Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1525 ggr
ariama
10/27/14, 10:44 AM

Spännande unge.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det syns inte alls än, det är omöjligt för mig att fota så det syns vad jag menar. I alla fall kan inte jag. Att hon är satin hjälper inte upp foto-möjligheten.

Hon är 8 dgr och pälsen säger inte mycket på det här stadiet. Men det finns definitivt en ljuvlig gul ton här, som jag har väntat på i ett par års tid!

Det är därför som jag "skaffade blekgener" som ingår i mina möss, även om jag sedan inte målmedvetet försökt att få fram en blekt RY som inte bara är vit. Och som är gulare än creme. 

Det går, det finns, det vet jag, och det bör vara chincilla som blekgener, för chincilla bleker rött/gult minst av alla blekgener. Med t.ex. extreme dilution blir alla blekta röda/gula bara vita.

Hon är så LÄCKER! Som flytande ljusgult silke!

Annons:
ariama
10/27/14, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som sagt, vid 8 dagars ålder, kan jag inte säga säkert vad hon blir. Men den gula tonen bör intensifieras. Framtiden får utvisa. Under tiden är hon "spännande" att följa! ❤️

ariama
10/27/14, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Några syskon. De var bara 6 från början, väldigt liten kull. Kan ha fertilitetsproblem här.

Fem ungar har jag kvar. De är härliga allihopa. Den gula är RY.

ariama
10/27/14, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en blekt röd/gul mus jag fick fram 2006. Det var en sådan läcker färg, jag har inte glömt den. Men tyvärr hade jag bara DY då, och mina DY drogs med fetma och tumörer - inte kul.

Jag minns intehur gammal  musen är på fotot, men hon är inte gammal, hon blev fort fet. Så, en liten dröm i mitt bakhuvud, har varit denna färg, fast i RY som inte har genetiska defekter.

Velinga1984
10/27/14, 11:01 AM
#4

Du har så fina möss, och personliga! Ska bli kul att få följa hennes färgutveckling 😍

KickiG
10/29/14, 7:27 AM
#5

#0 En lite dum fråga här nu. 😊 Vilken är det jag ska titta på? Den ljusaste i mitten?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
10/30/14, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är den här. (följ den röda pilen 😃 )

Annons:
KickiG
10/30/14, 10:00 PM
#7

#6 Tack. Nu fattar till och med jag 😃😃 Tittade på rätt mus alltså från början.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
11/1/14, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Är det den färgen Anniina kallar apricot?

Påminner om lite om denna fast ljusare

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/1/14, 1:32 PM
#9

Nä, jag var ute och cyklade. Min bild är möjligen en apricot men de ska vara pp också

LÄNK till Apricot

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
11/1/14, 3:33 PM
#10

Kanske c(e)c(ch) då?

MvH  Tsunamis

ariama
11/2/14, 7:57 AM
#11

Apricot kan vara både P* och pp, dvs både svartögda och rödögda.

Apricot är röda/gula möss nerblekta med intense chinchilla c(i). 

Rödögongenen pp påverkar inte rött/gult, nästan inte alls, medan svart/brunt bleks mycket (och alltså eventuell sotning försvinner och kan ge "renare" röd/gul ton).

Intense chinchilla har vi inte (medvetet) i Sverige. Namnet är missvisande tycker jag. Genen borde heta "chinchilla light", för det är en lättversion av vanliga chinchillagenen, den bleker nästan inte alls!

Chocolate påverkar den inte, svart påverkar den så lite att det nästan inte märks, det är bara rött/gult som påverkas märkbart. Det gör den - till skillnad från alla andra blekgener (utom blått, och vanlig chinchilla i viss mån) - möjlig att få fram blekta röda/gula med synlig rödhet/gulhet kvar.

c(e)c(ch) gör en vit mus (eventuellt smutsvit).

Röd/gul med c(ch)/c(ch) kan ge en vacker creme med mer eller mindre gulton.

Tyvärr kan jag inte hoppas på apricot. Jag kan bara hoppas på en RY-baserad creme med extra mycket gulton i pälsen. Sånt styrs ju av polygener och kan  alltså vara möjligt. Dock aldrig så mörk som (de mörkaste) apricoterna.

Artlink! Musen på bilden, är det vad Roland kallar amber?  Alltså, en RY blekt av blågener, dd ee?

ariama
11/2/14, 8:10 AM
#12

Jag har inte den blekaste (hahahah) aning om vad jag har för blekgener i mina möss. Det är enbart med uteslutningsmetoden som jag konstaterar att det enda hon kan vara är "RY chinchilla".

Det är det enda som kan få fram den här färgen.  I alla fall som jag förstår det. 

"Intense chinchilla"-blekning borde vara mörkare, samt knappast kunna dyka upp i mina möss.

Eftersom rött/gult djupnar/mörknar/intensifieras med åldern, ser jag med spänning fram emot hur hon kommer att se ut som vuxen.

StillaSinnet
11/2/14, 9:56 AM
#13

Lite off topic men intressant att finnarna har pale argent på gång som enfärgad variant till argente cream som är en fox. Det skulle vi kanske ta efter här med. Just nu går de i samma klass och då åker ju de med gul mage ut, om de döms rätt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
11/2/14, 10:00 AM
#14

#12 röd cream är ju den färg jag tycker ÄR cream, till skillnad mot de finnarna kallar bone men engelska standarden kallar cream aacec.

Ja, ska bli intressant att se hur den mörknar i tonen. 

och svar på #11 Ja, Roland kallar dem amber

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/2/14, 11:04 AM
#15

#14. Instämmer. "Cream" är detsamma som "röd cream" i min värld.

(fast jag blandar ihop cream och creme, vet inte hur jag skriver de olika varianterna)

Jag tycker det är dumt att ha samma namn på två färger som inte bara har olika genotyp, utan också helst olika färg! Hur ska man då döma dem på ett rättvis vis? 

Det tokiga är väl, att det bör vara ungefär samma namn internationellt på de olika varianterna.

Jag skulle vilja kalla

                    -    A/* c(ch)/c(ch) för Argente Creme   (heter så också)

                    -   a/a c(ch)/c(ch) för Creme            (heter Cream enl standarden)

                    -    A(y)/* c(ch)/c(ch)  för Cream               (heter så också)

sedan finns beige och stone som jag har noll koll på, fast jag tycker vissa varianter (fenotyper) ser ut just så.

Beige är blekt brun och stone är blekt blå - haha, i "min värld".

Färgen på min lilla tjej är alltså cream, baserad på RY.

ariama
11/2/14, 11:11 AM
#16

#12. Amber tycker jag är en bra färgbeteckning på en blå-blekt gul/röd. Färgen blir ju något helt annat än när gult/rött bleks med c-blekgenerna.

Enligt min erfarenhet (och vad jag läst) bleker dd rött/gult på så vis, att rödton/gulton försvinner och blir mer beigefärgad. Som ett kex ungefär 😃. Medan c-generna "bara bleker" till ljusare rött/gult.

En röd/gul med blågener dd, får en ljusare beige färgnyans (jämför också gärna med tan!) och en "röd cream" får en vacker men tydlig GUL färgton.

Man ser tydligt de bleiga blänken på din amber, Artlink.

ariama
11/2/14, 11:20 AM
#17

#10. Kanske c(e)c(ch) då?

Jag vet faktiskt inte.

På tal om standarden. Där finns färgen Yellow med. Är den direktkopierad från finska eller engelska standarden? Jag skulle vlja ha den annorlunda. Den betedknar varken en gul eller en röd mus. Fast, det är kanske bara vad jag tycker … just nu …

Tsunamis
11/2/14, 11:41 AM
#18

Har ju läst finska sidan många gånger men jag fnissar lite när man läser om non-standardizable - färger som inte skiljer sig från sina motsvarigheter tillräckligt mycket och inte kommer kunna tas upp i standard. T ex. Chocolate Sable (för lik Sable) och  Champange Argente(för lik vanlig Argente) som ju vi har båda två i standard. 

Våra ostandariserade färger är ju deras Provisional däremot, färger som ämnas tas upp och håller på att jobbas fram en skriftlig standard. Och där hittar man konstiga blekningar av varianter (Straw?) 😃 nåja jag antar färger kan gå från Provisional/unstandarized ner till kategorin non-standardizable också beroende på vad de kommer fram till.

MvH  Tsunamis

ariama
11/2/14, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ja, där vill jag ju inte hålla med.  Tvärtom är det ju ännu viktigare att ha en standard att följa, när två olika varianter kan gå in i, och överlappa, varandra. Så man vet vad man ska avla mot. Annars kan man ju få "vad-som-helst" och ingen vet hur det ska se ut egentligen.

Argente och Champagne-Argente kan verkligen vara till förväxling lika, och omöjligt att säga utan testparning. Men Argente anser jag ska avlas mot en härlig mörk röd ton, med mörkt grå underpäls, och VIPS finns inga problem längre: Argente är en variant, och Champagne-Argente är en annan (som INTE går att få i denna argente-variant!)

Detsamma gäller ju t.ex. även dove och silver.  Avla Dove till en lagom mörk duvblågrå färg som silver inte kan efterlikna, och VIPS så har man två olika varianter där med. 😃

När man kan förväxla två färger, är det inte så då, att det är den ena färgen som kan "felavlas" så den övergår i den andra? Funderar jag just nu - en "snabbtanke" som kanske inte stämmer. Men de stämmer på just de här exemplen, gör det inte?

Sable och chocolate-sable, nää, håller inte med där heller. De har väl rätt på något vis som jag inte har sett (ännu). Men chocolatefärgad rygg/sotning eller svart rygg/sotning tar man väl inte miste på? Inte om färgerna är väl avlade och tydliga, eller?

Bilden visar Björndalens Harmoni chocolate sable, och Björndalens King Creole vanlig, dvs svart sable. Skillnaden är stor här.

Å andra sidan är Harmoni både satin och har stark rödfärg, samt relativt ljus chocolatefärg, medan Creole har sämre rödfärg som inte går så långt upp på sidorna som jag anser önskvärt.

ariama
11/2/14, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det kanske inte är så lätt att se skillnad på svart och mörk chocolate i alla fall … när jag tittar på fotot. Men Creole var verkligen svart på ryggen! Irl var det inte möjligt att ta fel.

Sable har för den delen ingenting med tan att göra, kan jag säga på en gång. Tror det står "tan" i finska standarden, men en röd mus har ju givetvis röd mage även utan tan, och behöver inte alls avlas ihop med tan. Och det är den röda musen som syns "under" den svarta (eller den färg musens andra färggener visar) "sotningen", eller "det svarta Umbous-täcket".

Annons:
ariama
11/2/14, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Lucy hette denna blekt gula musa jag visar ännu en bild på:

ariama
11/2/14, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det är kul med gamla bilder. Men här kommer en dagsfärsk på lilla xxx med syskon.

Jag har ett namn på henne!! Det var ett så bra namn som passade henne så fint, tyckte jag. Men jag har glömt bort det! 😮

Jag skrev upp det, men tyvärr hittar jag inte blocket där jag skrev det! Så hon är musen med namnet som ingen vet! Undrar om det kommer vara så i hela hennes liv??? 😮Vilket öde! 😂

Mirre395
11/2/14, 6:05 PM
#23

#22 haha! Bilden är helt ljuvlig!:) svansar överallt!;)

ariama
11/7/14, 10:02 AM
#24

Ja, Grodan brukar kalla mössen för "långsvansingar", och det passar så bra.

Jag älskar deras svansar! Särskilt när de är "vackra", dvs lååånga svansar med bred bas och harmoniskt avsmalnande till en utsökt pisksnärt på slutet. (sådana helt perfekta svansar finns inte så många av, de är oftast lite för smala vid roten).

Svansarna är verkligen mössens signum. De använder dem så mycket, till balans, till att hålla fast sig med, och till kommunikation.

ariama
11/8/14, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tre veckor gammal består hon enbart av … öron, hahaha, sötnosen 😘!

Färgen är cream. RY-baserad cream, och chocolate-baserad RY. Hon har bruna ögon, ser ni det? Det beror på chocolatebenen.

ariama
11/8/14, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hon är inte speciellt gul längre, men hon är gul-lig!

ariama
11/8/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och en gullig bror kikar fram mellan svansarna. ❤️ Tre veckor, 21 dagar. De är så vansinnigt söta i den här åldern.

Annons:
Emouse
11/8/14, 4:43 PM
#28

#21 Gulblekt är RIKTIGT fint och charmigt.  Till och med min mamma, som nästan avskyr möss blev fascinerad! Den är ju söt också sa hon😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
11/8/14, 8:13 PM
#29

Ah, väldigt trevlig mamma du har! 😃

Emouse
11/8/14, 9:31 PM
#30

Haha, kanske det😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
11/15/14, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hon är till höger i bild, och inte så spännande längre. Ser ganska tråkig ut faktiskt, just för tillfället i alla fall. Hon är också lite "nervig", men det kan ju gå över.

Emouse
11/15/14, 3:43 PM
#32

#31 men amaira, tycker inte hon ser tråkig ut! Tycker att hon har en charmig nyans:) nervositeten får vi hoppas försvinna!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
11/23/14, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Synthia växer. Och ska flytta om ett par dagar.

Ingen "gulfärg" är kvar, utan hon är ljust beige i färgen. Hon har också - i snabb takt - utvecklats till en mycket trevlig mus! Men att få till ett  lyckat foto på henne, det kan jag inte. Det är synd, för hon är mycket söt. 😘

ariama
11/23/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Flyttkompis är Indira. Också hon är en härlig och gullig sällskapsmus.  Jag kommer att sakna dom - men vill ju inte ha "för många möss".

Annons:
Upp till toppen
Annons: