Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 1010 ggr
Grodan
2015-04-13 01:18

Felvända bilder

Det börjar bli lite väl vanligt med felvända bilder. Och jag tycker det är lite tråkigt.

Det händer vanligen när man laddar upp bild från mobil eller ipad, utan att vända bilden rätt först.

Alltså, vänd bilden rätt i mobilen, ipadden eller datorn (vända rätt i bildvisningsprogrammet fungerar utmärkt!)  innan du lägger upp den på iFokus.

Det kan även behövas att bilden sparas i rätt format eller beskärs.

Länkar från övriga ifokus-sidor med info om hur mobil och ipadanvändare gör för att deras bilder skall läggas upp korrekt uppskattas!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
annia1
2015-04-13 01:30
#1

Grodan det handlar inte så mycket om att vända bilderna rätt utan hur man tar bilden från början. Nu är inte jag så bra på att förklara, men ska försöka.

Jag tror de flesta som tar bilder med mobilen tar bilden med mobilen stående. Då blir bilden liggande när den laddas upp här på iFokus. Det man kan göra. Gå in på inställningar/egenskaper på själva bilden och beskär den. Behövs inte mycket, men när man beskärt bilden så brukar den bli riktig. Nu är alla mobiler olika så man får kika på sin egen för hitta vart man har beskär.

Om bilden blir helt upp och ner. Då har man haft mobilen liggande när man tagit kortet. Det man då ska göra är att vända så man har själva kameraögat åt andra hållet. Så om jag tar en bild med kameran åt vänster och bilden blir fel så ska jag vända så att kameran är åt höger. Då blir bilden riktig.

Så tar man bilden med mobilen/plattan liggande med kameraögat åt rätt håll så behöver man inte göra nånting.

.

Inkanyezi
2015-04-13 08:40
#2

Alla bilder man laddar upp direkt kommer att visas liggande i inlägget, men när man öppnar bilden genom att klicka kan den hamna rätt, beroende på vilken webbläsare man har.

För att bilden ska komma in rätt från början bör man alltid ta med en sida av mobilen uppåt. Det är antingen den sidan som har sex (6) i nummersatsen uppåt, eller tre (3). Jag vet inte vilken, med fel kant blir det uppochner. Det är ganska lätt att prova, och sedan behöver man bara komma ihåg om det ska vara högerkant uppåt eller vänsterkant.

Om man vill ha bilder på högkant, får man lov att vända dem rätt i något bildvisnings- eller redigeringsprogram.

Grodan
2015-04-13 20:04
#3

#1 Ja, jag förstod det när jag sökte lite på iFokus i ämnet (fast det var svårt att hitta någon bra och ny/aktuell tråd - en artikel om detta vore ju fantastiskt om någon orkade skriva). Jag själv har ju varken iphone,smartphone eller padda… så jag är helt noob i dessa sammahang.

Tack för dina tips!

#2 Vet du vilken webläsare som är att föredra?

Finns bildvisnings- och/eller redigeringsprogram i moderna lurar/ipads? (förlåt om min fråga är dum, jag kan inte sådana apparater tyvärr)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inkanyezi
2015-04-13 20:21
#4

Själv har jag ingen smartphone, och vilken webbläsare som är att föredra har jag ingen aning om. Alla webbläsare finns inte till mitt system, och jag använder oftast Firefox. Någon enstaka gång använder jag Opera.

Jag tycker att det enklaste sättet för den som postar direkt från smartphone borde vara att lära sig vilken kant på telefonen som ska vara uppåt när man tar bilden - det är samma kant som bör vara uppåt när man tar video, dvs video bör man aldrig ta med telefonen stående.

Annars är det en enkel manöver att vända bilden rätt, vilket jag alltid gör när jag postar en bild i höjdformat, eftersom den kommer att visas liggande annars.

Jag vet inte vilka bildvisare som erbjuder att vända bilder, min gör det inte, men jag brukar göra det i Gimp. För Windows har jag tidigare använt Irfanview, som jag tycker är ett lätthanterat program. Irfanview kan vända jpeg-bilder utan förlust, dvs utan att ändra i bilddata förutom orienteringen. Tidigare versioner av Firefox visade inte originalbilden rättvänd, men numera gör den det. Jag använder just nu version 37.0

Felvända bilder som visar bildens orientering i EXIF visar bilden rättvänd när man klickar i den för att visa den i större format, medan den lilla bilden som visas i inlägget har strippats på all EXIF-data och alltså inte vänds.

Det vore möjligt för iFokus server att vid förminskningen av bilden som ska visas, behålla EXIF, men det är inte implementerat.

Grodan
2015-04-13 20:30
#5

#4 Intressant info. Tusen tack.

Själv vänder jag mina felvända bilder i Windows fotovisare, plättlätt!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: