Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 964 ggr
Saffran0Spice
2015-01-19 11:20

Några frågor om möss.

Jag har för många år sedan haft möss (bortsett från husmöss XD) och hade dem då efter gamla skolan  - dvs minibur, springhjul, kutterspån och typ ost-foder…
Men nu när man är äldre, visare och fattar att det inte är särskilt bra, så vill man ju göra rätt >.<

Och jag har funderat på möss ett tag, men då jag typ endast vet gamla skolans mus-ägande, så har jag ingen aning om hur det egentligen skall vara hahaha

Så jag har några frågor jag hoppas få svar på från dem som vet ^^
Mössen jag funderat över är främst Afrikanska pygmé, men tar gärna emot info om möss generellt!

  • Buren - Jag har ett stort akvarium jag skulle vilja inreda som ett ''naturhabitat'', dvs ha riktiga buskar(ogiftiga), riktigt gräs, pinnar, stenar, hålor osv. och jord/sand som grund. Skulle detta vara ok/bra/tillåtet eller farligt?
    Sedan undrar jag om det är bäst med ett nättak (ventileringen?) eller om man kan ha glasskiva med nät för hålen?
  • Mat - Jag vill utfodra mössen så naturligt och hälsosamt som möjligt, finns det någon form av lista eller ''recept'' man kan utgå efter?
  • Hantering - Jag har alltid sett möss som supersöta terrarie-djur, så min plan är att inte hantera mössen mer än nödvändigt, för jag har fått uppfattningen om att hantering är stressande för möss oavsett hur tama de är. Har jag helt fel tänk om detta?
  • Andra djur - Jag har andra djur här hemma, både hund och katter. Buren som kommer användas står väldigt öppet, oavsett placering så kommer den stå så att den är med i det sociala livet. Finns ingen plats i hemmet där buren kan stå i fred, men det är inte massa spring, folk och ljud så ofta. Skulle detta vara stressande för mössen även om de har gömställen i buren?

Detta var några av de stora frågorna jag kunde komma på nu, men tar gärna emot annan info ni har som jag kan ha glömt att fråga om =)
//Saffran

Annons:
Emouse
2015-01-19 11:45
#1

Buren - Jag har ett stort akvarium jag skulle vilja inreda som ett ''naturhabitat'', dvs ha riktiga buskar(ogiftiga), riktigt gräs, pinnar, stenar, hålor osv. och jord/sand som grund. Skulle detta vara ok/bra/tillåtet eller farligt?
Sedan undrar jag om det är bäst med ett nättak (ventileringen?) eller om man kan ha glasskiva med nät för hålen?

Det med gräs m.m kan jag inte svara på, men det överlåter jag till någon annan. 

Akvarium är ganska svåra att få bra ventilation i överhuvudtaget, så jag tror det är bättre med nättak!🙂

Mat - Jag vill utfodra mössen så naturligt och hälsosamt som möjligt, finns det någon form av lista eller ''recept'' man kan utgå efter?

Man ska inte köpa hamsterblandningar till mössen, allra bäst är att blanda eget som de flesta gör. Jag använder detta recept: http://www.svemus.com/se/musen/mat-och-godis/

Hantering - Jag har alltid sett möss som supersöta terrarie-djur, så min plan är att inte hantera mössen mer än nödvändigt, för jag har fått uppfattningen om att hantering är stressande för möss oavsett hur tama de är. Har jag helt fel tänk om detta?

Möss behöver utevistelse och kärlek. De är nyfikna, snälla, keliga och busiga och älskar uppmärksamhet (beror ju såklart från individ till individ). Tammöss blir inte stressade av hantering om du köper från en uppfödare, ohanterade och rädda möss från djuraffär kan bli stressade, men det kan kanske försvinna om man har tur. Bra möss från uppfödare kommer ofta upp självmant i handen och vill ut på äventyr!🙂

Natal, tagg och sebramöss är liite mer terrariemöss som inte behöver samma utevistelse,  men även dom kan också bli tama!

Andra djur - Jag har andra djur här hemma, både hund och katter. Buren som kommer användas står väldigt öppet, oavsett placering så kommer den stå så att den är med i det sociala livet. Finns ingen plats i hemmet där buren kan stå i fred, men det är inte massa spring, folk och ljud så ofta. Skulle detta vara stressande för mössen även om de har gömställen i buren?

Möss blir sällan stressade av ljud och rörelser utanför buren. Ställ buren där de andra djuren inte kan nå dom och ha ett säkert lock för katterna🙂

Jag har inte riktigt tid att skriva långa svar just nu men svarade så gott jag kunde iallafall🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Saffran0Spice
2015-01-19 11:52
#2

#1 Tack!
- kort eller långt, svar uppskattas vilket som ^^

Alana82
2015-01-19 12:11
#3

Vad gäller akvariers vara eller inte vara så tror jag att storleken samt hur ofta man städar har inverkan på om luften däri blir dålig eller inte samt vad man har för strö, själv har jag stora tankar, minsta är hundra liter men där går en hane och den städas ungefär var tredje dag, medans de större på 250 liter med cirka 5 honor i städas en gång i veckan ungefär och det luktar från hanburen men inte mycket, men jag har nätlock till alla mina, skulle inte komma på att sätta glas ovanpå, blir för instängt.

När det kommer till andra djur så verkar mina helt obekymrade, hundar som far runt och sätter nosen i glaset eller katter som hoppar upp på locken, smäller med tassar i glaset eller liknande verkar det inte som att de uppfattar överhuvudtaget.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Saffran0Spice
2015-01-29 19:31
KickiG
2015-02-01 08:16
#5

Jag har bara erfarenhet av vanliga tammöss så jag svarar utgående från det. )

  • Buren -  Jag har använt både akvarium och burar jag gjort själv av samla-lådor. Jag tycker akvarier är för täta, även om jag har nätlock på dem. Däremot har jag två relativt små akvarier, typ 50 cm långa, 40 cm breda och 40 cm höga. Kan vara att man får bättre cirkulation i större akvarier. Annat än helt nätlock skulle jag inte rekommendera, med skivor på blir det för dålig cirkulation. I veckan skall jag till glasmästaren och göra ett ventilationshål på kortsidan av båda glasburkarna, får se om det gör det bättre.

    Tar man in växter utifrån måste man vara medveten om att det finns en risk för att få in parasiter o dyl från vilda möss. Bra att rengöra noga, ännu bättre att ha dem stående en månad innan man lägger in till mössen.  Sand åt tammöss är inte att rekommendera, det torkar ut rätt mycket, strö är bättre.

  • Mat - Mina tammöss äter av mat blandad enligt receptet på svemus hemsida, samma som Emouse länkade till tidigare.

  • Hantering - Möss är individer, endel sällskapligare än andra. Beror även på varifrån de är (uppfödare, djurbutik) och hur de är avlade på. Jag skulle säga att om de har ett lugnt och bra grundtemperament så kan de bli jättetama med hantering, men så länge de har sällskap av andar möss och tillräckligt med utrymme mår de inte dåligt av att inte bli hanterade. Däremot anser jag själv att hantering är bra, om inte annat så för att underlätta möjlig medicinering vid sjukdom o dyl.
    Följer man med sina möss, och när man lär känna dem så lär man också sig vilka som är pussgurkor och vilka helst är för sig själv.

    Ser det som så att möss som aldrig blir hanterade blir stressade av att någon gång bli hanterade. Blir de däremot hanterade från små, så vänjer de sig vid det, också de som inte direkt gillar att mysa och gosa. Jag gör det på mössens villkor. En som älskar att sitta i handen och bli kliad umgås jag mera med. En som från början visat att det inte är okej att bli hanterad länge, henne gör jag bara hälsokoll på. Samma mus gillar inte att bli ihållen, så jag brukar låta henne springa fritt på mig så mycket som möjligt, och själva lyftandet sker med en toarulle.

  • Andra djur - Så länge de andra djuren inte kommer åt mössen inne i buren så är det inte stressande för dem. Mina möss har aldrig brytt sig om andra djur när de varit i buren. Jag har dock aldrig buren öppen om jag inte själv är hemma och i samma rum. Jag litar inte på att hunden låter mössen vara om de skulle komma och sitta på kanten.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Skogshumblan
2015-02-03 12:28
#6

Oj den där tråden om mat hade jag glömt, tack! SKäms men jag har köpt färdiga blandningar åt mina tjejer, rått-foder och hamstermat. Ska genast skärpa mig och ge dem grönt och nyttigt igen.

En liten fråga, sötpotatis, hur bra är det för möss?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Emouse
2015-02-04 20:03
#7

#6 i mindre mängd går det bra🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: