Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1184 ggr
Viktor98
2015-03-09 19:49

Möss från zoo

Hej,kan börja med att säga att jag inte visste i vilken kategori så det kan kan vara fel. Iallafal jag vill köpa möss och såg att i min lokala djuraffär hade dem precis fått in möss som var ca 4 vekor från uppfödare, jag är nybörjare och det blir mina första möss men jag har hört att det inte är bra att köpa från zoo då dem inte har lika stor chan att bli tama och kan bära på sjukdomar osv. så därför tänkte jag fråga om de är okej att köpa där ifrån ?

Annons:
Chilizera
2015-03-09 20:38
#1

Okej är det, men har du chans att köpa direkt från uppfödare skulle jag göra det. Var det en privat uppfödare som butiken fått mössen från? I så fall är det i alla fall att föredra framför företagsuppfödda. Sjukdomar och dåliga beteenden kommer oftare med "fabriksmöss", om mössen däremot kommer från privat uppfödare så tror jag inte att det spelar någon stor roll om de tagit vägen via en zoo-butik.

Viktor98
2015-03-10 12:45
#2

jag tror det är en privat uppfödare eftersom det var kanske bara 15 styckna sammanlagt men är inte säker

Lamina
2015-03-10 13:48
#3

Anledningen att man inte bör köpa från djuraffärer är för att man inte bör stödja den typen av djurhållning. Jag skrev ett inlägg om det för några år sen (varning för något hård ton, jag skrev det efter att min egen syster mot bättre vetande köpte en råtta från djuraffär): http://rattor.ifokus.se/discussions/4fb57b92d4ebea71a6003a57-att-kopa-rattor-pa-djuraffar

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Skogshumblan
2015-03-10 19:26
#4

Jag har fem möss alla köpta från zooaffär. Djurhållningen håller jag med om. Många i samma lilla bur. De första tre var ganska stora när vi köpte dem.och en av dem var skygg u början och bitsk. Hon är nu den talade och tillgivnaste av dem men alla de är sociala damer med gott kynne. De två minsta var runt 5 veckor då jag köpte dem och de har varit sociala små damer hela tiden. Ena av dem är nästan för social och var inte vett på att bli rädd ens när hon borde. Så det om hur tama man kan få dem beror enligt mig inte på det utan mer på ålder. Säger inte att det inte spelar roll alls men inte så stor då mössen är små när man får dem.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Viktor98
2015-03-10 19:56
#5

aa men jag menar att det var 7 honor i en bur och ca 7 hanar i en annan

Skogshumblan
2015-03-10 20:21
#6

Tomheten beror ju på hur mkt mänsklig hantering de får, inte antalet i en bur primärt. :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
KickiG
2015-03-10 21:06
#7

Jag tycker också att man ska köpa direkt från uppfödare om man har möjlighet. Du kan ju också fråga på djurbutiken varifrån mössen kommer, och om du får med stamtavla då du köper dem. Då vet man lite mera om vad det är för möss.

Sedan är ju burens storlek beroende på om sju möss i en bur är många eller inte.

Att ha hanar ihop rekommenderar  jag inte om man inte är erfaren med möss. Det är mycket troligt att de börjar slåss när de blir äldre, och möss slåss med allvarliga skador och till och med döden som följd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Chilizera
2015-03-10 21:06
#8

Att de "bara" hade 15 möss i butiken säger inget om varifrån de kommit, fråga personalen om du vill veta. Möss går normalt inte åt i några stora mängder och det kostar för butiken att bara ha dem boendes där så de vill inte ha så många åt gången. 15 st låter snarare mycket i mina öron.

Fluffinen
2015-03-10 21:25
#9

Nu kommer jag lite OT men 7 honor o 7 hanar låter inte som 15st. 
Om du inte har tillgång till uppfödare så se till att fråga dem på djuraffären om vars dem kommer ifrån och om de är privatuppfödare så fråga om du får möjlighet att kontakta den personen om du har frågor som de på djuraffären är dåliga att svara på. Då kan du även se hur seriös uppfödaren är om de är en som bara massproducerar eller bryr sig om sina små. Dock är de grossist födda, alltså fabrikdjur avråder jag dig absolut att köpa dem för de kommer från hemska förhållanden och man ska inte på nått vis stötta sån djurhandel för de är inhumana.

Viktor98
2015-03-11 19:05
#10

näe men jag menar att dem var 7styckna i en stor bur och jag tänkte då att det är väl ingen grossist uppfödare som bara säljer 15styckna dem borde ha mycket mer möss att sälja jämfört med en privatuppfödare.

Lamina
2015-03-11 19:16
#11

Grossister skickar bara så många djur som butiken beställer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Skogshumblan
2015-03-11 19:43
#12

Sen kan djuraffären avla själva. Jag tror den affär mina "Girls" kommer ifrån gör så. Men oavsett, en seriös avel är viktigt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Jennah]
2015-03-13 22:59
#13

Tycker det är viktigt att inte dra alla över samma kant här. Kolla själv hur mössen har det i djuraffären och välj om du vill stödja dem eller inte!

Annons:
Grodan
2015-03-15 16:29
#14

Framförallt tycker jag att det är dumt att som nybörjare köpa sina första möss från en random zoobutik. Det finns så mycket att lära av folk som tycker om möss. Kan du hitta en sådan zoobutik, där du får värdefull info, där mössen hanteras på ett bra sätt och du känner att de behandlas och sköts om bra, samt att de hålls fria från smittor t ex ohyra, så kan du absolut köpa från zoobutik. Men det finns inte många sådana.

Som van mus- och råttägare kan man göra en egen bedömning hur djuren mår, om de är friska, om de har fått en bra start i livet, om de har genetiskt bra egenskaper, om de är tama eller kan bli tama… Som nybörjare har man inte alltid den lyxen utan förlitar sig på att alla möss är bra möss och det är då det kan gå fel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: