Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 886 ggr
mabrigawilly
2015-01-12 13:19

Möss och katter

Går det att ha möss om man har katt? Självklart ska inte katterna kunna få tag på mössen, men blir dem stressade av att känna kattens lukt?

Annons:
XxteZZxX
2015-01-12 13:24
#1

När jag fick min första mus så ville hon leka med katten hela tiden, hon fattade inte alls att han ville äta henne 😉
Nu har jag en Jack Russell som mer än gärna vill äta mössen, innan han var van så lyckades han några gånger hoppa upp och stöta till buren med framtassarna, och då kom musen i den buren fram och försökte ta sig ut till hunden, för det var ju jättekul att någon ville leka med honom! 😛

Så jag tror absolut inte det är några problem, så länge man ser till att katten inte kommer åt dom! 🙂

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Namiko
2015-01-12 13:25
#2

Jag har både och och i början så höll sig mössen stilla när dom såg katterna, dom har aldrig reagerat synligt enbart på lukten. Dom vande sig dock med tiden och nu bryr sig inte den mus jag har kvar om katterna ligger bara en liten bit ifrån och tittar på henne när hon är ute ur buren så det går utmärkt att ha båda djuren.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Alana82
2015-01-12 14:09
#3

Mina begriper inte alls att akta sig för katten, reagerar vare sig på lukten eller när katten slår med tassen mot buren så jag tror det går alldeles utmärkt, om inte så lär mössen snart bli infekterade med Toxoplasma gondii och slutar vara rädd för katten den vägen ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Lamina
2015-01-12 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Min möss var nog likna nyfikna på katten som hon var på dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MoaLava
2015-01-12 16:21
#5

När någon av våra katter är vid buren och kollar på mössen blir mössen jätteglada och rusar mot katterna och gör allt för att ta sig ut till dem. Så mina möss är nästan mer intresserade av katterna än katterna är av mössen. 😃

Hälsningar Moa =)

mabrigawilly
2015-01-12 19:44
#6

Vad underbart att höra!(-läsa) En följdfråga: Behöver mössen komma ut ur buren varje dag?( om man har en "normal" stor bur då alltså.) Tack för svar!

Annons:
CaptainBunchie
2015-01-12 21:09
#7

Jag har två kissar och fem burar med möss (11 stycken små möss) och det går ypperligt. Det enda jag kan komma på är att katterna ligger på burarna (framförallt vår yngsta pojk). Så det får gärna vara något stadigare burar, och öppna burar är väl kanske att utesluta. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

MoaLava
2015-01-12 21:22
#8

#6 Mina fyra möss bor i en duna multy just nu, har dock planer på större bur. Jag tar ut dem varje dag, ibland låter jag de bara klättra på mig men flera dagar i veckan får de vara på deras lekbord. Ibland får de inte vara ute särskilt länge dock, vissa dagar blir det bara en snabbis och andra flera timmar. Jag lägger även ner något nytt i buren varje dag tex. kartonger, papper, gömmer godis osv. Hoppas att det var till någon hjälp

Hälsningar Moa =)

mabrigawilly
2015-01-12 21:32
#9

#8 lekbord? Är det något runt bordet,eller hoppar dem inte ner? :)

MoaLava
2015-01-12 21:37
#10

#9 Möss är ofta höjdrädda, mina är det, så de hoppar inte ner. Men man får se till att man inte har någon kartong för nära kanten så de puttar ner den (och ramlar ner själv samtidigt). 🙂

Hälsningar Moa =)

Upp till toppen
Annons: