Annons:
Etiketttävlingar
Läst 619 ggr
ajanki
2015-03-28 10:38

Posta bidrag till månadens mus maj

Posta bidrag - ladda upp foto och skriv berättelse om musen - i denna tråd till och med 25/4

Varje månad har vi en tävling: månadens mus. Medlemmar på mus-ifokus deltar genom att bifoga ett foto på sin mus samt skriver en personlig berättelse om den. Vid årets slut koras någon av månadsmössen till årets mus.

Regler:

  • Endast ett bidrag per person.
  • Välj ett foto som är minst >>>>800x600 pixlar<<<< - det vill säga inte för litet foto, då det blir svårt att bedöma och se små bilder. Större går bra då det skalas ner till 800x600.
  • Musarter som får delta: tammus, taggmus, natal, zebramus och pygmemus.
  • Flera möss får finnas på bilden men vi ser helst att det endast är en mus ifokusför att visa och berätta om denna speciella individ.
  • Personlig berättelse på minst 2 meningar eller 500 ord.
  • Månadens mus avgörs genom röstning av medlemmarna - denna vinner ära i all evighet

Erat bidrag lägger ni i den här tråden ända fram till den 25/4

(omröstning sker sedan endast till den sista i månaden)

Glöm inte den personliga berättelsen om din mus och lycka till!

Annons:
KickiG
2015-04-06 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är Gudrun, som är en dam på ca 1 år och 4 månader. Hon hade blivit ensam hos sin första familj, och kom via uppfödaren till mig. Men eftersom första familjen tappat hennes papper är den exakta födelsetiden oklar.

Gudrun är den helt klart gosigaste mus jag har haft. Så som hon syns på bilden ser jag henne oftast, tittande ut över kanten för att kolla vem som rör sig och om det vankas en liten klapp eller godbit.

Trots att hon är äldst i flocken, så är det hon som oftast går omkring och pysslar och grejar, medan de yngre flickorna tar det lugnt. Gudrun är långdistanslöparen, medan de yngre är sprintrarna.

Gudrun har haft till och från problem med ögonen, och för några veckor sedan såg hon lite ruggig ut. Men än finns det energi kvar i gumman, och eftersom aptiten alltid varit bra så verkar tillskottet med hälsosam mat ha funkat. Hon blir ofta handmatad med lite fetare frön och annat gott eftersom några av burkamraterna har börjat lägga lite på hullet.

Jag hoppas Gos-Gudrun hänger med ett bra tag ännu!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Galenidjur
2015-04-07 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För några månader sedan lade en tjej upp en tråd här om att hennes ena mus var rätt skröplig och att burkamraten  behövde ett nytt hem så hon inte skulle behöva sitta ensam.  Då tog jag henne helt enkelt, och glad är jag för det, för  Matilda tyckte inte alls om att vara ensam.
   Den första tiden (innan jag introducerat henne till flocken) var hon väldigt klängig och ville absolut inte att jag skulle gå ifrån henne och eftersom jag tyckte synd om henne fick hon då följa med mig nästan hela tiden. Det var då jag märkte hur pigg och nyfiken Matilda är. Runt runt springer hon och nosar på allt möjligt, och sen ,vips, är hon tillbaks i handen igen. Var lite orolig att jag skulle få hem en gammal skruttmus, men icke! Där hade jag verkligen fel 😃
Är glad att jag tog hand om henne. Även om hon är nästan två år nu så är hon full av energi och hon kan nog leva ett bra tag till. Det hade varit synd om hon fått spendera resten av den tiden ensam.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: