Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1564 ggr
[Tasti02]
1/11/15, 1:05 AM

Sjuk eller med musbebisar?

I slutet av Juli förra året köpte jag mina två första möss, två honor. Den ena är gråfläckig och har en infektion i ena ögat och sedan har jag en som är svartfläckig. Den svartfläckiga(som heter Dina) är åtta månader och jag köpte henne och den andra(Emii) när de var 10 månader. Dina har nu börjat andas tungt och har en liten vit prick över varje öga. Den har också blivit lite tjock och verkar nästan trött/deprimerad, den sitter helst inne i ett hus eller någonting. Jag brukar ge dem gurka och ibland pumpa kärnor som de tycker jättemycket om. Är det någon som vet om Dina är sjuk eller om det är så att den gråfläckiga ären hane och hon är med musbebisar? Eller behöver jag ge dem ännu mer aktivering för att Dina är deprimerad?

Annons:
KickiG
1/11/15, 8:09 AM
#1

Om den gråfläckiga skulle vara en hane så tror jag att det skulle ha blivit bebisar tidigare. Och eftersom Dina andas tungt och helst sitter i ett hus så verkar det som att hon skulle vara sjuk. Låter det när hon andas, som ett pipande eller rosslande ljud? Eller lite som ett fågelkvitter?

Äter hon och dricker som hon brukar? 

Jag skulle föreslå att du ger henne lite extra material att bygga bo med så hon håller sig varm. Rivet tidningspapper eller rivet hushållspapper är bra bomaterial som gör att det är lättare att hålla sig varm. 

Ge även hälsosam mat att äta t ex spenat eller ärter om du har det hemma. Fet fisk t ex lax är också bra.

Skulle du kunna ta ett foto på Dina så får vi se hur hon ser ut?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Tasti02]
1/11/15, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Vi gav henne olivolja igår, och det lapade hon i sig, men inte allt på en gång då såklart. Jag ska nog lägga i lite tidnings remsor, det brukar de tycka är både kul och mysigt! Du ser bilderna nedan…

[Tasti02]
1/11/15, 9:10 AM
#3

Hon äter och dricker lite sådär, men jag lägger in gurka som hon äter på… Hon andas vanligt för det mesta, men ibland piper det till som om hon skulle nyst nästan.

ariama
1/11/15, 10:23 AM
#4

Det låter som om båda dina möss har någon infektion i kroppen som deras immunförsvar jobbar med. Instämmer med Kickis inlägg. Värme och näringsriktig mat.

Hon ser inte alltför sjuk ut på fotona (lättare att se i verkligheten) men inte heller helt okej. Dräktig är hon i alla fall inte, din gulliga mus.

Det där med "deprimerad" kan du glömma. Men något är inte helt okej, troligtvis en infektion av något slag då, hos dem båda. Även andningen visar på det. 

Helst skulle du nog behöva gå till vetrinär med dem, och få medicin så du vet att de blir friska.  Det svåra är att få tag i en vetrinär som kan något om möss så de får rätt behandling.

[Tasti02]
1/11/15, 11:19 AM
#5

Ja okej, tack! Jag får försöka hitta någon veterinär som kan något om möss.

[Tasti02]
1/12/15, 7:48 AM
#6

Är det någon som vet en muskunnig veterinär i Falun eller iallafall i närheten av Falun?

Annons:
Lamina
1/12/15, 3:46 PM
#7

Mus kunnig vet jag inte. Men Marianne Mellberg på Falu djursjukhus är sjukt bra. Hon kunde en hel del om råttor när jag brukade vara "patient" där. Och hon lyssnar på ägaren och tar reda på det hon inte själv kan. Kan starkt rekommendera henne.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tasti02]
1/12/15, 4:26 PM
#8

Tack så mycket! Ska försöka få tag på henne isånnafall. Det fanns inte ens något på internet om någon muskunnig i Falun!

Vattnadal
1/13/15, 1:50 PM
#9

Marianne är jättebra. Hon fanns i närheten av mig tidigare, gick till henne med möss, kaniner, fåglar och reptiler.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tasti02]
1/13/15, 3:23 PM
#10

Toppen! :D

[Tasti02]
1/13/15, 10:47 PM
#11

Oj då, nu har jag upptäckt en sak. Det ser ut som att Emii är en kille så jag har särat på dem, och sedan råkade jag skriva i det första inlägget här att jag köpte dem när de var 10 MÅNADER. Jag menade såklart veckor!:'D

KickiG
1/14/15, 6:46 AM
#12

Har du fått tid till veterinären redan? Jag skulle föreslå att du tar med båda mössen när du åker dit, så kan ni kolla upp både kön och hälsa på bägge på en gång.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Tasti02]
1/14/15, 7:03 AM
#13

Okej, det får jag göra.

Annons:
[Tasti02]
1/14/15, 7:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har lyckats knäppa kort på den gråfläckiga, och har jämfört lite med andra bilder. Jag tycker att det ser ut som en kille.

alwaysBFF
1/14/15, 2:49 PM
#15

Det ser ut som att det är en kille .

ariama
1/14/15, 6:19 PM
#16

Hona.

alwaysBFF
1/14/15, 9:51 PM
#17

Oj! Menade hona 😂

[Tasti02]
1/16/15, 5:51 PM
#18

Oj då! Nu har båda mössen varit hos veterinären, och Dina kom inte tillbaks. Emil hade bara en infektion i ögat som vi fick medicin till, men Dina hade en tumör som satt i hennes mage och tryckte på lungorna. Det var tumören som gjorde att hon inte kunde andas så bra. Det var mamma som tog henne till veterinären men när hon kom dit och skulle "checka in" så låg Dina på sidan i transportburen och andades inte. Jag är jätteledsen:(

Lamina
1/16/15, 6:40 PM
#19

Vad tråkigt, beklagar sorgen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
1/16/15, 6:55 PM
#20

Verkligen sorgligt, skickar tröstekram.

Annons:
[Tasti02]
1/16/15, 7:46 PM
#21

Tack!❤️

KickiG
1/17/15, 8:02 AM
#22

Beklagar! Sov sött lilla Dina. 🌺

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1/17/15, 8:16 AM
#23

Kom att tänka på en sak, kollade veterinären könet på den andra musen? Är det en  hona eller en hane?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Tasti02]
1/17/15, 8:43 AM
#24

Ja, veterinären kollade det och sa att det en en hona, som tur var!

Skogshumblan
1/18/15, 5:19 PM
#25

Beklagar att du förlorade en av dina små ❤️

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Emouse
1/18/15, 7:08 PM
#26

❤️🌺

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Tasti02]
1/18/15, 7:13 PM
#27

Jag saknar henne mycket, tack för medkänslan!

Annons:
Emouse
1/18/15, 7:17 PM
#28

#27 usch ja, saknaden av ett litet djur med stort hjärta❤️ Styrke kramar!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: