Annons:
Etikettfotografier
Läst 923 ggr
LitenEstelle
1/9/15, 10:55 AM

Gammal bild på Rambo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en väldigt gammal bild på min lilla engelska mus Rambo, som jag köpte år 2007 hos en uppfödare i Åkarp. Tror att uppfödaren hette något i stil med "Fairytails". 

Det framgår inte så tydligt av bilden men hans täckning var Dove Tan. Rambo levde tyvärr ensam då jag inte visste bättre då… Dock blev han äldst i kullen och höll sig frisk och glad ända tills han dog av ålderdom, så jag hoppas och tror att han inte hade det så pjåkigt i alla fall.

(e.s.) 

Annons:
ariama
1/9/15, 11:02 AM
#1

Söt Rambo. Eftersom han var en han, var det nog bäst ändå att han bodde själv.

LitenEstelle
1/9/15, 11:12 AM
#2

Jaså? Möss är ju flockdjur, så jag utgick från att även hanar trivs bäst med sällskap och att man därför borde hålla dem minst två och två 🤔

(e.s.) 

KickiG
1/9/15, 11:47 AM
#3

#2 Många hanar är så revirmedvetna att de inte vill ha andra hanar i närheten. Det kan bli riktigt allvarliga slagsmål med svåra skador och till och med död för förloraren som följd.

I naturen lever möss i flockar, men då rör det sig om en hane och några honor samt deras ungar. När hanungarna är vuxna flyttar de till ett eget revir. Men i fångenskap är det inte bra att ha hanar och honor tillsammans eftersom man väldigt fort har väldigt många ungar då.

Vissa uppfödare avlar på temperament, och då kan bröder eller far och söner gå tillsammans. Men det är inte garanterat att det lyckas, och jag tycker man skall vara erfaren med möss för att kunna ha det så. Vid minsta lilla tecken på att de börjar bli osams måste de skiljas åt, för de går väldigt lätt och fort överstyr.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

LitenEstelle
1/9/15, 11:52 AM
#4

#3 Där ser man! Vad skönt, då behöver jag inte ha dåligt samvete för att Rambo levde ensam 🙂

Så möss skiljer sig från råttor på det sättet? Jag har nämligen haft råttkillar innan som gick jättebra ihop och även om det var lite småbråk ibland så blev det aldrig allvarligt.

(e.s.) 

KickiG
1/9/15, 11:58 AM
#5

#4 Jo, där skiljer de sig åt. Och nej, du behöver inte alls ha dåligt samvete. Rambo hade det garanterat mycket bättre ensam än tillsammans med en annan hane.

Rambo ser ut att varit en fin kille på bilden! Hur gammal blev han?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

LitenEstelle
1/9/15, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

#5 Han var så himla fin, ja! Jag minns inte exakt, för det var så länge sedan jag hade honom, men jag har för mig att han blev mellan 2 ½ och 3 år gammal. Han var helt tumörfri och sjukdomsfri, det var bara fram mot slutet som han blev en gammal gubbe snabbt.. så jag fick låta honom somna in när han inte längre orkade.

(e.s.) 

Annons:
KickiG
1/9/15, 12:11 PM
#7

#6 Vilka fina bilder. Och vad härligt att han fick vara frisk, och leva så länge.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
1/9/15, 1:08 PM
#8

Sicken jättefin kille!!

Så kul att han var frisk och blev så gammal!

Emouse
1/9/15, 2:23 PM
#9

Vilken sötnos❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: