Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 888 ggr
BlackandBlue
2015-01-16 17:02

Ny inom mus

Hej!
Jag har funerat lite på att skaffa två möss till sommaren då en vän till mig som föder upp i en liten skalla kommer att ha bebisar. Har själv guldhamstrar o uppfödning där. Mössen ska jag bara ha som sällskapsdjur. det var väll så att honor går bäst att ha tsm ? eller spelar det ingen roll? är två bäst eller mår de bättre i en liten grupp?

vi börjar med dem frågorna så tar vi fler efterhand :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
CaptainBunchie
2015-01-16 19:23
#1

Honor går oftast bäst ihop, ja. (När man håller hanar ihop måste man nästan alltid ha en liten backup-plan i min erfarenhet)
En grupp om 2-4 stycken skulle jag säga är lämpligast, två är nog ganska bra att börja med. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

BlackandBlue
2015-01-16 19:46
#2

okej tack :)

musar gillar att kättra o så ? så inredning med den möjligheten är du bra ?

hur är det med att gräva? hur högt med bottenströ är lämpligast?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

CaptainBunchie
2015-01-16 22:17
#3

Möss är riktiga klätterapor så inredning på höjden är verkligen att rekommendera om man har möjlighet. Finns mycket leksaker på fågelavdelningen som gott och väl kan användas till möss. :)
Om man har möjlighet så kan man gärna se till att de har ett tjockt lager att gräva i, men det är inte alls lika viktigt för möss som med t.ex. gerbiler. Sen är det individuellt från mus till mus om de tycker om att gräva. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

BlackandBlue
2015-01-16 22:53
#4

okej tack så mycket :)

hur bör deras mat vara igemförelse med hamstrar? de har väll samma kost?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

CaptainBunchie
2015-01-16 22:57
BlackandBlue
2015-01-16 22:58
#6

okej tack så mycket :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
KickiG
2015-01-17 08:14
#7

#0 Hej BlackandBlue och välkommen till musvärlden! Det finns mycket bra info här på sidan, och jag rekommenderar att du klickar runt och läser lite här och där.

En trevlig artikel som svarar kort på de vanligaste frågorna finns HÄR.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

BlackandBlue
2015-01-17 13:24
#8

tack så jättemycket :) känner mig säkrare nu på att de kommer få det bra hos mig. o det blir honor jag tar hem då jag vill kunna ha en liten grupp :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Skogshumblan
2015-01-18 17:22
#9

Säger som de andra, läs på här inne, finns massor av bra Artiklar och det du inte hittar om, fråga så får du oftast bra svar.

Vi skaffade våra första möss i somras och jag fick bra information här inne om allt ifrån vilka kön som ska funka ihop bäst till hur buren ska inredas. Är fortfarande novis och hittar massor här inne som jag lär mig på så tack till er här inne!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

BlackandBlue
2015-01-18 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Okej tack :D

det känns som att jag har väldigt bra koll då jag har hamstrar o lixom har stora grunden för gnagare, sen en annan uppfödarkompis har små möss med när jag hälsade på henne i december fick jag hälsa o gosa på de två hon hade då o lärde mig mycket om dem under de dagarna :)

skickar med en bild på en av de två systrarna hon hade :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Emouse
2015-01-18 19:06
#11

Välkommen! 

#10 vilken goding😍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

BlackandBlue
2015-01-18 19:11
#12

ja de var riktigt trevliga :D

en fråga jag kom på. när vi hade dessa ute så bajsade de under den tiden ute. är möss rumsrena när man har de ute ? eller kan det variera mycket?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Emouse
2015-01-18 19:24
#13

#12 Möss blir aldrig riktigt rumsrena, men det varierar ju från mus till mus hur mycket dom gör ifrån sig. Men deras mage är alltid i gång och det kommer en skvätt och någon plupp lite då och då. Helt normalt🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
BlackandBlue
2015-01-18 19:26
#14

okej :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ariama
2015-01-19 09:27
#15

"Rumsrena möss", det varierar mycket. Trygga och vana sällskapsmöss gör i stort sett aldrig ifrån sig i handen.  inte mina i alla fall, de är "hand-rena" 😃. Även när jag har dem uppe lång tid (nåja, inte i timmar, men tio minuter funkar).

Möss som är rädda och/eller osäkra är varken hand- eller rumsrena.

Möss kan även vara rumsrena i buren, dvs använda toalett som man gör i ordning åt dem. Då kissar de enbart där, men små pluppar kan förekomma lite varstans i buren.

Emouse
2015-01-19 11:28
#16

#15 jo, jag menade när man har dom ute ett tag på rastbordet eller så. 

förra mössen bur och hand-rena😉 gjorde ifrån sig på toan och lämnade ett litet spår här och var🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
2015-01-19 13:31
#17

Jo, rastbord smutsas ner… Har aldrig provat att ha toa på lekborden. 😃

KickiG
2015-01-19 14:14
#18

Mina möss har alltid lämnat pluppar efter sig, de mera nervösa även i handen och på tröjan. En liten pöl här och där får man också räkna med. Små kroppar och snabb ämnesomsättning gör att de inte håller tätt några längre tider.

Sedan har jag också märkt att det är skillnad på om mössen är vakna när jag tar ut dem, eller om jag väcker dem. Har de varit vakna ett tag har de hunnit göra sina bestyr i buren.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: