Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2348 ggr
denaesboz
1/10/15, 9:33 AM

Hur många Kullar från samma hona?

Hejsan! Kom och tänka på en sak som inte nämns så ofta. Jag har kollat runt på sidan om rekommendationer om hur ofta man kan ta kullar på en och samma hona. Jag vet att jag hittade ett inlägg för ca ett år sedan men kommer inte ihåg vad som stod där XD Så min fråga till er som håller på med uppfödning, hur täta kullar tar ni på samma hona? Vad tycker ni är lämpligt? Super tacksam för svar! :D

Annons:
Lamina
1/10/15, 9:45 AM
#1

2 kullar, max 3. Och då helst med någon månads mellanrum från det att ungarna flyttat tills nästa parning för lite vila. Men det är inte absolut nödvändigt, bara lite mer skonsamt för honan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Velinga1984
1/10/15, 10:27 AM
#2

Jag har gjort direkt omparning, dvs låtit hanen gå kvar med honan. Sen när hon blivit rund så har hanen flyttat med sönerna och honan gått kvar med sin dotter. Sen fick hon inga mer kullar eftersom hon behövde lång vila efter och åldern tog stopp.

Ska inte sönerna flytta med pappan så ser jag inte anledning till en tät kull. Man behöver inte stressa fram kullar, utan jag ser helst hur första kullen blev först gällande popcornstadiet, kontaktsökande osv. 

Nu är min uppfödning vilande, men jag hann bli registrerad svemus-uppfödare innan min minste son satte stopp för min uppfödning. Men jag ser min uppfödning som vilande, inte avslutad ;) (Minste sonen har problem med sina luftvägar så jag vågar inte ha för många möss just nu, när han föddes så fick jag ge bort alla möss) 

ariama
1/10/15, 12:38 PM
#3

Oftast en kull. ibland två om det är en extra bra hona.

Sällsynt tar jag 3 kullar, men då har jag någon stark tanke bakom. över tre tar jag aldrig!

Att ta med i tanke-beräkningen, är att man aldrig i förväg kan säga om en kombination (hona - hane) verkligen är en bra kombination eller inte. Samma avelspar kan ge bra avkomma med annan partner, men i kombination - även om allt ser ut att stämma och de enskilda djuren är mkt bra - kan resultatet bli bedrövligt.

Tsunamis
1/10/15, 2:10 PM
#4

Beror på vad man har för mål men max 3. Vill man föra den linjen vidare så brukar det ju räcka med 1 kull. Jag föder upp fläckiga möss och har vid kull 3 fått åtminstone 1 fläckig jag är nöjd med. Det är ju också lite speciellt att föda upp fläckiga pga detta. Har jag inte fått något jag är nöjd med använder jag en syster eller spar någon åtminstonde hyfsad avkomma ur första honan.

MvH  Tsunamis

Alana82
1/10/15, 8:59 PM
#5

Det här har jag grunnat på ett tag nu, alla pratar om att det är viktigt med vila mellan kullarna och att inte ta för många kullar men hur är det med många brunstperioder på varandra? i alla fall på katter vill man inte har för många löp eftersom det kan påverka individen negativt, ofta tar man två till tre kullar på en hona, en om året ungefär och sedan blir det kastration eftersom det inte är naturligt med en hona som löper gång på gång utan betäckning och kan leda till sjukdom,

Hur resonerar musuppfödare kring detta? han man sett några negativa effekter av väldigt få kullar på mushonor eller påverkas de mindre av att brunsta gång på annan?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
1/11/15, 10:09 AM
#6

#5. Inte ens tänkt tanken! Intressant med nya tankar.  

Möss brunstar ju ca var femte dag, så det blir många brunster i ett liv. Vet bara, att både människor och möss generellt sett blir äldre om de inte fått barn!

Ett teveprogram nyligen, en dokumentär om hur gamla människor kan bli, var den gemensamma nämnaren på de pigga och glada 100 + -åringar  att de "inte fört sina gener vidare".

Mushonor får lättare juvertumörer när de får/fått ungar. 

Beteendemässigt har jag inte märkt någonting alls! Någon annan som har?

Vad är det som utmärker en katthona negativt i längden, om hon inte får ungar?

Annons:
Alana82
1/11/15, 3:33 PM
#7

Citat från Katter.nu (jag är inte så inläst på området, bara hört det från andra uppfödare)

"Många honkatter har uttalade löpningssymtom, med stark rastlöshet, matvägran, högljudd vokalisering och urinering på oönskade ställen. De kan, om de löper ofta, snabbt gå ned i kondition"

Citat från imladrisbirmor.se

"Förlängd löpning

Om honkatten löper längre än 3 veckor i sträck (19-22 dagar) har hon förlängd löpning.

En långvarig ökning av löpningshormonet östrogen, kan ha negativa effekter på honkattens hälsa. Östrogen ger en tillväxt av livmoderns slemhinna. Denna tillväxt förbereder livmodern för en eventuell dräktighet. Efter löpningen när hormonnivåerna åter är låga tillbakabildas livmoderslemhinnan igen. Vid långvarig eller tät upprepning av östrogenstegringen kan tillväxten av livmoderslemhinnan bli onormalt kraftig och katten kan få det man kallar cystisk endometriehyperplasi, vilket innebär en onormal förtjockning av livmoderns slemhinna med cystabildning av livmoderns körtlar. Denna onormala tillväxt kan göra honkatten steril och kan även bana väg för infektioner i livmodern.

Ett förlängt löpningsbeteende kan också vara ett symptom på att något är fel med äggstockarna.

En del honkatter kan visa löpningsbeteende mellan perioderna med mogna äggblåsor och förhöjt östrogen. De fortsätter alltså visa löpningsbeteende i de perioder när de inte kan bli dräktiga. Andra honkatter har så kort intervall mellan östrogentopparna och tillväxten av äggblåsor att de aldrig riktigt hinner går ur löpningbeteendet innan nästa löpning börjar. Detta är inte onormalt men kan ta på kattens (och ägarens) krafter och kan på sikt leda till problem som beskrivits ovan varför det kan vara bra att under en period förhindra att honkatten löper."

Hinner inte leta mera nu och har inte fött upp katter själv så vet bara vad jag har hört och läst från andra

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
1/11/15, 4:48 PM
#8

Okej, tack. Det var inte lite det.

Jag som sysslar med avel, undrar ju om det inte är något som kan styras via klokt urval? Om jag jämför med höns, så är ju vissa rasers ruvinstinkter bortavlade, de värper bara ägg. Medan andra (särskilt gamla lantraser) pluppar ut några ägg, och sedan ska de ruva, och inget kan få dem på andra tankar.  Om det nu är någon jämförelse…

Fortfarande är det inget problem jag känner igen hos möss.

Alana82
1/11/15, 5:58 PM
#9

Så ingen som vet om det stressar mus kroppen på någe sätt att inte få bäbbar? tror inte det men undrar om någon har forskat på saken

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

KickiG
1/11/15, 6:10 PM
#10

De enda djur jag kommer på som det stressar på att inte få ungar (alternativ naturligtvis sterilisering) är katt och tamiller. 

Jag känner spontant att om mössen stressades allvarligt av att inte få ungar så skulle vi veta om det. Det har forskats så mycket på och med möss, så någon skulle ha snubblat över den kunskapen om inte genom att söka den, så i misstag. Men, det är vad jag tror.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: