Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1244 ggr
[TeczMex]
1/14/15, 10:36 AM

Daggmaskar till mössen?

Heej, här kommer ännu fler frågor ;) 

Jag tänkte om man kanske skulle kunna ge mössen daggmaskar direkt utifrån på våren/sommar eller är det kanske bäst att köpa mjölmaskar? 

Tar gärna emot andra förslag på lite extra speciellt godis till dom små =)

Annons:
Alana82
1/14/15, 10:51 AM
#1

Mjölmaskar innehåller inte så mycket näring utan fungerar mest som godis, men daggmask borde vara nyttigare och naturligt för möss att äta tycker jag, någon med mer erfarenhet kanske vet mer

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Lamina
1/14/15, 4:18 PM
#2

Tror också daggmask är lite nyttigare. Men skulle aldrig plocka några sådana ute till mössen då dom kan innehålla parasiter och skit. Man kan aldrig veta vart dom varit eller ätit.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alana82
1/14/15, 5:32 PM
#3

Men finns det några dokumenterade parasiter som går via daggmask till mus?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ariama
1/14/15, 6:28 PM
#4

Jag tror skalbaggslarver, "mjölmaskar", innehåller en hel del protein, medan daggmaskarna mest innehåller "gegga" medan de gör mull av gamla vissna löv och annat?

LisaR
1/14/15, 6:49 PM
#5

Till akvariefiskar rekommenderar man inte daggmask just för att de är så feta. Tror mjölmask är bättre, TROR men är inte säker :-) Jag odlar egna mjölmaskar och inbillar mig lite att jag kan påverka deras innehåll utifrån vad jag fodrar dem med. Men ser dem ändå som godis till både mina möss & råttor.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Alana82
1/15/15, 11:42 AM
#6

Mjölmask anses i alla fall bland reptilkretsar inte vara särskilt bra, den innehöll något ämne som gör dem svårsmälta, kommer inte ihåg vad men jag snubblade på infon när jag funderade på att föda upp mjölisar till gerbilerna, sedan så är det 95% fett i dem.

hittade den här listan som kanske kan vara till nytta för någon

http://www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Minoth
1/15/15, 6:31 PM
#7

Daggmask tror jag anses som ett nyttigare alternativ än mjölmask då mjölmask är mest fett.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

mejamylove
1/16/15, 1:16 PM
#8

Bland reptiler och amfibier är daggmask det bästa fodret man kan ge. I mjölmask är det inget nyttigt, fett och skal är det som finns i dom. Zophobas är bättre än mjölmask men innehåller fortfarande mycket fett.

[TeczMex]
1/17/15, 5:44 PM
#9

Jag och mössen tackar för alla svaren =) men det lutar åt mjölmaskar men jag får se till sommaren =)

Upp till toppen
Annons: