Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1203 ggr
IceJossan
11/19/14, 1:13 PM

Burbygge

Hejhej!

Jag är snart nybliven musägare och håller på att bygga en bur av ett vitrinskåp.
Frågan just nu är vad jag kan täta springor med? Jag har våtrumssilikon men är det giftigt? Krävs akvariesilikon kanske?
Jag har tänkt att klä "riskytor" med plåt, men på botten har jag tänkt plast som håller kisset borta från trät/spånskivorna och är lätt att torka av. Tänker jag galet där, är det stor risk att mössen gnager upp plasten trots att jag limmar fast den? Är det bättre att köra plåtbeklädd insida helt och hållet, och täta med silikon?

Sen undrar jag om jag möjligen kan utfodra mössen med delvis Selective hamstermat? Jag har nämligen en påse kvar som inte gick åt innan min hamster fick lämna in pga ålderskrämpor.

Annons:
Emouse
11/19/14, 7:12 PM
#1

Hej! 

Jag vet ingenting om olika silikon så det kan jag inte hjälpa dig med.

Det är från mus till mus hur mycket dom gnager på saker, men eftersom du har bottenmaterial över plasten så tror jag inte dom gnager på det. Men som sagt, det är individuellt🙂 Har aldrig haft en mus som gnagt på saker.

Du kan ge selective hamster om du inte har något annat. Man ska helst blanda en egen blandning.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
11/20/14, 5:42 PM
#2

Jag skulle ta det säkra för det osäkra och köra med akvariesilikon. De vanliga silikonerna för badrum och dylikt innehåller nästan alltid mögelbekämpande medel och annat som inte är hälsosamt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/20/14, 5:44 PM
#3

Tänk även på att ditt bygge inte får bli för lufttätt, det behövs en bra luftcirkulation för att det inte ska bildas ammoniak i botten på buren. Kiss blir till ammoniak, och ammoniak är inte alls bra för små luftvägar och lungor.

Och framför allt, välkommen till musvärlden och hit till Mus i Fokus! 🎈

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

IceJossan
11/21/14, 8:30 AM
#4

Jag körde på akvariesilikon när ingen svarade, för säkerhets skull :)

Buren är näst intill klar, bara två luckor kvar att näta (glaset är alltså bortplockat så luften blir inte instängd alls) och så ska jag fixa plast i botten. Sen får flickorna flytta in :)

Emouse
11/21/14, 9:19 AM
#5

Hihi, vi vill se bilder😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

IceJossan
11/21/14, 2:31 PM
#6

Det kommer :)

Annons:
IceJossan
11/24/14, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#7

Nu är buren klar och mössen inflyttade :)

Tre flickor skulle det vara, men det är två hanar och en hona.. Suck. Nu bor de separerat, grabbarna i egen sektion.

ariama
11/24/14, 9:43 AM
#8

Vad fint du har gjort!!!  Verkligen toppen!

Jag vet inte varifrån du köpt dina möss, men har du fått fel kön, så lämna tillbaka och byt, är mitt råd. (du gör givetvis som du själv vill)

Du tänkte dig 3 möss att ha i en bur, och måste i slutänden kanske ha 3 skilda burar åt dem, samt kanske få ungar efter honan (om de transporterades ihop).

Det är första gången du har möss. Hanmöss kan slåss på liv och död när de blir könsmogna! Och det är inte säkert att du hinner se tecknen på att det hela börjar.

Åtskilliga hanar har fått sätta livet till, eller fått allvarliga skador, därför att deras ägare inte förstått att det inte går. Jag har sett med egna ögon, djupa uppfläkta sår och nödavlivning. Huvva.

Det finns hanmöss som kan leva ihop, men de kommer från erfarna uppfödare som arbetat med detta under generationers avel - inte från "folk" som inte kan skilja på könen. 

Hur du än gör, lycka till! 😃

IceJossan
11/24/14, 1:37 PM
#9

Jag fick dem av en kvinna som tröttnat på dem efter att ha haft dem i 3v. De kommer ursprungligen ifrån Bra Zoo och jag ska se om de kan ta tillbaka hanarna, men jag har ju inget kvitto på nåt köp eftersom det inte var jag som köpte dem. De ska vara födda 3e oktober så det blir väl slagsmål när som helst antar jag.

Annars ska jag försöka omplacera grabbarna.

KickiG
11/24/14, 6:41 PM
#10

#9 Fråga samtidigt om de kan hjälpa till med ungarna ifall det har gått så att honan har hunnit bli dräktig. Det kan ibland vara svårt att bli av med ungarna, i synnerhet hanarna.

Vilken fin bur det blev!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emmaslindh
11/24/14, 6:47 PM
#11

Väldigt fint, är själv på jakt efter ett större vitrinskåp/bokhylla eller dyl, som ska byggas om till 3-4 burar :D

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emouse
11/24/14, 6:53 PM
#12

Ojoj, vilket jobb! Riktigt snyggt blev det också!☺️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

IceJossan
11/25/14, 8:07 AM
#13

Tack :)

Nu är grabbarna tillbakalämnade och en lite tös fick följa med hem istället. Tänkte inte på att fråga om ungarna, jag får ta det sen om det visar sig att hon är dräktig

Annons:
ariama
11/25/14, 9:40 AM
#14

Vad fint att det löste sig! Och burbygget blev verkligen fint!

IceJossan
11/25/14, 10:42 AM
#15

Tack :)

Buren är lättstädad också eftersom det är plast i botten och plåten på framsidan bara är att fälla framåt eftersom den sitter på plats med hjälp av en magnet :)

KickiG
11/25/14, 7:35 PM
#16

#15 Magnet! Genialt!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emmaslindh
11/25/14, 9:08 PM
#17

va bra att jag väntat med mitt bygge, får ju lite idéer härifrån 😃

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: