Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 659 ggr
jonnaahlberg
2/24/15, 9:44 PM

Ny och okunnig

Hej! Jag ska imorgon få hem mina nya möss. Har under 1,5 års tid velat ha möss och läst på i perioder. Tycker jag läst det mesta som jag kunnat hitta på nätet, men har ändå en del frågetecken.. Till att börja med, det är två honor jag ska få hem, från djuraffär som en kompis äger och driver, men jag vet att mössen är uppfödda hos uppfödare. Snälla, inga kommentarer om att man inte ska köpa från djuraffär, jag har gjort mitt val i den frågan och hoppas ni respekterar mitt beslut! Jag var där idag och hälsade på, kikade på mössen och valde ut dom jag ville ha. Fick länge stå och hälsa på mössen, klappa, lyfta och sådär, och valde dom med personlighet som passade mig. Det blev en agouti rexpälsad och en korthårig svart tantecknad. Båda är systrar, 16 veckor gamla. Vad bör jag tänka på när jag får hem dom imorgon? Tänker att jag ska ha alspån som strö, köpa foderblandningen dom ger i butiken för att ha som övergångsfoder åtminstone, och sen sakta fasa över till annat. Ett trähus ska jag köpa, men tänker att det i plast som följer med buren får vara kvar ett tag ocks, tänker att dom kanske blir lugnare om dom har många gömställen i början. Vad mer bör jag tänka på? Nu när jag köper två systrar, kommer det gå att köpa en eller två till längre fram och introducera i gruppen, eller bör jag köpa det redan imorgon isf när jag får hem dom andra, så alla är lika nya i den nya buren?

Annons:
Lindb
2/24/15, 10:18 PM
#1

Det finns säkert andra som vet bättre, någon uppfödare som har tips, men jag brukar låta dom vara ensamma i ett dygn när jag fått hem dom. Brukar vara ganska stressande alltihopa, nya lukter, nytt hem, ny människa, så de behöver tid på sig för att upptäcka allting i lugn och ro. Du kan lägga ner äggkartonger, toarullar och olika kartonger som de kan bo i/gnaga sönder. Jag brukar bygga stora hus av flingpaket och skokartonger. De behöver något att bygga bo med, då kan du riva tidningspapper.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Emouse
2/25/15, 7:36 PM
#2

*dubbelt*

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2/25/15, 7:46 PM
#3

Hej och välkommen till musvärlden! Mina första möss var från zoo och de var helt underbara. Tama och skulle alltid vara med överallt! Underbara! Möss gillar att ha gömställen och äggkartonger är det bästa, tycker de flesta möss. I boet bör du ha strimlat tidningspapper eller toapapper. Det går ofta bra att introducera honmöss med varandra, men det kan ta tid. Som nybörjare tror jag att det också skulle vara betydligt enklare att köpa flocken samtidigt så minskar risken att det blir bråk och separata burar.- men risken finns alltid! Butiksmaten är ofta söt, fet och har massor av bakade fröer och dåliga ingredienser. Rekomenderar starkt att du blandar egen mat, receptet finns på svemus hemsida blandannnat. Innan jag stoppar ner de nya mössen i deras bur gosar och hälsar jag på dom lite och sedan låter jag dom va ett dygn ungefär. Sedan leker jag och hälsar på dom, sitter vid deras bur och låter dom vänjas med mig:) Orkar inte riktigt skriva så mycket som jag vill just nu men har du frågor så svarar jag gärna på dom i PM:) Grattis till mössen!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
2/25/15, 7:47 PM
#4

Ursäkta vissa ord i mitt inlägg, min mobil krånglar lite;)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

jonnaahlberg
2/25/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har vi den ena av dom (även om man ser båda). Såå otroligt fin är hon, med riktigt blank och glänsande päls, ganska lång och slank kropp. Något blyg i buren än så länge, var även igår i djuraffären. Men väldigt lugn och trevlig när man väl fått tag på henne (höll dom en liten stund vardera innan jag släppte ner dom i buren, så dom skulle vänja sig lite vid min doft). Hon är väldigt alert och nyfike, undersöker ALLT i buren.

jonnaahlberg
2/25/15, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är den andra, som butiksbiträdet sa hade rexpäls. Hon är lite mer rufsig i pälsen, och ser lite lätt nyvaken och okammad ut hela tiden. Väldigt social, satte sig i min hand direkt jag satte ner den i kartongen dom kom hit i. Men hon hakar mest på syrran när det gäller att utforska buren. Ska bli sååå kul att äntligen få ha möss som husdjur, och framförallt lära känna dessa två individer. Tänker mig att jag ska ha en till på sikt, men funderar på om det kanske är bäst att åka och kolla i dom andra djuraffärerna redan imorgon, innan dom här blivit för hemmastadda i sin nya bur? Eller är det kanske bättre att vänta ett tag nu när dom redan flyttat in..?

Annons:
Emouse
2/25/15, 9:10 PM
#7

Det är bättre att köpa en till på en gång så är det nytt för alla, och därmed mycket lättare att sätta ihop dom:) Så fina!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

jonnaahlberg
2/25/15, 9:26 PM
#8

Då blir det att åka och kika på ett gäng till imorgon då, så får vi se vilken av dom som verkar trevligast. Vet att det med säkerhet lär bli en helvit isf om jag köper från stans andra djuraffär som säljer möss. Med butiksmaten så är tanken att dom bara ska få det nu i början. Tänker att det är mycket nytt nu ändå, så då kanske det är bra för dom att få äta samma mat som dom är vana vid. Men den ska bytas ut mot egenblandad längre fram :)

ariama
2/26/15, 7:19 AM
#9

Det kanske ändå är klokare att köpa från samma djuraffär… Om mössen kommer från olika uppfödare har de kanske en bakterieflora som gör gör den/de andra sjuka. Tyvärr är det något som kan hända i musvärlden.

Vad fina de är, dina nya möss!

Emouse
2/26/15, 10:02 AM
#10

Det läste jag inte, nej, som amaira säger så är det inte bra att ta in från olika uppfödare/djuraffär.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
2/26/15, 10:39 AM
#11

Jättefina möss, och välkommen hit!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jonnaahlberg
2/26/15, 2:21 PM
#12

Grejen är att i den djuraffären jag köpte från nu, så finns det två honor till som redan är vana vid mina eftersom dom är systrar. Men dom ser likadana ut som dom jag redan har (fanns en av varje kvar) och jag tycker det är tråkigt med likadana. Annars får jag helt enkelt nöja mig med dom här två. Dom är otroligt söta, så det räcker med dom egentligen. Mest att det vore fint med en vit/ljus också :)

Lindb
2/26/15, 4:50 PM
#13

Du får väga för- och nackdelar där! Men enligt mig är det sjukt spännande med fler möss än 2, till exempel 4. Och du har ju ett väldigt bra läge om allihopa är systrar! Att de ser likadana ut kommer inte spela någon roll när du väl har dom, det kan vara kul att behöva hitta små olikheter för att se skillnad på dom :) Köpa från en annan djuraffär bara för att få en vit/annan färg är en stor risk gentemot både de du har hemma, och den du köper in.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: