Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1381 ggr
ariama
4/27/15, 9:04 AM

När jag säljer möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Istället för att behöva säga/skriva samma sak gång på gång, skriver jag mina "sälje-villkor" såhär, här på Mus.ifokus. En gång för alla.

För köpare under 18 år vill jag ha förälders godkännande!

När jag säljer möss:

Jag bor 4 mil utanför Stockholm , på Mälaröarna. Mössen har stamtavla, men är inte registrerade i SVEMUS.

Musfärgerna är baserade på främst chocolate-genen och tan.

Färger: Chocolate och svart, mestadels med tan, och Recessive Yellow (baserad på ck eller sv). 

Vita tecken kan förekomma, mestadels i form av stjärn i pannan och magfläck, men ibland även större vita fält (i ospecifierad teckning). Ibland förekommer även andra färger.

Pris: 100:- styck

Tillägg: Jag transporterar till Västra Stockholm (Bromma, Solna, Sundbyberg osv) för ett tillägg av 60:- (bensinpengar), och till Stockholms Central (tåget) för ett tillägg av 100:- (bensin och SL-biljett).

Förutsättning för köp: Det är viktigt för mig att få veta mössens sjukdomar, skador, och ålder, så jag önskar få feedback vad gäller detta. Jag önskar bli kontaktad om musen blir sjuk eller skadad, samt när den dör så jag får veta hur gamla de blir.

Medföljer köpet: Stamtavla och en påse foder.

Köp-regler: Köparen har alltid 4 veckors prövotid. Möss och människor ska trivas tillsammans, annars är det inget kul, och det ska vara roligt att ha djur!

Mössen säljes när de fyllt 5 veckor.

Tingade möss hålles 2 veckor efter tingning. Det går givetvis bra att tinga ofödda möss eller småungar och då gäller tiden musens 5-veckors-dag.

Undantag kan göras i ytterligare högst 2 veckor till en inackoderingskostnad av 50:- per vecka.

**Bra att veta:
**

Mina möss har aldrig använt vattenflaska. Vid övergång till flaska, kolla att de hittar vattnet. (är mkt sällan problem, men kan vara, och då blir musen uttorkad och sjuk)

Min epostadress: amaira at logotypes punkt se

Min Foderstat: (se nästa inlägg)

Annons:
ariama
4/27/15, 9:34 AM
#1

Min föderstat.

Torrfoder:

Först: Jag blandar inte ihop allt, utan ger var och en efter behov och utifrån vad de äter upp (efter att ha tröttnat på att kasta en massa o-ätet foder varje gång jag städar buren)

Basen är säd och fröer:  Havre främst, men även vete och korn.  Undulatfrö och duvfröblandning.

Kattmat (ibland hundmat men kattmat innehåller mer protein), vetegroddar, oskalat sesamfrö, mandel, valsade ärtflingor. Cornflakes dagligen som godis ur handen.

Färskfoder några gånger i veckan: Kött, kyckling, lax, fläskben, brockolli, sallad. Våtarv får de regelbundet undet sommarhalvåret, samt annat som växer ute.

----------------------------------------------------------------------------------------

Säd köper jag i 20 kilos säckar från grannen, hel. Men man kan även ge krossad eller flingor/müsli. Småungar får havregryn och osockrad müsli när de börjar äta fast föda.

Undulat-och duvfrö får de i en egen skål som fylles på först när de har ätit upp alltsammans. Överlag öser jag inte på rutinmässigt varje dag, utan tittar efter hur mycket som går åt.

(Dräktiga och digivande möss får tillskott av kalktabletter. Ibland även Omega3-olja. Men detta är inget som vanliga sällskapsmöss behöver!)

Mössen får även "mycket annat" än det jag skrivit ovan. T.ex. kan jag ge hårt bröd ibland, eller andra nötter (hassel-, valnöt), solrosfrön om jag tycker någon verkar mager eller har extra behov av annan anledning.

Eller något helt annat. Det finns "hur mycket som helst" som man kan ge mössen!!  Läs gärna den här artikeln:

http://mus.ifokus.se/articles/4d717b51b9cb46222d087744-mata-musen-ratt

Jag vill tillägga, att även om musen alltid ska ha tillgång till mat (torrfoder- bas), är deras näringsbehov olika under olika skeden i livet!

En växande ungmus behöver mer näring och energi än en färdigvuxen mus. 

En fullt utvuxen mus (från ca 5 - 7 månader och uppåt) kan lätt bli fet om man fortsätter "ösa på mat" av energirikare slag.

Håll hela tiden koll på din mus hull! Blir den mager? Ge mer energirik mat och tillskott. Börjar den fetma till? Håll dig mer strikt till basfodret och ett "smalare" tillskott.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ariama
3/27/17, 9:10 AM
#7

Putt.  För fråga om min foderstat.

Egentligen får mina möss lite mer varierat än vad jag skrivit här.

Till exempel får mössen alltid kärnhusen av paprika när jag äter såna, de älskar paprikakärnor!

Jag äter mycket grönsaker och mössen får alltid smaka. Tunna morotsskivor och grönkål är lätt att torka och ha i fodret om man vill. (men mössen är inte så förtjusta i torkade grönsaker, inte mina i alla fall)

Äppelskrutten får mössen alltid.

En del äter av det här, andra vill inte alls ha. Morötter och äpple är ingen höjdare. Torkade valsade ärtor har jag slutat ge, för de äter tyvärr inte.

Det är ju ingen mening att köpa och ge mössen mat som de ändå aldrig äter! Man får prova sig fram, med de individer man har.

Upp till toppen
Annons: