Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1784 ggr
ariama
3/5/15, 8:26 AM

Avelsfrågor - mina svar.

Fått frågor via PM som jag väljer att svara öppet på.

Hur gamla mössen bör vara när de tas i avel kan diskuteras.

Minst 5 månader är en bra regel för en seriös uppfödare. Ungefär då först är honan färdigvuxen.

En hona kan bli parad så fort hon är könsmogen (ca 6 veckor) och klara både dräktighet och ungar utan "problem". Möss är överlevnadskonstnärer både i sig själva och när det gäller reproduktion. Men det är varken seriös avel eller sjyste mot honan, vars ungar givetvis växer på hennes egen bekostnad. Hon är ju själv barn.

Några väljer att vänta till närmare året med att para en hona - men då ska man veta vad man gör!! Risken för komplikationer ökar givetvis.

Hanar kan man para så fort de blir könsmogna om man skulle vilja. Men då har man inte den blekaste aning om vad det är man parar med, varken i temperament, sundhet, eller hälsa.

Jag skulle vilja säga att 7 månader är en bra ålder, för då vet man den vuxne hanens beteende, något jag tycker är väldigt viktigt. Hanar kan bli kaxiga, t ex vakta buren (mot dig), vara taskiga mot honan när hon släpps in, osv. (en sådan hane används givetvis inte utan selekteras bort ur aveln)

Flera uppfödare väljer att vänta kanske 1 1/2 år med hanen, vilket gynnar framför allt hälsa och livslängd hos mössen, (han ska leva så länge och fortfarande vara fertil). Mössens livslängd idag, kunde vara bättre …

Syftet med att vänta så länge som möjligt med parning, är att försöka öka livslängden på mössen överlag. Mössens medelålder bör vara åtminstone 2 år, men det är lite si och så med den saken i dagsläget. Enligt min bedömning ligger medelåldern på sveriges möss på ca 1 1/2 år.  Ett år till borde de kunna leva - men då behöver vi avla på friska och sunda möss och inte ha utseende, färg och önskan om snabba avelsresultat som prioritet ett.

Antal ungar i kullarna.

Mina möss brukar få mellan 10 - 14 ungar i kullarna, och så vill jag ha det. Det är normalt för mölss, och det visar på en genetisk sundhet.

I en linje där antalet ungar är lågt, är "något fel", och risken för att få steril avkomma ökar.

När är ungar leveransklara.

Beror lite på "leveranssträckan"  ;-)  Ska de flytta till grannen, eller åka tåg genom halva Sverige? Har de med sig en kompis, eller ska de flytta själva (rekommenderas inte när det gäller ungar)?

Mamman brukar börja avvänja dem strax efter 3 veckor, ännu en vecka bör de få gå med mamman. Omkring fem veckor går det bra att flytta.

När sära på könen, och hanarna?

Ca 4 1/2 vecka brukar jag sära på könen.

Hanarna brukar jag sära på vid 6 veckor, för det är då de kan börja bråka allvarligt - om de gör. 

INGEN ska ha han-möss ihop längre än så - om inte personen är

1: Mycket erfaren med möss.

2: Kan läsa deras beteenden.

3: har bra uppsikt över mössen!

Det är min starka övertygelse, efter att både ha sett och hört "sorgliga skräckhistorier" ett större antal gånger. (och då nämner jag inte "småskadorna" som flera uppfödare accepterar, hack i öronen och sådant)

Färger och hårlag med genetiska "fel"

Dominant Yellow är en färg som finns ganska "allmänt". Till den är fetma genetiskt kopplad, och lite annat: http://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Satin hos möss, är inte samma gen som hos t.ex. hamster, och man kan para satin med satin. Men avlar man på satin behöver man vara noga med storleken, för de blir lätt små. I en icke-satinavel kan de uppdykande satinungarna även vara "små ynkar" som är mer eller mindre livsdugliga.

Bland de hårlösa nakenmössen finns en gen som i dubbel upplaga torkar ut ögonens hornhinna på småungarna. Avel på denna gen tillåts inte i SVEMUS tack och lov (har jag för mig i alla fall).

Att avla möss utan morrhår tycker jag själv är gravt taskigt, eftersom morrhåren är ett av mössens dominerande sinnen. Men jag tror morrhårslösheten ingår i den gräsliga genen jag beskrev ovan.

Bland de tecknade mössen finns något som heter megacolon, men det är inte allmänt utbrett, och jag känner inte alls till hur det funkar, eftersom jag inte vet någon idag som har problem med teckningsmössen.

(kommentera gärna, och lägg gärna till fler aspekter, om någon vill)

Annons:
ariama
3/5/15, 9:02 AM
#1

Vill tillägga, om honor med ungar, att mamma mus kan bli rejält uttröttad av ungarna när de börjar närma sig 3 veckor. Hon behöver en plats i buren att vila på, dit ungarna inte når. Det kan t.ex. vara en högre belägen "låda" som ungarna ännu inte kan klättra upp till.

I en liten trång bur, där honan aldrig kommer undan, snuttar ungarna mjölk för mycket. Mamman måste få vara ifred ibland också.

BlackandBlue
3/5/15, 10:58 AM
#2

Tack så mycket för att du tog dig tid till detta!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Tsunamis
3/5/15, 1:54 PM
#3

Intressant med svar från annan uppfödare. Jag håller inte riktigt med på några punkter men det är ju vad jag tycker 😉 Avelsmognad och vad som händer i kroppen med en avelshona jämfört med syskonen. Ska nog ta och dokumentera lite hemma så kan jag bättre förklara när någon undrar om avelsmognad.

MvH  Tsunamis

BlackandBlue
3/5/15, 1:57 PM
#4

#3 gör gärna ett inlägg om dina åsikter :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ariama
3/5/15, 2:16 PM
#5

#3. Ja, det är därför jag gärna lyssnar på andras erfarenheter! För att vi ofta tänker lite olika. Berätta mer hur du tänker, Tsunami! Och gärna andra också!!

😃

Minoth
3/5/15, 4:18 PM
#6

Att ungarna växer på honans bekostnad om man parar en ung hona stämmer inte alls… Honor brukar växa enormt när de får en kull.  Om jag har tre unga honor, systrar, (kanske 4 månader gamla) och parar en eller två av dom så brukar de bli mycket större än den som inte fick en kull. De får nästan som en växtspurt! 

Och sen att honor som fått ungar tidigt skulle leva ett kortare liv tycker jag heller inte stämmer. Mina möss lever precis lika länge oberoende om de fått en kull vid 4 månader som första kull eller om det fått en kull vid 7 månader som första kull. 

Sen är det lite tråkigt att säga att man inte är en seriös uppfödare om man parar tidigare än en viss ålder som du tycker är lämpligt. Jag vet då flera, reggade uppfödare i svemus, som tar kullar tidigare än 5 månader… omkring 4.. 

En tråkig inställning bara.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Tsunamis
3/5/15, 4:33 PM
#7

Ja honans kropp kompenserar för dräktighet och digivningen med ökad aptit och hormoner, en del av hormonerna verkar helt klart vara tillväxthormoner för många gånger kan jag själv knappt tro att två är kullsystrar  när man sätter dem bredvid varandra varav ena fått kull vid 4 månader. Ungarna verkar inte bli mindre i storlek och inte kullarna heller. 

Para stora engelsktypade för första gången vid 7-9 månader har helt klart en påverkan på deras kroppar, de återhämtar sig inte alls i samma takt som unga honor. Men så skiljer sig ju också kroppslig utveckling på svensktypade musen 'husmusen' och utställningsvarianterna.

Min åsikt om att få upp musens ålder ligger inte på honorna. De är på sin fysiska topp kring 4 månaders ålder och bör inte paras första gången långt senare. Man bör istället lägga större vikt på hanarna och utvärdera en linje efter dem. De får åtminstonde inte någon kroppslig påfrestning av att paras i äldre ålder.

MvH  Tsunamis

Vattnadal
3/5/15, 4:35 PM
#8

Jag läser det som att 5 mån är en bra ålder för en hona, 6 v kan de, men det är oseriöst. För hane är 7 mån bra ålder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Minoth
3/5/15, 4:41 PM
#9

#8 "Minst 5 månader är en bra regel för en seriös uppfödare" skriver hon..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
3/5/15, 5:40 PM
#10

#6. "Och sen att honor som fått ungar tidigt skulle leva ett kortare liv tycker jag heller inte stämmer."

Nä, det är inte heller så jag menar.

Jag tänker att OM en hona klarar att föda upp en kull när hon är äldre - är hon i bättre skick än en hona som INTE klarar en bra kull som äldre.

En mus som åldras fort, och inte klarar en sen kull, är ju inte särskilt bra om man önskar en längre livslängd, tänker jag.

Sedan vet man att hon aldrig blev sjuk (rossel tidig tumör, eller bara plötslig död) under sina första ca 7 månader i alla fall. 

Generationerna blir också kortare med tidiga parningar, och man hinner kanske avla flera generationer innan man får veta att hona nr ett inte blev mycket äldre än ett år. Då har man investerat mycket mera och vill inte gärna välja en annan väg.

Själv parar jag inte äldre honor, det törs jag inte. För mig är 5 månader en bra ålder, så som Vattnadal tolkar mig.

Mössen har definitivt lättare för att föda när de är yngre. Det tar jag för givet. Det har människor också - men det betyder inte att det är optimalt att föda barn som 16-åring, eller?

Förtydligande: När jag skriver "ung hona" så menar jag 6 veckor (jo, det förekommer, ibland av misstag och tjuvparning). Parar man medvetet på sex veckors honor så anser jag att man är oseriös.

Fyra månader, eller tre månader, ja, vi har olika uppfattning om vad som är optimalt. jag tycker fortfarande att 5 månader vid parning är bäst. Men det är bara en åsikt. Vilket inte har hindrat mig från att para både 3- och 4-månaders honor själv!!! Det beror för mig många gånger på situationerna.

ariama
3/5/15, 5:41 PM
#11

By the way - Tack för alla svaren! 😘😃

Upp till toppen
Annons: