Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 511 ggr
jwiking
4/18/15, 12:59 PM

Är detta foder bra för möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inget tillsatt socker eller så i eller färgämnen

Annons:
Klarar_Hogberg
4/18/15, 3:01 PM
#1

Skulle inte säga det, iallafall fall proteinen ska vara runt 20%. Välj hellre att blanda till ett själv, finns recept på Svemus's hemsida under mat och godis. :)

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

MissEmmis
4/18/15, 11:04 PM
#2

Min åsikt: Om du blandar fodret med cirka hälften hundmat av hög kvalitet så får du en högre proteinhalt och bättre näringsbalans. Fördelen med detta musfoder, som jag ser det, är att musen får aktivering genom att det är hela hirskolvar med mera, och att musen kan leta och välja ut sina favoriter. Samtidigt är det nyttiga ingedienser, så det är "nyttigt godis" för musen.

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

KickiG
4/19/15, 6:35 PM
#3

Jag tycker det borde vara mera av sädesslagen i blandningen. Den här är det mest majsmjöl i.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
4/20/15, 5:50 AM
#4

Det är inte ett foder jag skulle välja till möss. Främst därför att basen i fodret bör vara vanlig säd. Och särskilt havre, enligt mig i alla fall. (och givetvis även vete och gärna korn)

Havre kommer på 13 plats i innehållsförteckningen, och då som "kuddar", ren havre kommer först på 17 plats.

Fodret verkar baserat på majs och hirs - inget jag skulle basera min foderstat på.

Innehållsförteckningar börjar alltid med den ingrediens som det finns mest av, och slutar med den som det finns minst av.

Vad gäller protinhalten, så är behovet lite olika om mössen är sällskapsmöss eller avelsmöss. 12% protein till sällskapsmöss kan vara okej, med tillskott av en liten köttbit ett par gånger i veckan som färskmat.

Grodan
4/20/15, 8:10 PM
#5

JR Farm är rolig, men jag tror man kan få inspiriation av deras blandningar mer än att behöva köpa dem.

Bäst är om man kan ge möss säd, fröer och nötter som inte behandlats (ej poppats, ej ånpreparerats, ej gjorts till gryn osv), dvs så naturligt som möjligt. Halv och helfabrikat är näringsfattiga och ej hälsosamma.

Dessutom innehåller några saker som möss ratar, t ex johannesbröd och morot.

Jag vet att man gärna vill köpa färdiga blandningar, men tyvärr, jag anser att man ska blanda sina gnagarblandningar själv, så att man har full koll på vad man ger sina djur.

Animalisk protein bör man ge naturligt det med och inte som helfabrikat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jwiking
4/20/15, 8:25 PM
#6

Tack för alla svar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: