Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1634 ggr
Fornuddens
11/24/14, 3:55 PM

Färghjälp muskull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kull där jag funderar lite på färgerna.. Har några aningar, men tänkte se vad ni säger. Alla är satin.  Kan ni även urskilja kön får ni gärna säga vad ni tror.
De två ljusa ungarna som är kvar i boet som jag inte har enskild bild på är helvita med bara en svart prick på rumpan, så tar inte med dom här. 
Stamtavlan ser ut följande:
U: Cream fox
E: Svart variegated
UE: Coffee
UU: Siamese

Första bilden på kullen med och utan blixt.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Fornuddens
11/24/14, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blue/blå ?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/24/14, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Svart variegated?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/24/14, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En med en liten bläs.. Kan den vara någon slags creame?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/24/14, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ingen aning om vad detta kan vara.. Något ljusare i tonen än den "blåa" men kallare i tonerna än den som är mer åt creamehållet.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/24/14, 9:11 PM
#5

Läst nästan 100 gånger! Men ingen som vet? :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



ariama
11/24/14, 10:06 PM
#6

Läst - inte hundra gånger, men några 😉 - och nää, jag vet inte.

Jag kan gissa, men gissar ungefär som du gör själv. Jättesvårt att säga på så små ungar! Och en massa blekgener dessutom. Gulliga ungar att titta på dock. 😃

Annons:
StillaSinnet
11/25/14, 11:41 AM
#7

Jag vet varför du inte får några svar. Därför att svaret inte är enkelt…

Fenotypen, alltså hur mössen ser ut, är inte alltid samma sak som genotypen, alltså vad mössen genetiskt ÄR. Och att reda ut detta blir en hel uppsats som ingen tidigare har orkat ta i tu med, men jag ska försöka. Håll i dig!

Det är på tok för tidigt att säga ännu via fenotypen. Jag börjar därför nysta upp genotyperna. 

Den tecknade ungen påminner mer om splash eftersom jag inte tycker grundfärgen är vit, men det kan vara gulstick i bilderna som luras. Variegated är en teckning som inte är jättevanlig i Sverige. De flesta vittecknade är s/s som styrs av spottedgenen, typ broken, dutch, even osv. Variegated är alltid vit i grundfärgen och dominant. Finns den så syns den. minst hälften i kullen blir variegated om en av föräldrarna har genen.

Om vi först radar upp genkoderna med fokus på färg och blekgener i stammen så som du beskriver dem så gäller:

U: sö cr: a/a B/* c(e)/c D/* P/*

E: sv va: a/a B/* C/c(*) D/* P/*

UE: co: a/a B/* c(ch)/c D/* P/* (coffee och stone förväxlas ibland eller benämns växelvis för samma genkod liksom stone och beige använs växelvis vilket är olyckligt. Vare sig stone eller coffee är godkänd i Sverige. Detta är genkoden för finnarnas stone. aac(e)/c(e) är genotypen för englands stone= våra beige. Bild på morfar kan hjälpa att fastställa genkoden. Är han närmare choklad så kan det vara Mock chocolate c(ch)/c(e) eler sepia c(ch)/c(ch) )

UU: sm: a/a B/* c(h)/c(h) D/* P/*

I dessa genkoder visar det att det finns både chinchillagener, himalayagener och extremeblekningsger i stammen. Vad den svarta pappan har bakom sitt stora C vet vi inte mer än att det måste finnas ett litet c annars hade alla blivit fullfärgade.

Eftersom du visar en fullfärgad unge på en bild som du undrar om den är blå så kan båda föräldrana vara blåbärare Dd, men det gräver jag inte i här. Det vosar sig tydligt vid en bild i dagsljus.

Först måste vi säkerställa att morföräldrarnas genkoder stämmer för att lägga pusslet. Det gör vi genom att utgå från mammans fenotyp. Mamman vill jag ha till beige. Hon är för mörk för sö cr. Alltså är hon a/a B/* c(e)/c(e) D/* P/*

Eftersom mormorn är siamese och det innebär dubbla himalayagener borde alla hennes ungar vara */c(h) och det innebär att de är pointade. Det innebär att mamma till denna kull (dottern till mormor) inte kan vara c(e)/c eller c(e)/c(e) men det ser vi att hon är. Då kan vi dra slutsatsen att mormor inte är siamese. Mormor skulle kunna vara himalayan om hon är rödögd men jag vill gärna få in ett c(e) i mormor för att kunna få beige på mamman. Kan mormor vara en colorpoint? Vet du om hon är svartögd?

1.alternativ mormor: colorpoint: a/a B/* c(h)/c(e) D/* P/*

Här försvinner en himalayagen och en extremblekningsgen tillkommer. Det får resultatet att hälften av kullen som mamman föddes i kan vara c(h)/c(*) och hälften kan vara c(e)/c(*).  stjärnan visar pappans sida som just nu utelämnas.

Så lägger vi till morfars gener c(ch)/c till mormors alternativa c(h)/c(e) vilket ger en glad blandning av c(ch)/c(e) (mockchocolate), c(ch)/(c(h) (burmese), c(e)/c (sö cr) och c(h)/c (himalayan). 25% av varje, alltså två av varje i en kull på 8 ungar. 0% beige. 

Morfar kan därför vara c(ch)/c(e) vilket är mock chocolate. De är mörkare än coffee/stone. Där tillkommer nämligen ett till c(e)!

Ny beräkning på alternativ morfar: 25% mock chocolate, 25% burmese, 25% beige och 25% utan namn som kan upplevas som rö vit/rö cr eller ljus himalayan c(h)/ce). Detta är i så fall mamma mus och hennes syskon. Vet du om det kan stämma? Nu har jag fått ihop en kombination så mamma blir beige a/a B/* c(e)/c(e) D/* P/*.

Så parar vi henne med pappan sv variegated. Fortfarande med folkus på färgen. Pappans C döljer ett c på sin andra allel. det lilla c:et kan vara ett c(e), c(h). c(ch) eller bara c. Eftersom vi inte vet det kan vi bara bygga hypoteser. Bara halva kullen kommer vara blekta. Övriga ska vara fullfärgade och bärare av  blekgen. Vilken färg de visar vet vi inte ännu. Det kan bli både svart och /eller blått och kanske till och med choklad. Det beror på vad föräldrarna bär på. Den halvan som är blekta kan vi se blekgenerna på. Kombinationerna som kan uppstå beror på pappans blekgen. Är han C/c blir det 100% sö cr c(e)/c. Är han C/c(e) blir de blekta 100% beige c(e)/c(e). Är han C/c(h) blir det c(e)/c(h) alltså onamnade rödögda vita/extremblekta himalayan och är han C/c(ch) så blir det 100% colorpoint c(ch)/c(e). Sedan kan teckningen göra så att det dyker upp svartögda vita, om den vittecknade är övertecknad.

MEN… sedan har vi en ögonfärgsgen P-genen. alla kombintioner jag har angett blir rödögda om man får kombinationen pp. Är mamma och pappa bärare av röda ögon båda två så kan det alltså blir tex dove (rö svart), silver (rö blå), champagne (rö choklad), rö cream (som är både rö beieg och rö cream , pew (rö vit, dels som övertecknad vit tecknad och rödögd variegated och dels som extremblekt himalayan). pp på colorpoint, siameser, burmeser, sepia, coffe, stone och mock chocolate vet jag ärligt inte hur de ser ut. Dessutom finns individuella skiftningar. Dessa räknas in i en stor pott som "gensoppa" där enbart provparningar kan utvisa vad de i själva verket är. 

Just pga mystiken bakom okända föräldrar eller fel information via felregistrerade möss så  vill jag påpeka vikten av noggrannhet när man avlar. Uppfödare som har et mål med sin avel är sällan imponerade av överraskningar i kullen. De vill kunna sitta och räkna ut resultatet mellan två parningar på papper (eller i huvudet), genomföra parningen och upptäcka att det var korrekt stam bakåt.

jag har gett dig möjliga svar på vilka färger som kan uppstå i kullen men har lagt teckningen åt sidan. Antingen är de tecknade precis som du säger variegated, och de ser du om alla tecknade i kullen ha kritvit bottenfärg. Annars är det splash baserat från tricoloravel där din hane har blivit en vittecknad fullfärgat svart med bärare av splash och c(e)-gen

Uppdatera ungarna så vi får följa dem :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/25/14, 11:43 AM
#8

ojdå, jag har missat att mamman var fox. fox är en blekt tan och tan-genen är också dominant. Minst hälften i kullen får genen och på blekta blir den vit men på fullfärgade blir den röd/orange

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/25/14, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Bild på satiner i beige, sö cr och rö cr.

Den mörka är alltså beige aa c(e)/c(e), denn färg jag tror mamman till kullen har. Håller du med mig? Eller är hon så vit som de övriga som är cream? På dem är det nästan omöjligt att se en foxmage nämligen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/25/14, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

skillnaden på siames och colorpoint kan se ut så här. Mörk siamese snuddar vid att se ut som en colorpoint. Ibland är de mörkröda siamesögonen nästan svarta. Två bilderna är siameser. Den med ljusast öron och svagast pointer i dessa bilder är colorpoint

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/25/14, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

skillnade på himalayanoch siamese kan se ut så här. Ibland är siameser så ljusa i kroppsfärgen att de snuddar vi himalayan och himalayan kan ha så kraftig point att de tas för siamese. Himalayan är den med ljusast ögon i dessa jämförelser

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
11/25/14, 12:31 PM
#12

#7. Ja ungefär så … 😃 … tänkte jag. Fast bara "tanke-början" för jag orkade inte börja nysta, det kulle ta mig en hel dag att komma dit Artlink lyckats 😘. Om jag ens skulle kunna, jag är inte så bra på blekgenernas labyrintiska genotypiska och fenotypiska uttrycksvarianter.

Ska läsa igenom allt mycket noga, senare när tiden medger, för detta är mycket intressant.

Även jag reagerade på variegated … den har väl också genetiska defekter har jag för mig? (hanar dör eller nåt). Men "småfläckiga" kallas variegated ibland, och jag kan inte hålla skillnad.

Kvarstår gör i alla fall, att ungarna är gulliga! 😘

StillaSinnet
11/25/14, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Stone/coffe, ljusaste som ser in i kameran

mock chocolate har en tråkig chokladfärg utan röd lyster.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
11/25/14, 12:42 PM
#14

Hoppas mina bilder kan hjälpa dig att red ut föräldrarnas egentliga färger 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
11/25/14, 1:20 PM
#15

#12 Det tog i alla fall en hel förmiddag 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fornuddens
11/25/14, 5:38 PM
#16

Oj, tack för en sån bra beskrivning! :) Att hanen är variegated är nåt jag själv sagt, då uppfödaren egentligen inte visste vad han var. Men vit i grunden och svarta små prickar,kan som ni säger vara nåt annat egentligen.. 

Ska ta fram honan och jämföra med bilderna ovan, hon kanske blev lite mörk på bilden med blixt. Återkommer sedan ang det. Jag har tyvärr inte sett föräldradjuren själv längre bakåt utan har endast fått informationen att det är dessa färger som ligger bakom.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



KickiG
11/25/14, 7:40 PM
#17

Artlink, tack att du tog dig tid och delade med dig av din kunskap! ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Fornuddens
11/26/14, 7:18 PM
#18

Honan är nog beige aa c(e)/c(e),, som du säger Artlink!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



StillaSinnet
11/26/14, 9:07 PM
#19

#18 vad bra! Då vet du i alla fall det 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fornuddens
11/26/14, 9:26 PM
#20

Jomen just det. Om det gör någon skillnad i hela uträkningen, så har jag ju även syster till mamman som är  BEW. (i papprerna). Alternativt då sö cream istället? (satin)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
StillaSinnet
11/27/14, 11:17 PM
#21

#20 jag hade redan bestämt att mamman var beige när jag gjorde mina uträkningar 👍 .

Men är systern sö cr så måste någon av föräldrarna ha varit sö cr. Någon förälder måste ha haft ett tomt litet c för att kunna ge sö cr i kullen. Men det kan inte vara mamma för båda föräldrarna måste ha en extremblekningsgen också för att få beige i kullen.

Mamma måste vara c(e)/* men hon var pointad förstår jag efterosm hon har omnämnts som siamese. Himalaya har inte extremblekningsgen, och inte siamese heller så hon måste ha varit en colorpoint. 

Pappan omnämns som coffee men vi vet inte vad det grundas på. Kanske stone och coffe som i bland förväxlas som namn och stone och beige som förväxlas. kanske var han beige? men jag önskar han var söcr för det skulle hjälpa massor. 

c(h)/c(e) + c(e)/c = 25% himalaya, 25% sö cr, 25% beige och 25% extremblekt himalaya som tas för pew (rö vit). Detta är i så fall mamma med kullsyskon.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fornuddens
11/28/14, 8:15 PM
#22

Låter som om det skulle kunna stämma :) 
Ungarna har nu fått mer päls, och några har öppnat ögonen, det kommer mer bilder ikväll när jag laddat kameran :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Håller fortfarande fast vid blå på denna :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Liten tjej som ser ut som pappa upp i dagen!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Funderar fortfarande på cream..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ja, gott folk.. Denna är inte så lätt. Den har ett mörkt parti som en krage på ena sidan som ni kan se. Och en fläck på magen.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ptja.. vit med prick 😃

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Fornuddens
11/28/14, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Sö cr bör det vara 🙂

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fornuddens
11/28/14, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hela gänget

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



StillaSinnet
12/1/14, 8:40 PM
#30

#23 Blå, stämmer

#24 blåtecknad

#25 beige c(e)/ce)

#26 blå med blekgener…ev splash men vi avvaktar med den, ser lika mörk ut som beige men med blå bas

#27 övertecknad vittecknad

#28 japp, sö cr tror jag med c(e)/c

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fornuddens
12/1/14, 10:28 PM
#31

Tack! =) Den i #25 har ju även pannfläck, borde då vara beige berkshire? 
Då är alltså pappan så enkelt som blåtecknad då?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



ariama
12/2/14, 9:34 AM
#32

Berkshire har även vit magfläck och vita tassar. Fast jag har aldrig sett en mus med tecken i ansiktet som inte också haft magfläck (mer eller mindre), dvs varit berkshire.

Rolig, gullig och fin kull! 😘

StillaSinnet
1/1/15, 11:44 AM
#33

Nu vill vi se nya bilder på dina studsbollar! De borde vara stora nu 👍

och God fortsättning på nya året ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fornuddens
1/2/15, 6:03 PM
#34

Några har precis flyttat, men ska försöka få foto på resten! :) 
Tack detsamma!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
[vintermusen]1
1/3/15, 5:26 PM
#35

🙂

MaaariaS
1/4/15, 11:00 PM
#36

Väldigt fina ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fornuddens
1/7/15, 2:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu så, förlåt att ni fick vänta så länge på lata mig. Här är de som är kvar :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



ajanki
1/7/15, 9:12 AM
#38

#37 Så fina de är! Den till vänster har en fin teckning!

ariama
1/7/15, 9:16 AM
#39

De är jättefina och jättesöta! 😘

KickiG
1/7/15, 9:19 AM
#40

Ser lite annorlunda ut än korvarna i första inlägget :) Jättesöta allihopa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: