Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1848 ggr
Tsunamis
2015-02-13 11:11

Projekt: Broken del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ny tråd igen då den förra började bli lite lång.

Bilder från senare delen av 2014.  Svarta Malta från i somras, Svarta satin Ariel som fick flytta till Minoth, Daggros med syster som bebisar, Svarta Peroni under en smal period.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2015-02-13 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Sen december och tidig 2015. Bild 1 och 2 är Shiojiri och Matsumoto två fina avkommor efter Peroni.  Sen har vi Tiella och Troll ett par Agouti tjejer ur ett annat projekt.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

och så tar vi lite flashback från förr!

Palma och Pangia är två honor som finns i stammen på två av mina broken linjer.  De är systrar och väldigt trevliga två damer som bidrog fint med sitt temperament och storlek. Palma förde tillbaka lite av det jag inte verkat få fram förut igen dvs. den blå genen från Cumulus pappa.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Lite fler tjejer som fick flytta till Danmark på bild 1 och 2. Bild 3 är min något korpulente herre Carney (e: Svartlings Guldnougat)  som har påbörjat ett litet sidoprojekt med röda broken. Som ni ser så är han lite av en hereford lookalike med bläsen (inte konstigt då pappan är bekräftad bärare).

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

På de röda är min topprio att spara de individer som lägger på sig minst i vikt (då det skiljer sig från individ till individ, linje till linje) och börja få in storleken så kroppen blir lång och smidig. Kanske lyckas jag, kanske inte. Det är spännande! Oerhört snälla möss från röd Svartlings mus i bakgrunden så jag är glad just nu i alla fall ❤️

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 11:32
#5

Rumpfläcken är den där envisa, svåra att få bort. Jag har lite planer att experimentera med den under 2015 med importplaner längre fram. Vi får se hur det går helt enkelt!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 12:56
#6

I övrigt så har jag någon enstaka Broken kull just nu men planerar ett uppehåll på ungefär 6 månader. Vill ha mer fokus på mitt andra Hereford projekt helt enkelt.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2015-02-14 07:31
#7

Spännande! Och vackra möss!

Kan rapportera från Presidente, att bland ungarna finns … "bra urvals-material" kan man säga. Dvs vissa har ett otroligt bra temperament, men några faller ut som "små huggormar".  Och detsamma gäller Vinaya och Visala.

Visala blev dessutom huggormsmamma när hon fick ungar - Vinaya är däremot oerhört snäll och trevlig och kommunikativ.

De bra avkommorna jag får, är mkt mkt bra!!  En tillgång för mig, som jag är oerhört glad över. Vackra är de också (i olika grad förstås). 

Alltså, jag avlar ju sällskapsmöss i första hand, och rapporterar om beteende, inte om fläckar. 🙂

MoaLava
2015-02-14 12:33
#8

Är det Berberis i #0? :)

Hälsningar Moa =)

Tsunamis
2015-02-14 22:22
#9

Ja men det är det ju :)

MvH  Tsunamis

MoaLava
2015-02-15 20:11
#10

#9 Tyckte väl det :) Passar på att säga att hon är en väldigt trevlig och go mus, hon har en underbar personlighet. :)

Hälsningar Moa =)

Tsunamis
2015-05-04 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Lite damer här hemma 🙂

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-05-04 08:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#12

Och lite suddiga bilder på några importer från Holland.  Jag köpte ju dem för deras fläckars skull och dessvärre fick det bli tricolor denna gången. Men jag kommer avla ut det och återgå till vanliga Svart och Agouti så fort jag kan.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-05-05 08:25
#13

En annan sak värt att notera är att jag slutar med mitt Dominant Red projekt inom ett par månader. Har en bror och en syster kvar efter att ha sålt till sällskapshem och andra uppfödare som velat försöka med genen men jag kommer bara eventuellt spara icke-röda efter mina två. 

Skälet är att även om jag inte gett det en tillräckligt lång tid så är deras genetiska fetma fortfarande ett för stort hinder för mig. Större kropp & typ motverkar detta ja, något som jag hävdat länge men på vägen dit så blir de stackars mössen mellan den tidsperioden så dumt tjocka… Har inte märkt någon skillnad i livslängd än men att den påverkar deras allmänna möjlighet att röra på sig det gör den i mitt tycke.

Så det får bli Recessive Yellow Broken istället något som jag lite smått börjat på ihop med Minoth. Här av det avelsmaterial vi har så är inte typen lika dålig så det blir inte en lika lång avelsprocess innan den börjar ge ok resultat.

MvH  Tsunamis

Annons:
Lojs
2015-05-05 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hemskaste bilden någonsin, men jag gillar fläckarna på den här lilla kossan som är från dina linjer. Temperamentet på bebisarna har blivit jättefint med, så himla lugna och nyfikna!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tsunamis
2015-05-05 15:40
#15

Sött värre ❤️

MvH  Tsunamis

MissEmmis
2015-05-06 02:56
#16

Hej Tsunamis! Vad kul att du också vill satsa på RY! Dina brokenmöss är ljuvligt fina i teckningen! Jag har några frågor till dig som jag hoppas går bra att ställa i den här tråden: vilket eller vilka anlag bestämmer vitfläck på möss och då särskilt på broken? Är det ss plus polygener eller finns det andra vitfläcksgener? Hur får man fram bra brokenmöss? Hur många fläckar ska en bra brokenmus ha? hur stora fläckar ska det vara? Rumpfläcken är tydligen svår att bli av med, är det en speciell gen som skapar den eller polygener? Min känsla är att eftersom möss som inte är avlade på mönster får så himla lite vitt så måste det finnas nån fler gen som ökar mängden vitt, men det kan förstås vara flera gener också. Tack på förhand!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Tsunamis
2015-07-06 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Liten uppdatering med bilder på senaste bebisarna, nu när jag tar lite paus med ungar ett tag framöver.

Saknas bara nosfläck 😃

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-07-06 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Oskarp bild på halvsystern, hon är ju inte Broken men tricolor. Fick vara med ändå 🙂

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-07-06 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#19

Lite vuxna här hemma. Fina satinen Anquilla, trogna Araxes nu 1 år 8 månader,  Svarta Mausie och Blå Agouti Ljungren (som mognat mycket mer i kroppen sen den bilden är tagen!)

MvH  Tsunamis

Grodan
2015-07-07 00:20
#20

wow, nu händer det grejer hos Tsunamis


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2015-10-01 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

<3 Grodan

Dumma kamera som krånglar. Nåja kan visa upp Merlin ur min lite nyare del av Broken linjen. Han är son till en av importhonorna i #12 och ett Araxes barnbarn, Tvåan (bild 2 till vänster). 

Typen var som sagt helt ok på importerna redan och så lite gigant storlek uppepå det från Tvåan så blev det suuperfint. Merlins syster systrar syns på bebisbilderna i #17 och #18 också.

Bild 2 här visar Tvåan och danska importen MMD's AEffa som också fick fina bebisar dock har jag inte hunnit fotta dem nu i vuxen ålder men hoppas göra det snart. AEffa är dotter till två engelska importer med mycket bra fläckar och utan den förhatliga rumpfläcken som envisas sitta kvar. Eller "byxorna" som danskarna så gulligt kallar det 😛 

Så nu har jag:

1. Egna linjen, stor typ men tyvärr stor rumpfläck.
2. Holländska, stor typ och bra fläckar. Lite tricolor iblandat
3. Danska (Engelska), hyfsad typ och bra fläckar men ibland lite för få och små

Nu har jag inte riktigt plats för så många olika grenar inom ett och samma projekt så i möjligaste mån lägger jag in min egna linje i de holländska och i de engelska.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-12-07 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

MMD's AEffa och MMD's AEtta till vänster (danska importer med engelska linjer) med 2 döttrar till höger som snart bakar fler ungar. Det här är en utparning på Tvåan och sen en tillbakaparning för att få tillbaka fläckarna och förhoppningsvis ingen rumpfläck.

MvH  Tsunamis

Övradal
2015-12-07 16:26
#23

Vilka otroligt fina småttingar. Den röda brokade är ju bara för fin! blir inte alls sugen nej nej 😊

Liten uppfödning av möss under namnet Övradal

Tsunamis
2015-12-07 16:45
#24

Tack! Har dock sålt de få röda jag fick för det började bli för mycket med alla småprojekt. Funkade inte riktigt att ha agouti, svart och blått ihop med rött.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: