Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 925 ggr
Telleliten
2014-10-23 09:50

Fråga om bur..

Hej.

Jag är helt ny på detta med tammöss men tycker dom är ursöta och vill skaffa några st typ 2-3st att ha hemma.

Men jag har hund så måste ha en rymningssäker bur (vill inte ha en olycka!) Jag har ett akvarium sen innan men vad kan man ha för tak? För glastaket känns som det blir för instängt för dom stackarna. Eller är akvarium helt fel? 

Sen har jag häst och hon står på torv är det nått som möss kan ha eller ska jag köpa spån till dom? (smidigt att kombinera tänkt jag) 

Tacksam för svar!

Annons:
Alana82
2014-10-23 12:27
#1

Jag har akvarier till mina, bytt ut glasskivor mot träram med nät på, fungerar ypperligt i min värld där öppna burar på grund av katter i huset inte är ett alternativ, vad gäller torv så har jag haft det till mina ökenråttor och den enda riktiga nackdelen är att det kan bli ett brunt lager med damm på lister och liknande om man inte håller det fuktigt nog, men det var mycket uppskattat att bygga gångar i 😉

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Telleliten
2014-10-23 12:44
#2

Tack för svar!

 vad för nät använde du?  

men då ska jag nog testa med torv men kanske fukta den lite innan :)

Emmaslindh
2014-10-23 14:05
#3

Här är en bra artikel om strö: Vilket strö i buren? 

Personligen skulle jag inte använda torv igen, det blev så skitit och jag tyckte inte det hjälpte det minsta mot dålig lukt tyvärr. Sen om det är samma torv man har i stallet till hästarna finns alltid risken att vildmöss har varit i kontakt med det i stallet (om du inte tar hem en helt oöppnad bal) och då sprider sjukdomar till tammössen 🙂 Vanligt kutterspån/barrträdsspån är inte heller att rekommendera då det kan orsaka vissa sjukdomar och hud/luftvägs besvär! Men finns massvis med strö att välja på som är både billigt och bra :) 

På de flesta byggvaruhus går det att få tag på nät i olika storlek och form, det enda du borde tänka på egentligen är att det inte är större hål än 7mm då mössen kan ta sig igenom detta :) 

Passar även på att tipsa om denna tråd, då det är bra att läsa på sånt här innan man skaffar mössen 😃 Mata musen rätt?

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Telleliten
2014-10-23 16:02
#4

tack för tipset om tråden. 

smidigt att dom gillar hundmat, kan dom äta hundgodis som lite treats ibland? typ grisörn osv? Är ju själv vegetarian så det mesta köttet hemma är ju till hunden.

men attans om torv. men vad säger man om halmpellets och spånpellets som man har till häst? hade liksom vara smidigt att kombinera. Och att det ska vara musfritt är ju bar att jag tar undan lite varje gång jag öppnar en ny bal/påse. Hästen gör ju av med rett mkt ;)

Emmaslindh
2014-10-23 16:16
#5

Har för mig att någon nämnde halmpellets i en tråd tidigare och att de skulle vara bra och billigt att använda :) 

Har funderat på att sno lite halmpellets från stallet själv nu i vinter när vi köper in nytt och testa om det funkar med mössen eller inte :P

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Telleliten
2014-10-23 16:21
#6

ja för det är ju smidigt när man ändå köper till hästen ;)

Annons:
Telleliten
2014-10-23 16:22
#7

(ska byta stall så har inte bestämt mig om jag ska byta strö då så bästa är ju hitta nått som passar till både häst och möss)

Emouse
2014-10-23 17:11
#8

Här är en jätte bra länk till hur man kan göra olika lock till akvarium😉

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Alana82
2014-10-27 13:06
#9

Jag har just nu stallpellets till mina, det kommer i formen av hårdpressade pelletsar som man sedan blöter och då sväller de till ett fint spån som inte dammar så länge som det inte blir helt torrt, tar en vecka eller så, fungerar ruskigt bra till hästarna med och det blir mer lättmockat än med vanligt spån :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

KickiG
2014-10-29 07:35
#10

När det gäller strö till möss så tycker jag att det man först och främst skall tänka på är att det skall damma så lite som möjligt. Möss har väldigt känsliga luftvägar. Möss blir också tyvärr lätt förkylda, så ett bottenströ som alltid bör vara fuktigt för att inte damma är inte att rekommendera heller. 

Mina möss har ibland fått lite torv i en låda att gräva runt i, men det är inte hela tiden och inte mycket. Det är mest som en aktiveringsgrej, inte ett bottenströ hos mig. 

Man bör också fundera på att ströet inte får vara för hårt och vasst, endel möss har ibland fått sår på tassarna av för vassa bottenströ.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: