Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1667 ggr
ariama
1/11/15, 5:48 PM

Samma - men olika - färg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Samma färg, dvs färg-gen, kan ge så olika färg-nyanser. Genen är densamma, dvs färggenen. Polygenerna är däremot olika, det är de som ger själva nyansen. Eller teckningen när det gäller de tecknade mössen.

Med andra ord, det är polygenerna vi avlar med. Det är de som avgör om färgen är bra eller inte, standardmässigt.

Sätt gärna in jämförelsebilder i den här tråden, ni som  har.

Jag börjar med chocolate. Enligt standarden ska färgen vara mörk, som mörk choklad, men fortfarande ha en varm ton, dvs "röd-ton". Färgen får inte vara "kall".

Genetiken är aa bb  (och C* D* E* P* ). Smaska (ljus) och Simantha (mörk, ser nästan svart ut i vissa lägen). Simantha har bäst färg (standard, vad jag tycker själv är en annan sak). Trots sin mörkhet har hon fortfarande en lite röd lyster.

Annons:
Tsunamis
1/12/15, 1:53 PM
#1

Jag har säkerligen några jämförelsefoton någonstans, lägger gärna in dem så fort jag får lite tid till det.

Just Choklad kan ju ha Cordovan  b(c) med i spelet också, vi har helt klart den genen i sverige.

MvH  Tsunamis

ariama
1/12/15, 3:47 PM
#2

Cordovan i Sverige. Har vi? Jag vet inte.

Jag pratade med holländska domaren Vibeke på SM om cordovan. Jag sa att den finns i Finland, men hon sa nej. Hon sa att de SA att de hade den, men det har de inte, enligt henne. Själv hade hon bara sett två st cordovan i hela sitt liv, och de var så mörkt chocolate att de nästan var svarta.

På en utställning när Anniina dömde, och jag köpte chocolatehona dräktig med tanhane av henne, frågade jag om cordovan, men då ville hon inte ens veta vad jag menade - och det vet hon givetvis. Vet inte vad som blev fel i kommunikationen, eller varför.

Helt klart går vanlig chocolate bb att selektera mycket mörk, liksom svart kan selekteras till att nästan likna extreme black. Liksom röd går att selektera djupt mörkröd - men alla dessa färger, är mycket svårt att få fram och kräver lång tid, många möss och uthålligt avelsarbete. 

Medan vissa andra färger som t.ex. dove eller begie, är lätta att selektera ljusa eller mörka.

Cordovan är dominant över vanlig chocolate, och är inget som "bara dyker upp" helt plötsligt. Var skulle de finnas? I Sverige? *nyfiken* Vem har dem?

Tsunamis
1/12/15, 7:50 PM
#3

Holländska importer som i sin tur härstammar från europeiska linjer. Sen om det stämmer vet jag ej jag satt bara och lyssnade till andra domaren Dave som förklarade det. Kanske de har Cordovan i England om det är så att han sett fler förut.

MvH  Tsunamis

ariama
1/12/15, 8:49 PM
#4

Kan vara intressant att veta hur det ligger till. Jag har inte ens sett cordovan på bild. 😃

Tsunamis
1/28/16, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Funderade på Cordovan igen. Vad är det annars som ger så här stor färgskillnad i samma kull?

Cordovan syns tydligen vid bara en gen, så den mörka här kan alltså vara b(c)b och den ljusa bb.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1/28/16, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till bild, gillar inte bildspelsfunktionen riktigt.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
1/30/16, 9:41 AM
#7

Jag vet inte … Jag vet faktiskt inte. Det verkar vara så mycket som spelar in på vilken nyans av choklad färgen får. Det finns allt, från mörk till ljus, från varm till kall (oberoende av nyans), från ren choklad till choklad med grå- och/eller beige-ton.

Om musen bär på blekgen kan det ge tydlig utslag i färgen. Å andra sidan kan en störtbra djup chockladfärg ge blekta ungar …

Tror det är mycket som spelar in, polygener av skilda slag inte minst.

Vad eller hur cordovan är och ser ut, eller kan samspela i chocolate, har jag inte den blekaste aning om.

Blekgenerna spökar, men inte alltid. Det är lite lustigt med de recessiva generna. Ibland kan man inte på några villkor se att en mus bär på en recessiv gen. Andra gånger "läcker genen".

T.ex. kan en del chocolate som bär på RY få en mysko svag "gul marmorering" på sidorna. Liksom chocolater som bär blekgen kan få "beige-ton". Jag kallar det att "genen läcker".

Du kan mycket väl ha cordovan där, eller så handlar det bara om polygener.

Jag hade en mushona som var svart som unge, kolsvart, innan hon fick päls. Kolsvart pigment i huden. Hon blev sedan chocolate i pälsen, en oerhört läcker mycket mörk chocolate. Där misstänker jag cordovan. Tyvärr var hon inte i avelskvalitet, så genen är borta igen.

Och jag har ingen aning. Det finns för mycket som spelar in och kan ge utslag, när jag inte har ett facit att utgå från, från början.

ariama
1/30/16, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Förutom Chocolate   a/a  b/b   och 

Chocolate cordovan   a/a   b(c)/b(c)

är det ju numera lätt att även få in

Extreme black   a(e)/a(e)   b/b   (extreme black och chocolate)

eller  a(e)/a(e)   b(c)/b(c)    (extreme black och cordovan)

och/eller dessa i heterozygot form, dvs "blandat",  a(e)/a  b(c)/b  osv. Pfuuhhh… 😃

Jag har fått in extreme black via inköpta splash. Min Queen (bilden) tror jag har en a(e) gen och alltså är "halvt extreme black".  Homozygot kan hon inte vara. Svärtan ända ut i tåspetsarna kan ju även ha att göra med lång svart-färg-avel bakom, och polygener.  ALL avel handlar ju i slutänden om polygener.

ariama
1/30/16, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Även RY uppvisar ju sådana där enorma skillnader pga både genetisk bakgrund och polygener. Den genetiska bakgrunden bör vara chocolate på alla i den här kullen, dvs samma.

På bilden här är de två ungarna överst till höger båda RY.  Man kan tro att det är två olika färger!

ariama
1/30/16, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Medan en mer stabilt framavlad RY-färg ser ut såhär. Gäller främst ungen i mitten. (på bebisar förstås, färgen förändras ju med åldern). Bebisfotona tagna idag.

ariama
1/30/16, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Så fort jag köper in någon ny mus för att avla ut, förändras ju alla färger drastiskt i några generationer, innan jag fått upp färgerna på något så när rätt spår igen. 

Fast det är också kul att exprimentera. Här har det nu dykt upp (vilket också var meningen) RY-splash. 😃

Tsunamis
1/30/16, 7:34 PM
#12

Åh vad kul att se att du äntligen fått lite RY Splash! :D Vad tror du om att lägga till rödögt? För att se om mer rödfärg består.

MvH  Tsunamis

ariama
1/31/16, 2:26 PM
#13

Hmm, "rödögt", vilken gen då, siames som blekgen då, eller? eller tänker du rödögdgenen pp? Fast vad jag förstått är det visst svårt att få både c-blekning och p-blekning på samma djur pga att de sitter ganska nära på samma kromosom?

Oavsett är förstås svaret nej 😉.  Jag vill inte tillföra fler gener än de jag har, vill hellre ha kontroll, än gensoppor som även ger mig färger jag inte önskar. Jag kommer inte fortsätta med broken heller.

Det finns visserligen några olika färger och teckningar som jag vill ha, men de skulle kräva för många djur för att få ordning på. Jag kan inte ha "för många möss", och jag måste kunna avla dem alla ihop liksom. Olika linjer fördubblar ju nästan antalet.

Mina self/berkshire är mitt förstahandsval, och det jag aldrig släpper/ återgår till hela tiden. I färgerna RY, chocolate och just nu även svart, och tan. Även splashgenen utgår nog så småningom, därför att jag inte vill ha blekgenen.

Då kan jag inte blanda "tecknat" hur som helst, för det blir bara "slarv-teckningar" i slutänden och det vill jag inte ha! Även två parade bra broken (utifrån mina förutsättningar) gav endast "slarvteckning" i kullen. 

Jag är inte beredd att lägga ner tid och möss på att försöka få fram rena broken, eller annan teckning (utom berkshire då). Berkshire är nästan self, i mina ögon.😃 Bara en liten stjärn och vita strumpor - och så lite vitt på magen, bara så att mössen går att skilja åt. Och vackert är det.

Annons:
Grodan
1/31/16, 2:31 PM
#14

VARNING OT!

.

RY Splash!!! Grattis, vad kul ❤️

(amaira som skulle låta bli c-generna… hahaha)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/31/16, 2:31 PM
#15

Vilken skillnad en rödögd c-blekning gör på oblekt RY (pfuh vilken mening Snopen) jämfört med sö c-blekning har aldrig ens funnits i min tankevärld. Det är ju enbart i splash som det kan synas. När det gäller rödögongenen p/p så bleker den ju inte gult alls i stort sett (därför kan man ha tan på dove osv).

Så splash på rödögd RY skulle knappast synas. Rödögd RY/DY blir (enligt min erfarenhet) mer "ren" i färgen, dvs inte så sotad, och alltså lite mer lysande, men någon revolutionär skillnad gör det inte, enligt mig.

Splash kan man ju ha med rödögonblekning också om man vill, men jag tror konstrasterna inte blir så tydliga. Har en dove-splash, syntes ganska tydligt när hon var bebis men svårt att se nu. Tänk, en "rödögd svart" (dove-splash med mkt svärta), är nog tyvärr mest en dröm.

Tsunamis
1/31/16, 9:52 PM
#16

#15 Är du helt säker rödögd RY Splash inte skulle synas? 

Jag menar alltså utan c-blekning, det som Roland beskriver på sin hemsida att Splash påverkar rödögda möss och läcker ut i färgen, och syns. Jag fick ju en till synes Dove Splash (eventuellt extreme då det ligger i linjerna) som nu ägs av Minoth jag ska kolla lite om det är så att den honan fått icke c-blekta ungar med sina parningar med c-blekt hane. Vet att den fått Blue ungar utan points men just Blue kan ju vara knepigt att se om de är Blue Stone eller liknande.

MvH  Tsunamis

ariama
2/1/16, 7:34 AM
#17

Jag är inte säker på nånting. Jag tänker teoretiskt, vilket sällan stämmer rakt av i verkligheten.

Jag tar fasta på blekfärgen.  En rödögonblekt svart splash bör då vara splashad i dovefärg och svart. Medan en c-blekt svart borde ha större kontraster eftersom den blir splashad i beige och svart, eller creme och svart (eller burmese och svart eller whatever blekgen). Det svarta består, blekfärgen beror på blekgen.

En dove-splash bör då vara dove och svart. Vilket förstås inte stämmer på min dove-splash som jag har … (utan tvivel har!)

Därför tänker jag att att pp-rödögd RY/DY blir splashad i gult och gult, med ytterst lite kontrast i färgen, eftersom skillnaden i mina ögon är ytterst liten, eftersom pp inte bleker gult.

Sedan vet jag inte vilka övriga effekter splashgenen har, och hur den egentligen beter sig. För den verkar inte vara "logisk", så som jag tänker. Jag förstår den inte.

"Splash påverkar rödögda möss och läcker ut i färgen, och syns." Jag förstår inte den här meningen heller. Vad är det som läcker ut, och i vilken färg? 

"Splash" är för mig fläckar av grundfärgen i blekt och oblekt form. Så länge vi inte pratar om tricolors, så finns varken vitt eller någon annan färg, som jag förstår det.

Sedan kan det se ut som fler färger därför att musen t.ex. är sotad (ger mörka fläckar på ryggen och ljusa på sidan), skuggad c(h)-genen, eller de blekta och oblekta fläckarna marmorerat och ger ett mellanting.

Men ärligt talat, jag förstår mig inte på splash-genen. Även om jag fascineras av dess olika uttrycksformer som skiftar så mellan olika färger och olika blekningar.

Tsunamis
2/1/16, 9:08 AM
#18

Jag kikar lite nu och gräver efter den paragrafen där han skriver mer om Spash + rödögd blekning. Det verkar ändå som om han parade c-blekta rödögda (Argente Cream) och fick då dessa: http://www.repage7.de/memberdata/drofi/P7117540.JPG

och en till bild: http://www.repage7.de/memberdata/drofi/P7117543.JPG

Det här med att Splash 'läcker ut' på rödögda färger har att göra med att c-locus ligger så nära p-locus på samma kromosom.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2/1/16, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Aha så här var det:

Spl/* has an influence on p/p without c-dilutions, but only for the first 4 weeks. The adults do not show Splashed anymore. Here are pictures of three Spl/* p/p babies and her Spl/* p/p sa/sa mother and her little splashed brother: http://www.repage7.de/memberdata/drofi/pinkeyed_Spl-babies.jpg

http://www.repage7.de/memberdata/drofi/Ears_1.jpg

Så ja stryk min parentes att c-blekning inte behövs för rödögda 😛

Skulle även nämna att Minoths hona inte verkar ha fått ungar utan c-blekning så även hon  är en c-blekt Splash av något slag. Bild på den honan nedan.

MvH  Tsunamis

ariama
2/1/16, 9:44 AM
#20

#18. Jag förstår ändå inte. Vaddå "läcker ut", vad är det som läcker ut, och vartdå? Ser bilden/länken, men förstår inte, jag ser en splashad splash. Splash i sig själv "läcker ju ut" en massa färg på en blekt mus, vad menar han mer som skulle läcka ut, utöver det?

"Spl/* has an influence on p/p without c-dilutions, but only for the first 4 weeks. The adults do not show Splashed anymore." Tack! Ungefär så är det med min dove-splash. Kan försöka fota henne idag.

Vilken nyans en vanlig splash får, dvs en svart splash, beor ju fullständigt på vilka blekgener som är inblandade. Man kan avla fram allt från riktigt mörka till riktigt ljusa splash, i samma svarta grundfärg. Mintohs är en riktigt ljus variant, men i vilken grundfärg? Ser inte svart ut.

Även svart eller röd ögonfärg beror ju på inblandade c-blekfärger. Splash är en riktigt knepig färg, i och med att så många, och helt olika och fristående gener/varianter är inblandade, och C-gensvarianterna är ju svåra/"hopplösa" redan från början.

Sen ska vi inte börja prata om tricolor!! Ett helt gäng oerhört svåra gener och varianter att arbeta med. Det är MÅNGA gener till att börja med, och teckningsgenerna är ju otroligt svåra att hålla rena. En bra tricolor måste baseras på en bra broken, tänker jag, och redan där kraschar alla mina tankar på att försöka få fram en tricolor (värd namnet)! 🙂

Annons:
Tsunamis
2/1/16, 10:14 AM
#21

#20 Fråga inte mig jag har inte gjort någora testparningar annat än Minoths hona dök upp och vi försökte komma underfund med vad hennes färg var 😛 Den honan har gett blå färger så hon skulle kunna vara blåbaserad. Hon sattes nu i par med en tydlig blåbaserad splash (men svartögd) så vi får se vad som dyker upp i den parningen helt enkelt.

Jag vet bara att c-locus ligger på samma kromosom som p-locus och därför kan man se ett  samband mellan dessa gener. 

Sen kommer Splash som gör sig synlig på c-blekta färger och lite synlig på unga p-färger. 

Sen utöver det kommer frågan hur mycket färg skulle bevaras på en c-blekt rödögd RY. Ser man till Rolands Argente Cream Splash så verkar det vara ganska mycket färg kvar på dem. 

Men detta beror alltså på hur mycket färg skulle en c-blekt rödögda RY ha kvar från början. Självklart beror det på vilka c-blekgener man använder. Argente Cream har ju c(ch). Är det en gen värd att använda? 

Du kunde inte ha så många möss hemma så kanske förblir det en obesvarad gåta. Kanske är det här din första kull RY Splash så då har du ju verkligen bara börjat och inte kommit till steg 2 där du funderar över vilka c-gener som kan vara bättre än dem du nu har i din kull.

MvH  Tsunamis

ariama
2/1/16, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

"… hur mycket färg skulle bevaras på en c-blekt rödögd RY. Ser man till Rolands Argente Cream Splash så verkar det vara ganska mycket färg kvar på dem.  "

Ååh, det här slår knut på min hjärna … 😛.

Det är klart det måste vara färg kvar på dem, eftersom de oblekta partierna har kvar orginalfärgen. Det är ju bara blek-färgen som bleks, liksom.  Och den bleks olika på svart kontra gult pigment. Samt olika av c- eller p-gener.

Teoretiskt vet jag vad som vore bäst (med gult pigment är chinchillagenen absolut bäst för tri och spl), men jag har mycket liten praktiskt erfarenhet, och lär som du säger inte heller få det. 

Skriver en ny tråd där jag försöker reda ut begreppen, här:

http://mus.ifokus.se/discussions/56af624d8e0e745abf000b80-hur-olika-blekgener-bleker-olika-farger

Jo, här kommer fotot på Min Duva, dove-splash. Ihop med mamma SE-Ajanki´s Ardmore, dove/tan sh.  Det finns en aning om att hon är splash, men endast i en del enskilda mörkare stickelhår som nästan inte ens anas…

Skiftningarna som syns på fotot är endast ljusblänk, inte något splash-aktigt.

Skillnaden i dove-färgens nyans (mörk och gråaktig kontra ljus och silverfärgad) vet jag inte vad det beror på, antingen polygener eller att Duvan har blekgener som påverkar, eller båda delarna. Splash kan man ju inte bli klok på.

Upp till toppen
Annons: