Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1448 ggr
ariama
10/14/14, 12:40 PM

Märklig Dominant Yellow

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nåja, inte så himla märklig egentligen, det är bara jag som är skrivsugen 😃. Är förkyld och har inget annat att göra.

Det hela handlar om Duett, en DY-hona som inte började tjocka på sig när syskonen gjorde. Hon fick till och med byta bur, för DY-dieten blev lite för mager för henne.

Givetvis började jag undra, är hon DY eller RY? Pappan, Tsunami´s Bushman, skulle kunna bära på RY. Och mina, ja de bär ju på RY allihopa, om de inte är RY förstås.

Ja, jag funderade, ett tag trodde jag till och med. Men - även om hon inte "blev tjock", hade hon fortfarande DY´s speciella typ. Och sen började hon lägga på sig lite, i alla fall. Men bara lite.

Fotad idag. Hon är lite rädd av sig, därav föredrar hon att gå "någon annan stans" på fotot…

Annons:
ariama
10/14/14, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hon är 5 1/2 månad gammal. Och hon har ungar, därför är hon lite extra slank just nu.

Och även om hon är räddhågsen, är det kanske ändå tryggast i "mammas" hand …

ariama
10/14/14, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

- Hjääälp, akta så jag inte ramlar! 😮

ariama
10/14/14, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

4 månader och 3 veckor (ungefär).  Man ser DY:ns "fula typ", men det är inte generellt för DY att sakna framben 😉. (givetvis har hon framben).

Mary är satin, vilket inte Duett är.

ariama
10/14/14, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Duett och Honey Mary är halvsyskon. De har samma mamma men olika fäder.

("Honey Mary" ska det stå på bilden,ingenting annat.)

ariama
10/14/14, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Duett parades med Honey Lemon som är RY. Om Duett vore RY skulle alla ungarna också bli det. En enda annorlunda färgad unge i kullen, och Duett är DY.

3 oktober nedkom resultatet, och såhär ser det ut idag:

ariama
10/14/14, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nåja, "en enda annorlunda färgad unge" - det gäller förstås inte de blekta. 

Visst är de för söta! Den beiga och den som ser ut som RY, säger ingenting om Duetts status, men det gör chocolate-ungarna.

Annons:
ariama
10/14/14, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nio ungar blev det. Två chocolate/tan, 2 blekta, och 5 … hmmm 😃.

De fem "hmmm" fotade idag, utan blixt.

ariama
10/14/14, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Med blixt framträder de röda/gula nyanserna bättre, och man ser åtminstone 2 tydliga gula/röda ungar med RY-färg. Två eller tre misstänker jag är cinnamon.

Om de gula är RY eller DY är svårt att säga, och om de är RY men bär på DY är i dagsläget totalt omöjligt att yttra sig om!

Det är därför man inte ska blanda ihop RY och DY.

RY är epistatisk över DY - men bara till färgen, inte till DY:s genetiska problem, som t.ex. fetman.

Tsunamis
10/14/14, 1:16 PM
#9

Naww blekfisarna ❤️

Japp jag har märkt en klar skillnad bland vissa av mina DY. Även inom en kull kan man vips ha en individ som inte lägger på sig lika lätt. För även om DY har genetisk fetma kopplad till genen så finns det ändå variation i mängden fetma. Det har jag sagt hela tiden!!! Och pga detta måste man med ganska stort ansvar också välja att gå vidare med just dessa individer i största möjliga mån.

Jag fnös åt dem som sa att DY mössen ska man inte avla på för de lever till 5 månaders ålder, får tumörer och alla blir som tennisbollar på ben. Dumheter tänkte jag, Klart det finns variation inom olika släkten och kanske mår DY bäst av att ha en större typ, lång kropp och kanske tom. en aktiv livlig personlighet för att må som bäst fysiskt. De mår inte sämre än många andra möss idag.

MvH  Tsunamis

ariama
10/14/14, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lite genetik.

De gula/röda ungarna kan vara … hmmm… nä, det kan de inte vara… *huvudbry*  Eller … *tänk, tänk, tänk*

Jag kan inte ha cinnamon i kullen, om inte Lemon är A/a! Dvs agoutibaserad RY. Kan han vara? Då får jag följa hans led bakåt, via olika RY (som döljer tickat) och kolla om det är möjligt!

Duett är givetvis A(y)/a (med en self-mamma och en DY-pappa!!) *glömde*.  Att hon bär på RY, det vet jag,

*kollat stamtavlor*

Ha! Surprise! I ett ringlande led bakåt av idel RY, är Lemons mor-fars-mor-mors-mor agouti! Det ger mig en hel rad RY som jag inte visste om att de är agouti-baserade!

Okej, från början:

De gula/röda ungarna kan vara A(y)/* E/*,   A(y) e/e,   A/a e/e, eller a/a e/e.

A(y)/* E/e verkar minst troligt, för alla har RY:s typiska bebis-sotning, men man kan aldrig veta säkert.

Eftersom Duett garanterat är A(y) bör en eller alla gula/röda ungar, som ser ut att vara RY, även vara (maskerade) DY. Det verkar otroligt att en DY-mus inte får en enda DY i kullen.

Men sedan har vi ju de blekta också. Som också kan vara DY (eller "vad som helst")

Pfuuh för gensoppor!!

ariama
10/14/14, 2:08 PM
#11

#9. Mina tidigare DY har blivit mellan 7 och 13 månader gamla, innan tumörer dykt upp. Och visst märks det skillnad vad gäller fetma på seriöst avlade DY (t.ex de jag köpte av Thomas) och såna som "bara fått ungar", som de svensktypade omplacerings-sötnosarna som jag tog över för några år sedan.

Men någon "normal-slank" fullvuxen DY har jag aldrig sett, inte ens på bild.

Duett började lägga på sig lite, innan jag parade henne, och det lär komma tillbaka när hon slutat ge di och fått "vila sig" efter kullen. Men absolut Tsunamis, dessa DY som inte blir lika tjocka, och definitivt inte lika fort, är ju de man bör avla vidare på.

Jag har även haft DY som verkligen blivit "pingisbollar på ben" redan vid ca 2 månaders ålder. Så det kan verkligen vara olika.

Någonstans läste jag en förklaring på, varför gula A(y)-möss också blev feta, det handlade (givetvis) om … ja, just det… måste leta upp artikeln igen., om jag vill vara mer exakt.

Ungefär såhär (ur minnet):

Gener kodar ju för proteiner, som kan vara olika hormoner eller signalämnen, mm. Färggenernas proteiner påverkar inte enbart färgen, utan även andra organ. I DY:s fall ger det effekt i hjärnan som i sin tur påverkar fetman. Det är lite svårt att "komma undan" det - även om man genom födotillskott (vitamin B12 och folsyra) kan påverka epigenetiken, s k metylisering.

Men det som händer då, är att även om musen är A(y) fortfarande, genetiskt, så är genen "avstängd" och musen är agouti.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=10109

http://epigenome.eu/sw/2,48,1030

Jag minns inte exakt den biokemiska förklaringen till fetman kopplad till A(y), men som den beskrevs har jag mycket svårt att förstå att det går att komma undan den.

Tror du/ni det kan vara skillnad mellan gula och röda möss?? Att polygenerna på något vis ingriper på ett häslosamt vis? Jag har ingen aning, söker bara förklaringar.

Vattnadal
10/14/14, 3:39 PM
#12

Jag vill ha DY, en hane eller två, om hon får såna hos dig. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
10/14/14, 7:01 PM
#13

#12. Men Elin … det är tumörrisk på mina möss!

Planen är att Duett ska få ännu en kull, med Tsunamis Presidente, för att avla ut dessa möss så mycket som möligt från mina tumörer. Parningen med Lemon var (delvis) en testparning med avseende på RY/DY. Nu har jag säkert svar.

Men jag vet ingenting om vare sig tumörer eller livslängd (när det gäller över generationerna) på mina nya möss! Inte heller vet jag i vilken mån tumörerna hänger med i alla fall, trots upprepade utparningar.

Jag tycker det är en viktig aspekt att ta med i aveln, långsiktigt. Men det är svårt. En "garanti" med avseende på just tumörer, kräver många generationer och mycket bra koll.

Annons:
ariama
10/14/14, 7:10 PM
#14

Eller, har du missat att jag har hög frekvens av "unga tumörer" i mina möss? Och att jag inte säljer därför? Jag slutade sälja för ett par år sedan.

Det tar jag bara för givet att "alla" vet. 😃

ariama
10/16/14, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Fotad i går. Fotot visar inte färgen, eller nyansen ska det kanske heta, för så mycket färg finns inte. Han är (blir) antingen creme (baserad på gul) eller beige (baserad på chocolate). Just nu är det omöjligt att säga, han är lika mycket "gultonad" som "bruntonad".

Bara "för att" kan det ju bli något annat också. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
ariama
10/30/14, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

De två "vita" grabbarna.

ariama
10/30/14, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Den ena är klart mörkare/mer bruntonad. Det syns ännu mera nu när de vuxit till sig lite.

sotlynx
10/30/14, 7:54 PM
#19

Lite ot.. Duett är nog en av de vackraste möss jag någonsin sett! WOW! FÄRGEN! :D

ariama
10/31/14, 8:47 AM
#20

Ja sotlynx, jag älskar också färgen. Duett är fin!

Tyvärr är Duetts färg kopplad till några genetiska defekter.

Exakt samma färg ( och färger och färgnyanser, färgen går att selektera i väääldigt många olika nyanser) kan man få fram med en annan gen som INTE medför några defekter. men väldigt få människor satsar på den icke-defekta genvarianten, lustigt nog.

I Sveriga satsar ingen helhjärtat på just denna färgen, oavsett gen. Tyvärr. Jag är nog ganska ensam om det. Å andra sidan har jag ingen "riktig avel", jag ställer inte ut och avlar inte för försäljning.

Annons:
ariama
11/15/14, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu är de döpta (sedan ett tag tillbaka). De två creamgrabbarna heter Sim och Salabim. Sim är mörkast, och otvivelaktigt tjockast - han kanske är DY ?

Sex veckor och två dagar gamla.

ariama
11/25/14, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

25 november. 😘

StillaSinnet
11/25/14, 1:57 PM
#23

Härlig krämfärg! Är de mörkare på ryggen?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/25/14, 3:47 PM
#24

Ja, den till vänster är mörkare, och särskilt över ryggen/sotning.

ariama
12/4/14, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Gullig nytagen bild på Duett. (dominant yellow)

Upp till toppen
Annons: