Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 911 ggr
jwiking
2015-04-13 15:34

Hur tama blir möss? Era erfarenheter :)

Hej! Jag har några frågor. :) Hur tama blir möss? Hur tama är era möss? Har hört att möss gillar att utforska och besöka nya platser, tex att man kan ta med dom ut till nya platser i transport bur? Kan man tex ha dom ute på axeln och annars i ett litet koppel så att dom får utforska mer än lägenheten liksom.? Vet ju att många har sina råttor utomhus på axeln tänkte om det var lite samma sak med möss. :) Sist frågan. Om ja skulle ha en stor bur på 104/70/70 och städa varje vecka och småstäder varje dag skulle det börja lukta mer än hos tex en hamster?

Annons:
Lindb
2015-04-13 16:55
#1

De kan bli väldigt tama om man spenderar tid med dom! Men alla definierar nog tamhet olika. Mina har lärt sig tricks och agility, äter från handen och kan slicka diverse saker från fingrar, sitter i halsduken på bussen, på axeln/i tröjan inomhus, och en del har kommit när man kallat på dom, de håller en under uppsikt. 

Om du har bra bottenmaterial lär det knappt lukta något under dom förutsättningarna :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[Stockholmsbruden]
2015-04-14 16:16
#2

Möss är olika. Vissa avlar på hårslag och färger, inte temperament. Dessa möss är såkallade hoppmöss hela livet. De blir aldrig tama, medan andra möss är lugna och väntar på dig som hundar tills du kommer hem, och direkt hoppar upp i ahnden

ariama
2015-04-14 16:35
#3

Ja, det är olika på olika möss. Jag avlar på beteende och på "medfödd tamhet". Trots att jag gjort det i flera år, och väljer ut de tamaste ungarna till vidare avel, är det alltid skillnad på ungarna i kullarna.

En del blir mycket tama, medan andra är mycket blygare, fast de är kullsyskon, och beteende-avlade. 

Möss är av naturen skygga djur, men de kan också vara helt otroligt tillitsfulla.

Även de förrsiktiga/blyga mössen kan vara mycket tama och tillitsfulla, de är bara mycket mer försiktiga, och kräver mer lugn och tålamod av dig.

Sedan är de flesta möss "handtama", dvs de är lätta att hantera i handen (när man väl fått upp dem). En del av dessa gillar att vara uppe (fast de kanske inte kommer frivilligt), medan andra "gillar läget" för att de inte har något annat val.

De tråkigaste mössen att ha - i mitt tycke - är de möss jag kallar för "razzel-möss". De är bara livrädda, och minsta rörelse, som att du kommer in i musrummet till exempel, gör att de rusar och gömmer sig, bara kastar sig undan så fort de kan, det bara razzlar till i buren, och så är de försvunna. Såna möss har jag inte haft på många år.

De tama och tillitsfulla mössen är bland de näpnaste och mest bedårande husdjur man kan ha!! ❤️

MissEmmis
2015-04-15 18:01
#4

Ariama: jag håller fullständigt med dig om att tillitsfulla möss är väldigt mysiga och att det finns en viktig poäng med att välja avelsdjur huvudsakligen utifrån temperamentet. Ett husdjurs viktigaste funktion är för mig alltid att vara ett trevligt sällskapsdjur, medan utseendet kommer längre ner i prioritetsordningen. Men sen har jag heller aldrig varit så jätteintresserad av utställningar, även om jag håller så bra koll jag kan på standarden.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

Grodan
2015-04-15 23:11
#5

Jag tycker varken möss eller råttor är sådana djur som man ska släpa med på långa utflykter ute i dagsljus utan skydd, mat, vatten o chans till att kunna gå undan. 

Så tar man med musen ut på en liten promenad utomhus (när det är lika varmt ute som inne och inte blåser kallt) är det min åsikt att man bör ha något som musen kan krypa in i, antingen en ficka i jackan, huva eller en liten Transportbur.

Möss kan lära sig sitt namn och komma när du ropar på den. Det är väldigt vanligt. Mer ovanligt är att musen kan rastas på golvet i ditt hem och komma när du ropar på den, men har du en mus med bra temperament som du också har en bra relation till (hanterat mycket och där kemi uppstått) så absolut. Jag har haft några sådana möss. Mindre vanligt de senaste åren då jag haft engelsktypade rasselmöss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2015-04-16 08:12
#6

Instämmer med Grodan.  Råttor kanske man kan "släpa med sig" lite mer som en hund, men inte gärna möss på samma vis.

Annons:
Upp till toppen
Annons: