Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 901 ggr
Hyeonmu
2015-02-18 21:02

Choklad + Svart = Argente...?

Öhhh, ja. Jag har återuppstått kortvarigt från de döda med en till "vad har Hyenans random färgblandningar skapat nu då" fråga! Hurra! :,D

Då jag varit deprimerad några år, vilket inte är en bra grund för något som kräver koncentration och dedikation har jag inte tagit några planerade kullar fram tills denna depression började lägga sig för sisådär ett år sedan. Däremot har det blivit några tjuvparningar. Här handlar det om två tjuvparade gamla möss som flyttades ihop för att leva ut sin sista tid. Till vår stora förvåning blev de efter hopflytten ungmöss på nytt och denna gamla dam fick fyra ungar. 

Så till mitt lilla färgmysterium. Hanen var svart tan, vilket är ett problem då jag under deprtessionsperioden helt förlorade kollen på vem som var vem och bara fokuserade på att alla skulle vara friska och har rent, mat och vatten. Jag minns alla tjuvkullarna, men tyvärr har två av dessa har producerat svart tan. Hans föräldrar kan alltså antingen komma från:
1. En av de färgsoppe-linjer som "Kents Kåta Hanmöss" (smeknamnet på alla de hanar i den "linjen" som gått i sina anfäders spår och rymt ur alla möjliga "rymningssäkra" burar bara för att få nuppa) skapat. I den har choklad, svart, cinnamon,  agouti och silver agouti funnits.
2. Den siamese/CP-linje som inte fick fortsätta (den andra var helt enkelt goare). Då var hans föräldrar en renodlad blå CP och en choklad tanhona med blått bakom sig.

Modern har min tecknade linje på en sida, med rent svart och choklad, och ovan nämnda färgsoppelinje på andra sidan. 

Parningen producerade två hanar som ser ut exakt precis som Argente och två choklad tan honor. Så jag skulle ju kunna tänka bara "Jahapp, men då är de Argente då!" Men borde inte p-genen visat sig tidigare isåfall? Jag är mer inne på nån c-blekning men min rostiga genetik-hjärna vill inte vara med i matchen.

Om nån skulle tycka det kunde vara skoj att spekulera i skulle jag bli glad för all input!Trevlig Onsdag på er!  ;3 ~

Annons:
Grodan
2015-02-18 22:51
#1

HYENAN!!!!!!!!!!! ❤️❤️ Välkommen tillbaka…

Kan vara dåliga champagne, fawn eller annat… (för du vet ju själv att två otickade varianter inte kan ge tickad avkomma… 😛) kan du fixa foto? gärna på mor o far o bebbs.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2015-02-19 00:07
#2

Haii Grodis~ <3 Tackar! :3

Jag övervägde sopiga fawn, men jag ska inte såvitt jag vet ha några gula/röda gener på A hos nån av mina möss. (Jodå, ja, tickat, ja det vet jag ju…Oskyldig *host hurm*) Champagne bortsåg jag helt ifrån för de var så orangea… Men nu när jag skulle fota dem där vi har bäst ljus  såg jag att vi har väldigt gula lampor i deras rum  (Plötsligt förstår jag varför mamma kategoriserar alla mössen som gråa, svarta, bruna eller vit.).  Så nu lutar jag mer åt dåliga champagne, men var kom denna p-gen ifrån? Fascinerad av att den måste legat dold hos både mor och far flera generationer (Enkelt i en siameselinje, men inte riktigt annars…), vilket får mig att luta åt att fadern kom från färgsoppan och är syssling med modern.

Jag är värdelös på att fota möss, min kamera förstår inte vad den ska fokusera på (tror den har musfobi) men här nedan kommer lite foton.

Hyeonmu
2015-02-19 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"….är det morgon redan?" tyckte pöjkarna. (Förlåt, kunde inte motstå. ;3 Snart ett år och bor så snällt ihop)

Hyeonmu
2015-02-19 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

 Han är så snäll och sitter still när matte fotar, ena brorsan. <:,) …….medan hans lillebror klättrar upp och kissar i mattes hår.

Hyeonmu
2015-02-19 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tanlinje

Hyeonmu
2015-02-19 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

…och ingen tickning där så klart, nej….9.9#

Annons:
Hyeonmu
2015-02-19 00:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Enda fotot på mor där pälsen gjorde sig bra. Hon är betydligt mindre benägen att sitta still och vill snarare engagera sig i sin ena sons hobby "springa upp och ned för mattes armar och sen kissa". … kan också tänkas att hon har ålderskomplex. ;3 Hon var åldring redan när pojkarna föddes, trots allt.
Fadern avled tyvärr strax efter nyår.

Emouse
2015-02-19 09:42
#8

Vad fina!❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Tsunamis
2015-02-19 10:06
#9

Jupp Champange som Grodan påpekat 🙂

MvH  Tsunamis

Hyeonmu
2015-02-26 01:46
#10

#8
Tackar! Är väldigt förtjust i deras utseende, oväntad färg eller ej :3

#9
Tack för svar! Men då är det alltså ett litet p som lugnt flutit med generation efter generation och gömt sig? Huh. Då kanske min siameselinje bestått av flertalet "pinkeyed colorpoint", vilken rolig tanke. =3

Hyeonmu
2015-07-22 04:17
#11

Väcker en till död tråd när jag ändå håller på. Nån som vet vad jag skulle kunna para ovan hanar med för att se vilken linje de härstammar från (= vad de bär på för gener)?

Deras mor är ju en färgsoppa av: choklad, svart, cinnamon,  agouti och silver agouti.
Men fadern kan vara antingen samma ovan blandning, eller vara son till en blå CP och en choklad (tan) blåbärare.

Är det lönlöst? Jag är mest nyfiken (läs: irriterad på att en flera generationer lång stam plötsligt har ett stort ? i mitten).

Grodan
2015-07-25 20:48
#12

#11 Där förlorade du mig. Eh? What?

Para vilken hane från vilken stam med vilken hona från vilken stam? Syfte med parning? Vad vill du ha?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2015-07-31 23:39
#13

Hanarna jag skulle vilja para är Champagnehanarna vars föräldrar berättas om i första inlägget (då jag ville färgbestämma Champagnerna) och sen igen i #11.

Deras mors bakgrund är alltså min tecknadlinje samt tjuvparningslinjen - så hon har choklad, svart, cinnamon, agouti och silver agouti bakom sig.
Deras fars bakgrund är en av två, eftersom parningen var oplanerad. (Föräldrarna var båda kring 2 år och skulle leva ut sin sista tid ihop.)
Antingen är han halvsyskon till modern med samma färger i sig, eller så är han son till en blå CP (med bara siamese och CP bakom sig) och en choklad tan blåbärare (med choklad, svart och blått bakom). 

Jag har ingen uttänkt hona, utan ville först veta om jag kunde para dem med en hona av specifik färg för att med deras dolda gener klura ut vilken av de två linjerna fadern kommer ifrån. Jag har tappat så mycket genetik-kunskap att jag inte alls vet vad som skulle kunna gömma sig, eller vad som inte kan gömma sig bakom Champagne.

Jag har inte haft några möss med p-gen innan så jag har försökt tänka på det. Men en p-gen kan ju å ena sidan ha gömt sig enklare i en linje med siameser, men å andra sidan kan ett länge dolt 'p' ha dykt upp lättare om föräldrarna var nära släkt… så dt säger mig lite

Champagnehanarna och deras syskon, samt en morbror, är de sista möss jag har kvar från min tecknat-linje. Jag vill gärna fortsätta den, trots att den tagit en avstickare från planerad avel. Individerna i den stammen, även efter tjuvparningar, har varit både väldigt friska och framför allt otroligt trevliga. Champagnehanarna är trevligast i sin nu levande släkt så de är mina tilltänkta avelshanar.

Så syftet med parningen är att klura ut vad det är för färgsoppa innan jag fortsätter aveln. Syftet med kullen är mysiga sällskapsmöss som går vidare i avel även om de blir "fel färg" om de är exceptionellt snälla/friska. Det är ändå på grund av insidan jag fortsätter linjen. Utsidan kommer i sista hand, jag är mest nyfiken.

(Och ja, jag är tydligen helt omöjlig på korta texter. T_T Ugh. Twitter och jag hatar varandra.)

Annons:
ariama
2015-08-01 06:08
#14

En blå hona. Får du en enda blå unge i någon variant är den blå colorpointen farfar.

Hyeonmu
2015-08-11 03:03
#15

PUSS på dig Amaira! :D <3  Jag ska förhoppningsvis få hem en blå hona snart så det passar dessutom utmärkt (om hon nu är riktigt trevlig också).

Upp till toppen
Annons: