Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 695 ggr
Lindb
2/23/15, 9:20 PM

Rossel/visslande andning, uppfödare

Jag har nyligt fått avliva tre stycken möss pga Rossel, har fått hem nya möss varav en av dom har visslande andning (de förra och nya mössen har befunnit sig 200 m ifrån varandra). Vid det här laget är jag så ledsen över allt rosslande och att mössen blir sjuka så lätt.. Eloge till er uppfödare som inte ger upp. 

Hur som helst, vad ska jag göra för henne vid ett sånt här tidigt skede? Vad gör ni uppfödare om ni märker ett sådant tidigt tecken hos någon av era möss?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Minoth
2/23/15, 11:02 PM
#1

Jag tar bort direkt om jag hör rossel… Dock har jag inte haft något Rossel alls nu på 1 år. Men har haft otur som så många andra. 

Om det bara är pyttepytte lite så lät jag det vara innan och se om de gav med sig med extra nyttig mat på någon vecka eller två, blev de värre avlivade jag direkt. nolltolerans mot att ha Rossel här. Min erfarenhet av Rossel är att om de väl börjar så blir de inte bättre oftast, men som sagt jag har varit väldigt skonad numera. Och de fallen där Rossel börjat hos mig så jag var tvungen att avliva har de dykt upp "aggressivt". Alltså blivit dåligt på väldigt kort tid. Förr i samband med att jag satte ihop olika bakteriefloror osv…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2/24/15, 8:49 AM
#2

Som Minoth skriver, ge extra näringsrik mat och kolla om musens eget immunförsvar klarar av det. Lite rå lax (eller omega3-olja), lite brockolli, kanske kan du köpa en sån här liten förpackning med bröstmjölksersättning för människor (ca 8 - 9 kr i din vanliga matbutik) eller dito havrevälling (för människobarn från 8 mån eller nåt sånt).

Bottenmaterialet är ok förstår jag. Även hos den förra ägaren?

Lindb
2/24/15, 12:47 PM
#3

Tack för svar! Känner själv att jag måste införa nolltolerans, då det slutat illa för alla som låtit så tidigt, men man hoppas och medicinerar och ger nyttig mat utan resultat, tills alla fått samma skit. Märker redan nu, om jag lyssnar noga, att två till visslar lite när dom andas. Vad är det här? Måste vara något fel på mitt hem eller något..

 Hur samlar ni styrkan till det? Man hinner ju fästa sig väldigt fort. Tänker att det händer er oftare, med fler möss. 

Bottenmaterialet var något slags träspån hos förra ägaren. Jag kör alspån och/eller toa-lätt.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2/24/15, 7:56 PM
#4

Jag tror inte det är något fel på ditt hem, jag tror du har otur.

Jag tror, att rosslet finns utbrett hos alla möss vid det här laget. Om det sedan bryter ut eller inte, beror på mössens immunförsvar.  Särskilt vid flytt ( = lindriug stress), eller om immunförsvaret får jobba på annat vis, och musen har ett svagt rossel-immunförsvar, så drabbas de.

Lindb
2/24/15, 8:24 PM
#5

Tack för att du säger det, man blir ju verkligen fundersam över om man gör något fel trots allt. 

Ja precis, om rosslet bryter fram efter en flytt får man ju också snabbt reda på vilka som har ett dåligt immunförsvar. Med tanke på det, smittar Rossel? Eller, utsätts de friska mössen för extra påfrestningar mot immunförsvaren om de sjuka mössen befinner sig i samma bur?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Alana82
2/24/15, 11:18 PM
#6

Har haft en musa här hemma som började rossla någon vecka före förlossning av sin första kull, hon lät jätte mycket (man visste alltid vars i buren hon var för det hördes lång väg) men såg pigg ut och åt/drack som vanligt, vi har funderat under tiden de diade om de inte vore bäst att ta bort henne efter att kullen blivit avvand, nu helt plötsligt när hon inte diar längre så låter hon ingenting, det rosslar inte alls, inge pipande eller väsande eller skorrande, så man kanske inte ska ge upp för fort ändå, fast som avelsmusa är hon pensionerad, hon får vara extrahjälp åt de andra damerna i stället

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
ariama
2/25/15, 7:20 AM
#7

#6. Håll extra koll på ungarna i den kullen, för det är troligt att vissa ungar aldrig rosslar (har bra immunförsvar) medan andra kanske börjar låta (har sämre immunförsvar). De ungar som det aldrig låter något om, kan du fortsätta ha i avel.

Rossel smittar. De med bra immunförsvar tror jag klarar det, men de med halvbra immunförsvar kanske får svårt att hantera den ökade mängden anfallande bakterier. jag vet inte.

Alana82
2/25/15, 12:41 PM
#8

Blev endast två damer i den kullen så mycket möjligt att den inte blir vidare avel ändå ;) men ska hålla extra noga koll på dem, resten av damerna i buren har inga bekymmer, i alla fall inte än så länge så peppar peppar, hoppas de andra tre har bra immunförsvar

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Lindb
2/26/15, 11:51 AM
#9

Kan meddela att Mija, hon som lät, nu har fått somna in, Den andra tjejen avvaktar jag längre med. Verkar som att Mija bar på "starkaste" smittan/hade lägst immunförsvar. Sjukt tråkigt, men för att skydda resten av flocken och henne själv var det nödvändigt. Nolltolerans var det..  Vila i frid, Mija. Jag är ledsen.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2/26/15, 12:01 PM
#10

Skickar en tröstekram. Alltid tråkigt när man tvingas ta svåra beslut.

Minoth
2/26/15, 1:14 PM
#11

Man kan ha friska smittbärare med. Alltså möss som inte rosslar men som fortsätter sprida smittan till andra möss. Det suger.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2/26/15, 3:26 PM
#12

Jag tror ju att "alla" har smittan = friska smittbärare, men bara de som inte har immunförsvaret mot smittan, blir smittade,

Eftersom det ändå är så många möss som klarar det = inte blir smittade, så tror jag att problemet på sikt kommer att minska, i takt med att fler och fler möss blir motståndskraftiga.

Inte vet jag, jag "tänker" bara = gissar. Jag fick in Rossel för några år sedan. Några klarade inte smittan, andra gjorde, trots stor utsatthet för den.  Och jag har idag inget problem med Rossel eller andningsoljud.

KickiG
2/26/15, 3:40 PM
#13

Vet någon vad Rossel beror på? Bakterie? Virus? Flera olika källor?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Lindb
2/26/15, 4:29 PM
#14

#10 Tack! Nej det är verkligen inte roligt.. Jag tror som dig där också, att alla har smittan, men att det är beroende på immunförsvaret om det kommer fram eller inte. Så länge uppfödare är uppmärksamma på ljud/ohälsa hos mössen, och endast avlar på de som inte visar något, borde väl mössens genetiska immunförsvar förstärkas. Men vissa avlar väl ändå på möss som varit sjuka, och då faller ju konceptet lite. 

Ibland tänker jag att "ignorance is bliss". När jag var yngre (typ 8 år) hade vi en hamster i familjen, och det var vanligt burspån och färdigblandad mat från djuraffären som gällde, då visste man inte annat, hon levde i 2,5 år. Nu när man är medveten, blandar egen mat, köper annan bottenmaterial, ger färskmat varje dag, tänker på allt som finns omkring mössen som kan vara skadligt, DÅ blir de sjuka hur lätt som helst känns det som.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2/26/15, 4:33 PM
#15

Jag tror, att det är många fler som "föder upp" idag, mer av lust än kunskap. Och "målet" är kanske mer färg än livslängd och hälsa?

Dessutom, ju mer "förädlat" ett djur är, desto mer känsligt blir det. Och mössen idag är väl ganska förädlade, dvs mer engelsktypat i, än för bara tio år sedan.

Lindb
2/26/15, 4:44 PM
#16

Det är så otroligt synd, att lyckas med deras färg är ju inte så positivt om de bara lever i några veckor.. Då kan man lika gärna sy fina kuddar, mycket mer hållbart. 

Hm, betyder det att engelsktypade möss har sämre immunförsvar/är känsligare?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
3/1/15, 7:46 PM
#17

"Eloge till er uppfödare som inte ger upp. "

Tack! ❤️Men jag kan säga att det faktiskt är tufft. Jäkligt tufft.

Just nu känner jag att har lust att delta i ännu en rosseldiskussion. Jag har redan sagt det mesta jag har på hjärtat i andra trådar i samma ämne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: