om till bolåda. Men den var både för liten, för "kvav" (trots extra borrade lufthål på sidor och lock), och över huvud taget inget de gillade.

Så jag använder dem istället till toaletter. Jag har kutterspån i dem, och från början även mat (lite extra goda frön). Bara mössen börjat använda dem, så fortsätter de.

Jag byter i den när det "börjar lukta", vilket går fort när jag har många möss. Då tömmer jag bara och torkar ur den. Tvättar inte. Själv känner jag knappast någon lukt alls då, men lite lukt ska alltid finnas kvar "i botten", då fortsätter de alldeles säkert att använda den.

Anmäl
2014-10-02 14:29 #1 av: ariama

En till likadant.

Det är helt fantastiskt att se hur de springer in dit för att kissa! I stort sett alltid (vad jag sett) oavsett var de är i buren. Bajsa däremot, det gör de lite varstans. Bara släpper sina kluttar. Men det blir ju en annan sak, de torkar och luktar inte på samma vis.

Både toan och de andra "lådorna" är fasttejpade, när de ligger sådär så mössen kan "välta dem över kanten" så de ramlar ner.

I mina flervåningshus ser jag alltid till att allt sitter fast stadigt och stabilt.

Anmäl
2014-10-02 14:34 #2 av: ariama

Öppnat locket. Så här ser en "halvanvänd" toa ut. Byter väl i morgon antar jag, eller i kväll. Det är så lätt gjort.

Det ligger lite hundmat där också, ser jag. Ibland tar dom med sig en matbit in på toa. Skrattar Som en annan tar med sig en tiding ...

Anmäl
2014-10-02 14:54 #3 av: -Aida-

Detta ser väldigt praktiskt ut, jag gillar verkligen inte att städa burar till gnagare man har ju inredning och grejer som är i vägen, måste man plocka isär allt, toaletter underlättar jätte mycket.

Anmäl
2014-10-02 15:13 #4 av: ariama

Ja Aida, det gör det verkligen! Jag har ju också så mycket "saker" i burarna, de är rena labyrinterna! Så att ha fungerande toaletter är toppen!

Anmäl
2014-10-02 22:45 #5 av: Galenidjur

haha, mina möss tar också med sig mat in på toan Skrattar

StjärnorMedarbetare på jattekanin.ifokusStjärnor
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anmäl
2015-07-21 11:25 #6 av: ariama

Puttar, och visar två nya skämmiga bilder Generad som visar hur det såg ut en gång för ett par månader sedan, när jag glömt att byta på några dagar.

Tydligt är att de funkar i alla fall, även när det blivit "stopp i rören" - dvs när matte inte trodde att de användes SÅ flitigt av alla i buren.

Anmäl
2015-07-21 21:59 #7 av: Grodan

Jag har gjort liknande, men med kartonger. Mjölkkartonger är himla poppis att använda som toa, så sådana eller liknande (juice, grädde el dyl) har mina som toa. Jag slänger dem dock när de är päckliga och ger dem nya.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2015-07-29 15:18 #8 av: Skogshumblan

Ja de är lätta att få toavana. Våra första var inte vana från början men de bestömde självmant att en upp och nedvönd kruka var toa. De fyra andra har varit toavana. Har det inte luktst toa har de krafsat ut all sand. Så diska är uteslutet.

Vilka söta mössisar ni har föresten. Kul och intressant att se andras burar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-07-29 17:08 #9 av: kent

mina använder sina hängmattor som toa Arg

Anmäl
2015-07-29 19:14 #10 av: Alwyn

Hur gör ni för att få dem att börja använda dem?

Anmäl
2015-08-01 12:01 #11 av: Grodan

#10 ariama/amaira beskriver ju hur hon gör...

Jag ställer toan i ett hörn där det kissas ofta, alt lägger annat strö i lådan, alt lägger kissigt o bajsigt guck däri... men ofta vet de själva...

Mina råttor är ju typ 90% rumsrena. De går på lådorna även om de är rena. De vet ju detta då vi kört med det i många år. Men jag tränar dem givetvis. Och råttor som ej går på lådan sätter jag på lådan...

Anmäl
2015-08-02 09:51 #12 av: Alwyn

Ja alla gör väl olika, bra med lite olika tips :)
Grodan går dina möss på toan med eller bara råttorna? Eller va det mössen du menade?

Anmäl
2015-08-22 18:11 #13 av: Grodan

#12 Till mössen: ställer toan i ett hörn där det kissas ofta, alt lägger annat strö i lådan. alt lägger kissigt o bajsigt guck däri...

Dock kör jag inte med toalåda i alla burar. I en del är det bara kartonger som blir toalett av sig själva - de måste bytas ut ofta annars luktar det illa. I en bur började seniordamerna använda matskålen som toa och då slutade jag lägga mat där o strö istället, så de bestämde själva. Maten får de i kisshörnet... nej skojade... men de får den i en annan skål o ibland i spånet (leta maten)

Anmäl
2015-08-22 22:33 #14 av: Alwyn

Ok! :-)

Anmäl
2015-08-23 16:50 #15 av: lollynonna

Hmm ska försöka träna några av mina gerbiler:D Fast de är ju inte lika lättlärda. Jag drar till mig tröga djur verkar det som!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.