Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1154 ggr
Chinesecrestedlover
2/22/15, 1:47 PM

Skaffa mus/möss igen?

Hej!

Visste inte riktigt i vilken grupp jag skulle placera min tråd så om den hamnat fel så får ni gärna flytta den rätt. 

Jag hade för en massa år sedan flera möss, flera honor och en hane (inte tillsammans förstås). Hanen bodde själv och honorna bodde tillsammans i en grupp. Hade under samma period även två Guldhamster hanar (i varsin bur såklart) och en herrans massa andra djur :-) 

Nu delar jag mitt liv med hundar, kaniner och akvarium/terrarium djur av olika slag. Jag saknar dock "småttingarna" och funderar fram och tillbaka vad som eventuellt skulle vara det/de bästa smådjuren för mig som mitt liv ser ut nu. 

Råttor står högt upp på önskelistan (hade tre härliga hanar i samma veva som mössen och hamstrarna)… men jag funderar på om jag kanske vill ha något annat litet också (om det nu blir råttor alls då)… älskar som ni märker att ha mååånga djur att dela mitt liv med. 

Lite tankar och frågor om att skaffa en mus/möss…

1) Hane eller honor - kan inte bestämma mig vilket jag helst vill ha i så fall. Hanen luktade ju rätt…ehm…mycket… eller minns jag fel? Hur stor skillnad är det på hur mycket till exempel 2-3 (eller kanske 4) honor luktar mot en ensam hane?

2) Någonting man kan göra för att minska "luktproblemen" (förutom då naturligtvis att städa ofta). Val av bottenmaterial m.m. Hur gör ni? Vad har ni för material i buren m.m.?

3) Ultimat antal om jag skulle välja att ha en grupp honor? Vad är bäst ur mössens synvinkel?

4) Burstorlek?  Jag vet ju naturligtvis vad L80 säger, men vad tycker ni är en bra storlek på bur för en ensam hane/en grupp honor?

5) Bästa buren? Jag hade vanlig typ "hamsterbur" men vad är bäst… De gnager ju en del osv. Funderat lite på akvarium eller terrarium, alternativt kombinera ihop olika ex. akvarium med gallerbursöverdel eller bygga ihop akvarium och terrarium och eventuellt en gallerbur… oj… det där lät ju rätt "flummigt" hoppas ni fattar vad jag babblar om… Vad är den ultimata buren enligt er? Jag kan inte ha en öppen bur av något slag eftersom jag har hundar och eventuellt även kommer ha råttor då… så det kan ju gå rätt illa… 

6) Kostnad att ha en mus/en grupp möss? Tänker på mat, strö osv. ungefär i månaden då?

7) Vad är skillnaden på de olika typerna av möss som finns? Vanligast? Friskaste mest långlivade (om det finns såna skillnader alltså)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Hyeonmu
2/26/15, 3:00 AM
#1

1) Hanarna är mysigast enligt många, bl.a, mig, medan honorna kan ha högre tendens att vara lite springiga. En ensam hane behöver så oerhört mycket mer uppmärksamhet än en flock honor för att vara lycklig, däremot, och det är något att tänka på.

2) Det finns absolut bättre och sämre bottenmaterial ur doftsynpunkt. Jag föredrar alspån och tidningspapper. Alspånet är drygt och blir inte alls lika fuktigt och illaluktande som de flesta andra sorter jag testat, medan tidningspappret är bra som bomaterial och är trevligare för små mustassar att gå på. Även aspspån ska vara bra (och är mycket vänligare mot tassarna). En annan sak som gör stor skillnad är att använda utbytbara hus (kartonger), och sånt som går lätt att tvätta. Inget i trä, alltså.

3) Det beror helt på individerna i din musflock skulle jag säga. Jag vill gärna att mina möss är fyra, eller fler.Två möss har bara varandra, det blir tufft när den ena oundvikligen dör. Tre möss kan bli som tre människor, en blir mobbad och utanför.  I allmänhet börjar mina möss kivas om de går i flockar på fler än sju, vilket jag också tror finns som lag/maxrekommendation(rätta mig om jag har fel någon), och är bekvämast runt fem-sex stycken.

4)  Ju större bur desto bättre, tycker jag. Med risk för att vissa möss blir stressade i för stora burar och inte vill komma upp. Jag vill inte ha en mus i en bur som är mindre än 30x60 cm, då får jag dåligt samvete. Jag siktar på 1m x 60+ cm när jag kan. Fler våningar skapar så klart en större yta som helhet och måste tas med i bilden. Tycker mina möss hellre velat ha en lite mindre bur med två våningar, än en större med bara ett plan. Sen om det är en eller tre möss, 30x60 i vilket fall. Över tre så vill jag ha större.

5) Om du tänker hamsterbur som gallerbur är det ganska dragigt, jobbigt att städa och vissa rymningsexperter kan ta sig ut eller fastna. Å andra sidan kan mössen alltid se och hälsa på en. Om du menar dunabur är det ju bra burar, om man inte har riktigt gnagiga möss. Akvarium + gallerbur har jag tänkt på själv, det blir lite som en dunabur. Akvarium, dunabur eller hembygge i stil med sån bur (Samlalåda, stort hål på framsidan, finmaskigt hönsnät och sätta fast med stripes) är mina favoriter.  De är tillräckligt luftiga för att inte bli fuktiga, men inte dragiga, och mössen har viss möjlighet att titta ut på rummet. Akvarium är lite tunga att släpa vid städning dock. 

6) Åhhhh det får en annan svara på. xD Jag har inte haft bara en/en grupp möss på…öhm… länge. Länge nöjer vi oss med. Men om jag tänker egenblandad mat, alspån och lite annat skulle jag väl tippa på en femtio spänn max (men sen är min mattehjärna inte den bästa). Sen är det ju veterinärbesök som kan kosta en slant. Kostar nästan som för lilla hunden ibland med veterinär, tycker jag.

7) Om du menar typer av möss som arter kan jag inte svara, jag har bara haft tammus. Om du menar typ som i svensktypad/engelsktypad eller olika färger så tycker jag det spelar mycket mindre roll än uppfödarlinje. Det går så fort i musaveln. Generellt sätt tycker jag de engelsktypade har en tendens att vara …. autistiska. De bor i sin lilla värld och är inte superutåtriktade eller superaktiva. De är inte riktigt där. Men det är också väldigt olika, och jag har haft helt underbara engelsktypade. Svensktypade kan istället vara mer springinga och hysteriska, och snarare se förbi en om man har otur. De lägger också gärna på sig lite hull med för fet mat. När det gäller hälsa har både mina djuraffärsmöss och de uppfödarmöss som varit mer svenska i typen  levt, generellt sett, mycket mycket längre än de som varit engelsktypade. Å andra sidan tycker jag de svenska har lättare att bli lite "småkrassliga" då och då och få äta antibiotika eller äta nyttig mat för att bli helt friska igen. De engelsktypade jag haft har knatat på tills de stendött. Så det är inte så lätt och rakt av det heller, tyvärr. Vanligast är lättare: Art: Tammus. Typ: Blandad svensk/engelsk. Färg:  I ordning - PEW, Tecknad, Svart, Choklad och Siamese. Inte så aktiv i musvärlden längre dock så jag kan ha fel. 

Titta på linjer, uppfödare och åk gärna på en utställning där flera uppfödare har med sig möss du kan hälsa på (att åka Sverige runt och kika på möss kan vara lite svårt) och se vilket temperament du fastnar för. Fråga om hur långlivade, friska m.m just deras linjer är. Hur trevliga de är kan ju egentligen bara du avgöra, men att fråga hur de är mot burkamrater och så är klokt. (Åhhh, jag hade världens underbaraste raraste lilla vidriga mobbarmaskin du nånsin sett.  Hon bodde i egen bur många gånger(Tror bara hon ville ha större anledning till uppmärksamhet från matte…))

Lycka till! ;3 Jag tillhör också sorten som vill ha flertalet arter runt mig i min familjeflock, för att vara glad och må bra - och mössen är en otroligt viktig och härlig del av det så jag kan inte annat än rekommendera dig dem.

KickiG
2/26/15, 10:36 AM
#2

1) Hanar behöver mera mänskligt sällskap än honor, och de luktar också ofta mera. Någonstans tycker jag att jag har sett att en hane luktar lika mycket som 10 honor, men jag kan inte säga om det stämmer. Det är även skillnad på varifrån man tar mössen, vissa möss luktar mera än andra. Ofta luktar möss från djurbutik mera än möss hos uppfödare som avlar på temperament. 

2) Om mössen luktar lite i sig själva luktar ju inte buren heller så mycket. Luftcirkulationen i buren gör att lukten är mindre, och om man använder bottenmaterial som torkar snabbt luktar det också mindre. Själv gillar jag halmpellets, tycker de är bra. Sedan brukar jag blanda med något annat strö eftersom pelletsen är så stora. Strimlat/rivet tidningspapper har jag alltid i .

3) För tillfället har jag 5 möss, och tycker det är helt okej storlek. Har man två så är det alltid risk att en blir ensam när den andra dör, så med tre eller flera så hinner man alltid introducera de nya mössen till de gamla utan brådska, även ha dem i karantän vid behov. Beroende på mössens temperament och burens storlek tror jag att max antal går någonstans vid 6-10 möss. 

4) Burstorlek är svårt. Beror väldigt mycket på temperament på mössen, hur stor grupp man har och hur mycket man har dem ute och motionera utanför buren. Samt hur mycket saker man har inne i buren. Ska man ha stor bottenyta eller bygga på höjden är också lite beroende på mössen. Mina första möss älskade att gräva, men klättrade inte nästan alls. För dem var det viktigare att ha tjockare strö som man kunde göra långa fina gångar i. De jag har nu flyttar mest omkring på ströet och gillar att klättra, så för dem har jag mera klättermöjligheter och toarullar och andra kartonger som de gillar att gräva ner.

5) Bästa buren? Tja, det är väl en smaksak. Jag hade gamla akvarium först, men tyckte de var lite bökiga. Sedan när jag flyttade var jag tvungen av utrymmesskäl att få in mössen i bokhyllan, så då byggde jag egna burar som jag varit jättenöjd med. HÄR finns bilder på dem. Enda negativa är att jag tycker de är lite väl låga, men just nu är det den bästa lösningen.

6) Kostnaden kan jag tyvärr inte svara på, har inte följt upp det, och dessutom bor jag i Finland med annan valuta och många saker är även dyrare här. Men i princip kan man göra det så dyrt man vill, om man köper dyra spån och så. Jag försöker alltid köpa storpack av spån. Har ett bra, nuförtiden oftast halmpellets, som bas, och sedan drygar jag ut med något billigare och med tidningspapper.

Maten blandar jag själv, och köper så mycket ekologiskt som jag kan så det gör det lite dyrare. Men mössen äter ca 1 msk fröblandning per mus per dag, så det blir ändå inte himla dyrt.

Veterinärräkningar får man räkna med, och eftersom inte alla veternärer kan så värst mycket om möss, så måste man även räkna med att resa en bit för att få hjälp.

7) Jag har bara haft tammöss och bara av blandad typ så kan inte säga så mycket här. Hur friska de är skulle jag säga beror mera på varifrån man tar mössen. Men sedan är det också individuellt, endel har bättre immunförsvar än andra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2/26/15, 12:08 PM
#3

Det går inte att jämföra honmusdoft med hanmusdoft, bara rakt över sådär. Det är två helt olika dofter/lukter.

Hanarna har en speciell lukt som är till för att attrahera honor, och hålla andra hanar borta från reviret.

Det finns inget tvivel om att det är en hane som luktar, när man känner doften (stanken om det vill sig illa). Honor luktar ALDRIG som en mushane!!!

Mushandoften luktar litegrann som popcorn, eller kokt ris - fast "inte gott". En stark frän doft. Utsöndras även från tassarna när de går, så det är inte urinen, även om också urinen innehåller dessa stinkande feromener.

Gör man ren en bur med honor, luktar det först när den blir "skitig" igen.

Gör man ren en bur åt en hane - ser han omedelbart till att hans egen droft sprids ut igen = börjar lukta med det samma.

En luktande mushane går inte att ha "luktfri", du kan göra rent 20 gånger om dagen om du vill, mushanen vinner!

Som tur är, finns det tammushanar som doftar väldigt lite, eller inte alls. Det beror helt och hållet på varifrån du köper dem, och hur de är framavlade.

Chinesecrestedlover
8/4/15, 10:56 PM
#4

Hej allihop och stort tack (så här i efterhand) för era svar!

Jag funderar fortfarande på om jag ska skaffa mus/möss igen och fortfarande kan jag inte komma fram till vilket kön (eller hur många, haha)… 

Det jag kommer ihåg sedan senast jag hade möss var att jag städade hos mössen heeeela tiden och det luktade ändå (framförallt då enligt mina föräldrar, de klagade hela tiden och då städade jag minst varannan dag, skurade allt och hade mig… antar det mest var hanen som "stank" så här i efterhand…). 

Mina möss kom tyvärr (lätt att vara efterklok) från en Zoobutik (inte den bästa heller, ena honan var dräktig visade det sig sen)… Nu kommer jag att skaffa omplacering/ar eller bebbar från någon privat seriös ägare eller uppfödare (om det blir någon/några)… 

Om jag skulle välja en hane (flera snälla) hur kan jag minimera risken att få en "hejdundrande stinkis" som min förra pälskling? Lite jobbigt om grannarna skulle klaga eller folk ryggar tillbaka så fort de kommer på besök liksom, hehe 😃I ärlighetens namn jag var så "upp över öronen förälskad" i mina små så kommer bara ihåg mina föräldrars tjat och hur jag skurade burar konstant… inte att jag själv tyckte det stank (jag hade alla djuren i sovrummet liksom… utom utekaninerna naturligtvis)… men ändå…

Vad jag önskar hos en eventuellt framtida mus/miniflock:

- Helst inte "stinka ner" hela kvarteret 😉

- Naturligtvis hoppas jag på friska och långlivade djur

- Behöver inte vara "tokkeliga" men heller inte avsky all mänsklig kontakt

- Skulle vara kul att kunna testa klicker/öva några trix, men det är inte nödvändigt

Vad passar mig bäst tror ni?

En orelaterad (till bestämma sig för kön då…) fråga: 

Hur gör ni för att mössen ska få springa av sig lite? Lekhage/på bord eller hur? Funderar lite på hur jag i så fall bäst ska lösa det så musen/mössen kan få leka av sig men samtidigt inte rymma, gnaga på sladdar eller bli jagade och dödade av min ena hund… (hade ingen hund sist…)

Mvh/Chinesecrestedlover

ariama
8/5/15, 6:03 AM
#5

Vill du inte ha musdoft, så välj honor, så enkelt är det. 😉

Vill du hålla på med klicker så välj de mer livliga "svensktypade", de vill att det "ska hända något" och är lättare med på noterna. De vackra engelsktypade är mer framavlade för att vara vackra och trivas i små burar utan allt för mycket aktiviteter.

Och rena svensktypade kanske är svårt att finna, men jag menar de korsade som liknar de svensktypade och har deras mentalitet och beteende.

Alwyn
8/6/15, 3:44 PM
#6

Åh jag vill också skaffa möss men jag går i samma tankar som du…oroar mig nämligen för lukten. Eftersom terrariet jag byggt består av en trämöbel full med naturmaterial funkar inte den med vanliga husmöss, exotiska möss luktar mindre men de är så himlans svåra att få tag på. Jag vill helst ha Sebramöss eller Pygméer eftersom de inte smutsar ner buren så mycket.

Annons:
Zamwyn
8/6/15, 4:07 PM
#7

Mina taggmöss jag hade luktade i princip ingenting tyckte jag, men det kanske var för att jag är så van vid stinkbombemusar och råttor. 😛

Alwyn
8/6/15, 9:45 PM
#8

#7 jag har inte lyckats hitta någon som säljer Taggmöss heller :(

Chinesecrestedlover
2/24/17, 1:07 PM
#9

Ny tanke…

Är det skillnad på hur mycket en hane markerar sitt revir beroende på:

1) Han bor helt själv, inga möss i närheten alls.

2)Han bor i samma rum som och är "burgranne" (burarna står "vägg i vägg" med varandra eller i alla fall väldigt nära varandra) med en grupp honor.

Bara nyfiken… kom nämligen att tänka på att min lille "stinkbomb" ❤️ faktiskt bodde väldigt nära mina honor. Deras burar stod på samma hylla i mitt sovrum, så de var nära varandra och i ett ganska litet rum (mitt sovrum då var kanske typ. 10-13 kvadrat eller så). Så lukterna fanns ju där helt klart av honorna alltså. Fanns förövrigt även hamstrar, råttor, marsvin m.m. där också, så mycket dofter antar jag för min lille revirpinkande herre. 😂

Kan förövrigt fortfarande inte bestämma mig, hane eller honor… Honor luktar ju mindre… men hanar är ju så mysiga… och dessutom så blöder mitt hjärta för alla dessa oönskade stackars hanar som blir sist kvar och som ingen vill ha för de är "stinkisar" …

Chinesecrestedlover
2/24/17, 1:09 PM
#10

Bottenmaterial: Var hittar man större förpackningar/säckar med bottenmaterial som är bra, helst inte tokdyrt och gärna som man kan beställa hem från nätet (har inte körkort så kan bli aningen jobbigt att släpa annars 😃)?

Angående foder: Har det kommit nya råd/rön gällande maten till möss precis som det kommit ny information under senaste åren gällande råttors kost eller ser det ut som tidigare? Bästa torrfoder blandningen (som man blandar själv)? Finns det något bra färdigt torrfoder (som man kan ha i sin egna mix ibland som lite omväxling, ex. någon slags pellets)?

Grodan
2/24/17, 2:03 PM
#11

#9 Du skaffade aldrig några möss för 2 år sedan utan funderar fortfarande?

Visst kan vissa hanar lukta illa, men våra näsor uppfattar också hanlukten olika. Om du är känslig för hanars lukt så spelar det kanske ingen roll om du hittar en hane som luktar mindre då du ändå ev kommer att störa dig på hans lukt.

Själv tycker jag bara det luktar illa ur smutsiga musburar samt ev i kisshörn. Kisshörn kan man åtgärda, man kan städa bort det, alt ställa toalåda med extremt högabsorberande material i - jag rekommenderar inte kattsand av lera dock.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2/24/17, 2:20 PM
#12

#9 Näe har inte blivit några småttingar ännu av diverse anledningar, flyttade bland annat m.m. så ja, jag funderar fortfarande. Vill heller inte ta några förhastade beslut utan vill att valet ska bli rätt, naturligtvis behöver val av djur inte ta mer än två år, haha, men som sagt så har även annat spelat in för valet att skjuta lite på ev. smådjursköp. Ville inte skaffa fler djur innan jag flyttade och sedan dess har jag förlorat en hund och efter det skaffat valp (vilket ju kräver en del) 😉 så då kändes det bäst att vänta lite…

Jag själv är nog inte så känslig, min stinkis (han hette egentligen Speedy Gonzales😃) bodde ju i sovrummet, men andra kan ju reagera… det är väl mer därför jag funderar, fram och tillbaka…

Att städa ur kisshörn är ju en enkel åtgärd och rena burar är ju en självklarhet, vem vill bo smutsigt liksom.

Upp till toppen
Annons: