Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 809 ggr
TheCottonCandy
1/5/15, 12:21 PM

Fråga om Stronghold

Hejhej allihopa! 🙂

Detta är endast en fundering jag har, men kan man använda stronghold efter öppning?

Ni vet när man har duttat på en droppe på några möss så är det ju ändå en del kvar i den lilla tuben. Då hade det ju varit smart om man kunde spara det och använda senare eftersom det då inte är lika mycket slöseri på medel som när man bara slänger det.

Jag antar att man inte kan det då man har öppnat den men jag bara undrar om någon här vet? 🙂

Annons:
KickiG
1/5/15, 2:42 PM
#1

Ingen aning faktiskt. Min veterinär brukar ge mig det jag behöver, inte mer.  Läser man på www.fass.se så står där att den ska förvaras i oöppnad förpackning, inget annat om hållbarheten.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014#linkstorage

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
1/5/15, 5:30 PM
#2

Jag vet inte heller. Jag vet bara att man ska vara försiktig med läkemedel på så viss att man inte "undermedicinerar". Givetvis övermedicinerar man inte heller, men med undermedicinering är risken stor att bakterier eller parasiter överlever sin behandling, och blir immuna mot läkemedlet ifråga.

Om verkningsgraden minskar i en öppnad förpackning, undermedicinerar man. Och sedan kanske det inte finns någon medicin alls som man kan använda.

Sprider sig parasiterna (eller bakterierna) till andra möss "ute i världen" blir det ännu värre, eftersom immuna/resistena sjukdomar inte kan behandlas.

TheCottonCandy
1/7/15, 4:24 PM
#3

#1 Nä jag sökte också och hittade heller inget om öppnade förpackningar. Tack för svar i alla fall 🙂

TheCottonCandy
1/7/15, 4:27 PM
#4

#2 Jo precis, är alltid försigtig när jag väl behöver medicinera så jag inte under eller överdoserar🙂

Tack för svar!

Lamina
1/7/15, 6:25 PM
#5

Hmm… Har aldrig funderat på det. Brukar sällan ha någon öppnad burk liggandes då jag förr i tiden sällan behövde behandla med stronghold, så det hann torka ut. Och när jag hade uppfödning gick det åt en hel flaska att behandla alla djuren. Men nu när du säger det så… Jag fick ju ta bort alla mina möss för 2 månader sen p.g.a parasiter. Den musen dom kom med, honom behandlade jag det första jag gjorde när jag kom hem med honom med stronghold från en öppnad flaska… Det hjälpte ju uppenbarligen inte då hans bo var fullt av parasiter en vecka senare. Frågan är om det var därför eller om dom redan var resistenta, för inga senare behandlingar bet på dom heller. (Dom åt upp en hel kull ungar en vecka efter att jag behandlat dom med en oöppnad tub…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: