Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 529 ggr
Emouse
12/21/14, 6:57 PM

Planer 2015

Nu är 2014 snart slut och snart börjar ett nytt år, förhoppningsvis fyllt med massa mus skoj! Vad har ni för mus-planer för det kommande året? Vill du uppnå något i din avel? Ska du bygga en ny bur? Kommer det några skojiga utställningar? Eller vill du bara ha ett mysigt år med dina möss? 

Vill passa på att önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år!❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ariama
12/21/14, 9:43 PM
#1

Jaa, faktiskt kommer jag, för första gången i min uppfödarhistoria, att börja satsa lite även på standard!

Jag vet vad jag vill, och jag har planer och "avels-schema",  typ. (Avelsschema är lite svårt att säga/sätta upp, eftersom det måste ges utrymme för urval, och att kullarna inte alltid ger det förväntade så jag behöver förändra planerna).

Jag kommer att avla mer medvetet utifrån polygener. (det betyder egentligen bara noggrannare urval, och att använda stamtavlorna väl när resultatet inte är synligt)

Standard, det betyder att jag kommer att "gå med på" att avla även på t.ex. lite räddare - men vackrare -  möss , (jag har ju sällskapsmöss som mål hittills). 

Jag tummar på beteende och kommunikation till förmån för standard, men jag tummar inte på temperamentet!!

Jag kommer ALDRIG att släppa sällskapsmusaveln, den är min uppfödnings grundstomme, och jag fortsätter försöka förbättra medfödd tamhet, kommunikation, trygghet, oräddhet kombinerat med lugn, och möss som gillar människor!! ❤️

Jag ser fram emot 2015 med stor glädje, kärlek och entusiasm, när det gäller min uppfödning och mina möss. 😃

Det är så roligt! Jag går in på mitt nionde år som uppfödare, och hela tiden lär jag mig mera och mera!  Det tar aldrig slut!!

Alana82
12/22/14, 10:12 PM
#2

För min del så handlar 2015 om att hitta två bra temperaments avlade hanar som kan bo ihop och ingå i min uppstart när det gäller att avla sällskapsmöss :D i övrigt så får jag se vart det bär, har inte ännu hittat en färg eller teckning som jag vill ägna mig enbart åt så det spretar lite åt alla håll och kanter just nu färg och tecknings mässigt

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Upp till toppen
Annons: