Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1679 ggr
Mirre395
10/26/14, 8:34 AM

Stor överraskning!

Hej! Jag är vanligtvis inte inne på forumet men jag behöver lite tips och när det gäller musungar!:) Det är en ganska lång historia, så jag vill säga tack på förhand till er som orkar läsa:D Jo, i somras var hela familjen i sommarstugan som vanligt, och där finns det väldigt mycket vildmöss( som faktiskt är lite tama!) särskilt i förrådet. Eftersom att dem aldrig stör oss så har vi inte några planer att utrota dem. Vi har en katt också, som ofta fångar minst 10per dag:( eftersom att jag är en djurvän så brukar jag ta hand om dem och släppa ut dem, och vad jag har sett så mår dem finfint efteråt( jag har ingen kroppskontakt med dem). Min systers hamster dog tyvärr i somras, och buren lämnades kvar. Några dagar senare fångade katten en mus, som gömde sig i stugan. Dagen därpå hittade vi musen bland kartonger och tidningarna. Den lån i ett paket och jag såg att det var en pytteliten unge! Den var inte skadad, men den var rädd. Jag försökte släppa ut den men den stannade. Jag gick ifrån en kvart eller mer men den var fortfarande där. Då såg jag att den skadat tassen, och vi tänkte avliva den, men min syster ville att vi skulle behålla den några dagar och se om det blev bättre. Det blev bättre och musen fick bo i hamsterburen i några dagar. Den åt med stor aptit av müslin vi gav och drack lite. Sen skulle vi åka hem. Jag gjorde en stege så att musen skulle kunna komma ut när den ville. Sen åkte vi, och hoppades att den skulle överleva. Nu på höstlovet åkte vi tillbaka. Och vi hittade en betydligt mycket större mus i buren. Jag trodde att vi hade matat för mycket men idag såg jag! Hon hade fått ungar!:) jag vet inte riktigt vad vi ska göra, hon tar hand om dem bra, jag låter henne vara men fyller på med mat och vatten varje dag. Andra möss kommer också in ibland. Vad ska jag göra? Är hon en tam-mus nu? Jag vet inte riktigt om det är bra att jag fortfarande matar henne:( behöver tips:) /Miriam

Annons:
Emouse
10/26/14, 9:58 AM
#1

Att behålla en vuxen mus för sitt höga nöjes skull är att utsätta musen för onödig stress och leder sällan till något gott.

Läs här och läs lagarna för att hålla vilda djur.

http://mus.ifokus.se/articles/4d7137bcb9cb46221d04f0ea-vard-av-vilda-moss

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

TheCottonCandy
10/26/14, 12:41 PM
#2

http://mus.ifokus.se/discussions/544ca3fc8e0e746a87000a61-stor-overraskning?discussions-1#1 Fast som jag har förstått det håller hon den inte fångad, utan musen kan gå om den vill? Rätta mig om jag har fel..

Emouse
10/26/14, 12:55 PM
#3

#2 oj, läste inte så noggrant tror jag. 

Har du den öppen är det ok, men vill ni inte ha möss där så måste ni sluta mata dom. Annars, låt buren stå öppen och lägg ut vatten (alt lite mat här och var omkring buren. Försök ha så lite kontakt med mössen som möjligt för att dom ska få ett så naturligt liv som möjligt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
10/26/14, 1:05 PM
#4

Haha, nä, hon är inte en tam-mus nu, hon är en  vildmus som funnnit en mycket bra plats att leva på.  Ett vildmushotell utan like! 😃 Helpension dessutom.

Har ni matat mellan i somras och nu på höstlovet? Berättelsen förtäljer inte om ni varit där emellan då och nu.

Om hon regelbundet har fått mat av er, behöver hon nog få mat nu också då hon har ungarna. Vildmöss får fler ungar, och oftare, när de har en bra mat-tillgång. Så har hon fått mat fram till nu, är kullen "anpassad" efter det. då är det sjystast att fortsätta sådär tre veckor till. Men ni behöver inte ge mycket, göd henne inte.

Om ni inte har matat, behöver ni inte göra det nu heller.

Gullig historia! 😘Möss är överlevnadskonstnärer! så klart de tar tillfället i akt, när ett sådant generöst tillfälle yppat sig! 😃

Emouse
10/26/14, 1:39 PM
#5

#4 hahah, Vildmus hotell😂

Tänkte så också, har dom inte matat den mellan sommaren och och höstlovet behöver du inte mata dom nu heller, hon har fått så många ungar som hon klarar av att ta hand om🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Mirre395
10/26/14, 5:43 PM
#6

Jag brukar strö lite havregryn utanför boet ibland:) vi var här en gång mellan sommaren och nu, men då hittade jag inte musen:( så jag la bara pyttelite mat och kottar, så att hon skulle lära sig vad hon kan äta:) Nu när jag tänker efter så kan det ju ha varit en annan mus som fick ungar :P fast jag tycker att det ser ut som samma mus;) nyss märkte jag att det satt 5 små möss på huset i buren!:) det var inte ungarna… Jag undrar hur många som igentligen bor i buren!😄 jag kanske matar lite mindre, så hon får leta lite själv:) jag råkade smygtitta i boet när ingen var i buren och där låg ca 10 rosa-bruna ungar som sprattlade:) honan älskar att boa med toapapper, så hon får en bunt varje dag:) #2 ja, alla möss har tillgång att gå ut och in:) dem verkar uppskatta det;)

Annons:
Mirre395
10/26/14, 5:43 PM
#7

#4 hahaha!;)

sotlynx
10/29/14, 12:14 PM
#8

Ojdå. Fler än jag som överraskats av företagsamma små möss. :)

Upp till toppen
Annons: