Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 734 ggr
ariama
4/1/15, 3:29 PM

Bur? (till salu)

Jag har fått en sådan här bur:

http://www.zooimporten.se/smadjur/burar-bon-hagar/smadjursburar/smadjursbur-habitat-xl

Nu är den inget som passar för mig och mina möss. Passar helt enkelt inte in i djurrummet.

Jag trodde att det var en bra bur för gerbiler, då man kan fylla den djupa delen med grävmaterial, så jag satte ut en annons på gerbiler i fokus. Tji fick jag - den är inte alls bra för gerbiler!!

Vilket djurslag är buren gjord för då??? Vilka djur passar däri? Buren är stor, och priset ännu större… 😮

Hade jag bara en flock möss, dvs bara behövde EN bur, så skulle den nog duga - om det nu inte var så att jag föredrar öppna burar.

Till möss får man ha klättergrejer eller annan inredning i bottendelen, för om man fyller med grävmatieral (vad det nu skulle vara) kan ju mössen föreddra att gömma sig där nere för evigt och aldrig visa sig, om det är skygga möss.

Inlägget är mest en fråga: Vad är det här för bur egentligen?

Men vill någon ha den, så är den till salu för 500:- (nypris ligger tydligen nära 1700:- )Finns i Stockholm. är någon intresserad så kan jag fota den..

Annons:
Surpan
4/1/15, 3:35 PM
#1

Jag tror den är tänkt som gerbilbur, men antagligen är nog fallet som med hamstrar - det är stor risk för gallergnag. Testa på hamster iFokus om det finns intresserade, veta att det finns vissa dom använder gallerbur ändå. Annars kanske den kan användas som transportsbur för olika djur?

/Surpan

Minoth
4/1/15, 5:16 PM
#2

Jag tycker buren passar utmärkt till möss :) Inget strö som sprätts runt på golvet pga den djupa botten, Perfekt! 

Det enda är att man får ha en liten stege upp. Men det är ju det minsta problemet

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

BlackandBlue
4/1/15, 7:15 PM
#3

jag hade med kunnat tänka mig o ha den som musbur :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

ariama
4/2/15, 11:05 AM
#4

#2. Stege ingår!! Buren är i två våningar och stegen finns där på ett smidigt vis! 

Det stämmer, den funkar bra till möss! Det vara bara jag som var så inriktad på att den var för gerbiler…

Om jag bara hade en eller två musflockar - och INTE hade öppna burar - skulle jag ha den själv till mössen. Nu passar den inte in i mitt "bursystem" och har ingen bra plats i musrummet.

Såg en liknande men mkt mindre modell på Hornbach igår, som kostade närmare 700:-

Denna är fortfarande till salu för 500:- i Stockholm. 😃

CaptainBunchie
4/2/15, 11:40 PM
#5

Grejen är den att ofta håller inte burarna som är gjorda för ett speciellt djur måtten, då de som gör burarna och sedan säljer dem antagligen inte är alls pålästa.
Denna bur är ju tänkt till gerbiler, med en ganska god tanke, men det gick snett då man bör undvika att ha galler (särskilt som plattformen/arna) då gerbiler väldigt lätt skadar sig på dessa.

Är lite liknande problem med chinchillaburar (och kaninburar för den delen). De säljs som chinchillaburar men är på tok för små för att vara lagliga. Till exempel denhär buren (http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/chincillaburar/382337) som skulle mcyket väl kunna vara en bra chinchillabur, men det saknas 20cm på bredden då chinchillor ska ha minst 0,5m2 och minsta bredd 100cm.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ariama
4/3/15, 6:45 AM
#6

Jo, du har ju så rätt, och det vet jag ju egentligen. I alla fall när det gäller mössen. Se bara hur ett äkta mus-springhjul ser ut, de som antingen följer med eller sitter fast i musburarna som säljs. De är möjligtvis avpassade för skalbaggar modell mindre…

Det trista är, att är man inte ordentligt påläst (även när det gäller det "finstilta") så går man lätt på reklamen. 

Chinchillaburen i din länk, hahaha, för liten, olaglig, och reklamen skriver "stor och rymlig"! Sorgligt!!! 😕

Annons:
Grodan
4/5/15, 7:36 PM
#7

Jag har alltid tyckt att de där våningsburarna är rätt ok, om man har plats och råd. De är oförskämt dyra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: