Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 743 ggr
Chilizera
12/5/14, 2:11 PM

Hane som vantrivs, tips?

Jag har en mysig hane hemma som tyvärr vantrivs, troligen pga underaktivering. Har försökt hitta ny ägare men trots flera försök på olika ställen så bor han fortfarande kvar här. Mitt liv med två barn varav en 7-månaders bebis och ytterligare möss ger mig inte så mycket sammanhängande tid och ork över till hanen,  så jag tänkte höra vad ni har för tips på enkla och snabba aktiveringsknep som jag inte tänkt på.

Jag har inte möjlighet att stuva runt så mycket i buren så hans miljö byts rätt sällan, det jag framförallt gör just nu är att ha en öppen extra bur utanför dit jag låter honom klättra ut ibland när jag har lite koll (men den byter jag inte mycket miljö i heller), jag ger honom tidningsremsor att boa med och jag gömmer ibland fröer i ihopknölade toarullar.

Annons:
Minoth
12/5/14, 5:31 PM
#1

skaffa en större bur, gärna öppen :) inredning behöver inte kosta någonting. Gå ut och hitta massa fina grenar och bark ute och inred med det, det är gratis och ger massor med aktivering. 

Men en öppen bur tror jag skulle vara guld värd för honom :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Chilizera
12/5/14, 6:54 PM
#2

Han har ett ca 30*60 cm akvarium och det får räcka för honom. Tjejerna har redan ett 1m*50cm terrarium som tar en massa plats. Tekniskt sett så kan jag bara låta bli att lägga på locket för att det ska bli öppen bur, men han är så gärna uppe och dansar runt runt på kanten så jag blir lite nervös över att lämna honom helt och hållet.

Kostnaden är inte något direkt problem, utan framförallt tiden. Att gå ut och leta grenar blir plötsligt ett helt projekt när bebis ska med och måste planeras mellan matningar och dagishämtning m.m. m.m. :P.

Minoth
12/5/14, 9:00 PM
#3

#2 fast gå ut 15 min utomhus tror jag nog att du hinner.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MissEmmis
12/5/14, 10:23 PM
#4

Om du skriver var du bor och lägger ut en bild så kanske någon som har mer tid är intresserad av honom! Håller tummarna att du hittar en bra lösning!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Chilizera
12/5/14, 10:44 PM
#5

#3 Jag tänker inte gå in på saken i mera detalj, men tyvärr är det för mig just nu inte ett enkelt och snabbt sätt att aktivera honom att behöva ta mig ut i skogen flera gånger i veckan. Jag tar gärna emot andra förslag :)

#4 Jag har lagt ut en annons om honom här, men det var rätt länge sedan nu juförsig.

ajanki
12/5/14, 10:54 PM
#6

En av dom bästa och lättaste berikningarna att ge dom är just grenar och pinnar! Dom kan klättra, gnaga m.m

Jag förstår att du har mycket att göra och inte så mycket tid över men de pinnar & grenar du plockar kan räcka i flera veckor.

Annars är ju kartonger, toarullar, äggkartonger m.m också väldigt populärt och dom får lite att gnaga på. Toarulle med papper kvar på är poppis, strö ut frön i bottenströet, häng pappersremsor i taket (om du har gallertak, går kanske annars också)

Lycka till!

Annons:
Chilizera
12/5/14, 11:07 PM
#7

#6 Enligt mina möss så är det bara sommarfärska kvistar som ger lång aktivering, övriga blir på någon timme enbart ytterligare en "möbel" i buren. Rena klättergrenar har jag redan på lager och återanvänder.

Äggkartong har han just nu i extraburen och strör ut frön gör jag regelbundet. Toarulle med papper på och remsor i taket har inte gjorts dock, det ska jag testa! :)

ariama
12/6/14, 6:52 AM
#8

akvarium utan lock kan ibland kännas vansklig när musen flänger runt på kanten. Gör en övervånging! Det finns många olika enkla sätt att göra.

Lägg ett galler över halva akvariet (tejpa så det inte kan rasa!) och en stege eller klättergren eller annat så musen kommer upp. Eller lägg en kartong tvärs över, som på bild nr 2 i den här tråden:

http://mus.ifokus.se/discussions/4f16eae9d4ebea3c9d000440-oppna-burar-igen

Allt man bygger på höjden MÅSTE vara fast förankrat, (men det är inte svårt eller tidskrävande).

Vitsen med de öppna burarna, är att mössen/musen får möjlighet att vidga sin värld! Från att bo i en instängdlåda inom fyra väggar, öppnar sig en hel värld med händelser och dofter. (gallerbur fungerar också så).

Kartonger och kartongplattor finns i överflöd i varje matbutik, de bara kastar.

Fantasin hur du ska göra med dem, får du ha själv, det finns "tusen sätt". 😃

Chilizera
12/6/14, 11:22 AM
#9

#8 Blir helt klart lockad att ha öppen bur igen när jag ser bilderna :). Min sambo är dock inte så förtjust i idén vet jag sedan tidigare. Och det känns lite vanskligt när jag tänker på dotterns kompisar, 3- till 5-åringar som yr runt som oförstående små orkaner i vardagsrummet där burarna står ;). Skulle kunna ordna ett ännu lugnare hörn åt honom, men då blir han ju mer isolerad från yttre stimuli som ändå behövs när det är lugnt.

Hur är det förresten med att ha hanar nära honor? Blir de stressade? Som det är nu står burarna rätt långt ifrån varann men jag har haft tanken många gånger att låta dem halvt umgås lite grann (inte springa lösa tillsammans dock ;) ). Men jag har tänkt att det troligen stressar hanen mer att inte få "tillgång" till tjejerna än vad det stimulerar honom positivt.

KickiG
12/13/14, 11:45 PM
#10

Det som jag tycker är så tacksamt med möss är att de blir ivriga och undersöker noga fast man bara gör en minimal förändring. Lägg in en tom papperspåse en dag, plocka ut den några dagar senare och lägg in en tom äggkartong istället. Plocka ut äggkartongen och ersätt den med en annan låda. 

Dottern och hennes kompisar kanske skulle tycka det var roligt att bygga hus och slott åt musen av tomma kartonger och toapappersrullar. Eller pyssla ihop en labyrint, och så kan ni tillsammans titta på när musen leker i den. Då aktiverar du både barn och mus samtidigt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Chilizera
12/16/14, 7:43 AM
#11

#10 Att aktivera ungarna var ju rätt smart :)

Någon som har feedback på min fundering om utifall honor och hane blir stressade av att hälsa på varann?

ariama
12/16/14, 9:50 AM
#12

#11. Möss kan vara så olika, är mitt svar (och min tanke). Tror inte att det går att svara generellt på den frågan, i alla fall kan inte jag det.

Alana82
12/16/14, 6:14 PM
#13

Jag brukar flytta toarullar mellan burarna, tänker att det blir lite stimulans i att sniffa på och ta reda på vem som varit där före

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Upp till toppen
Annons: