Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1582 ggr
DenisVF
10/13/14, 3:29 PM

Han piper...

Vad ska jag göra. Min hushane Winston (köpt på djuraffär) började pipa i förrgår. Jag vet inte vad jag ska göra. Snälla ni där ute, jag vet att man inte ska köpa från djuraffär. Men jag gjorde det iaf. Säg mig nu vad ska jag göra? Har läst lite om Rossel. Men vad ska jag göra just nu? Vad finns det att göra? … Tacksam för svar…

Annons:
Saffran0Spice
10/13/14, 3:39 PM
#1

är han ensam?
möss lever ju gärna i grupp, så han kanske piper efter sina vänner i djuraffären?

Jessicahagstrom94
10/13/14, 3:40 PM
#2

Pipa som i att göra ljud eller pipa som i att det piper i luftvägarna/liknande?

Jag hade en degu som började pipa (prata) och när jag tittade på honom såg jag att han hade gjort illa sig.

Jag tycker du ska ta en vända till veterinären om det piper i luftvägar eller liknande för det kan vara allvarligt.

DenisVF
10/13/14, 4:27 PM
#3

Han är beställd av djuraffären, från ett företag. Men efter vad jag har läst så blir mössen oftast osams om det gäller två hanar. Jag kanske har fel. 

Vet inte om det är luftvägarna, men jag får väl helt enkelt åka in och kolla honom.

ariama
10/13/14, 6:48 PM
#4

Han ska inte ha andra kompisar. Med hanar blir han osams och med honor får du huset full av möss.

Har du precis fått hem honom? "Rossel" tror jag är vanligt att möss bär på, men ett bra immunförsvar klarar av det. Kanske är det bara stressen efter resa, flytt, och allt nytt som stressat honom (och hans immunförsvar)?

Se till att han får bra mat och ett bra boende med lugn och ro nu, så han får börja känna sig hemma på nytt. Det kan hända att det går över av sig själv.

DenisVF
10/14/14, 8:24 PM
#5

Nej det var det där med att han skulle bo ensam som jag hade lärt mig. Pipandet har lugnat sig, det är mest när han vill ha uppmärksamhet han pipet. Kan det vara något? För han gör det när han vet att jag är i närheten.

ariama
10/16/14, 2:52 PM
#6

Många möss med "pipljud" eller Rossel av skilda ljud-slag, förändrar sin andning när någon kommer, eller bara "när något händer" som de uppmärksammar. Då förändras också ljudet. Det kan börja, bli mer intensivt, eller även sluta låta.

Det förvillar, och tolkas olika av olika musägare. Här gäller det att inse, att man kanske tolkar fel. Det LÅTER "som om" - men det är en annan sak.

En mus kan ändra sin andning av många olika anledningar: glad, rädd, eller bara "spänd" (uppmärksam) för att "något händer".  För att veta "hur musen känner" behöver man nog både känna musen mycket väl som individ, och vara lite kunnig i "mus-etologi". 😃

Annons:
Vattnadal
10/18/14, 11:09 AM
#7

Möss piper om det gör ont, när de slåss ed. Då är det ett gällt pip. Övriga ljud, som en fågel, kaffekokare, kuttrande duva, knäppande ed beror på trassel i luftvägarna. Det kan vara slem i lungor, troligast, inflammationer, i vissa fall kan det vara för trånga luftvägare, men det är nog väldigt ovanligt. Musen pratar inte för att kommunicera med oss, som tex marsvin, degus gör.
Testa att ge massor av nyttig mat, gröna ärtor, lax od, och värme, några dagar. Hjälper inte detta, skulle jag faktiskt ta tillbaka musen till butiken. Eller lägga ut massor av pengar hos veterinär, och förhoppningsvis få honom frisk, men inte räkna med det helt,

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
10/18/14, 4:23 PM
#8

Ja precis! Bra förtydligande Vattnadal. "Det var det jag menade" 😃

Det är trassel i luftvägarna som är orsaken!!! Alltid. Det är GRUNDEN till varför de låter!!! Det ska inte tolkas på något annat vis!

Jag försökte bara ge förklaring till varför de låter på olika vis, vid olika tillfällen, vilket hos vissa musägare (särskilt nybörjare) endast tolkas som att musen "pratar", kommunicerar, eller förmedlar något till sina ägare. Så är alltså INTE fallet!! 

Men jag står kvar vid att "musen ändrar sin andning" beroende på hur den uppfattar omgivningen i stunden, och det i sin tur påverkar hur den låter.

Äh! Jag tror jag bara trasslat till alltsammans. 😮

Alana82
10/20/14, 3:00 PM
#9

Min pojke piper gällt när han blir överraskad, en av damerna likaså, men i övrigt inga konstiga ljud så de har åtminstone inte Rossel

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
10/20/14, 3:46 PM
#10

Ja, en del möss kan pipa till gällt sådär, när de antingen träffar andra möss de inte känner, eller hona som träffar uppvaktande hane, eller om man plockar upp en mus som tror att den precis "kommit undan" 😉, för den sprang ju iväg så smart …

Upp till toppen
Annons: